Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta fr dok? kan man gissa att det är EU:s motsvarighet till AV?  (läst 1358 gånger)

xlab

  • Gäst
Sökte lite på vad EU hade för regelverk gällande miljö aspekten , och jag fick fram detta dok. Vad betyder detta/vadgöäller?
Enligt riktlinje 1907/2006(EG)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Det är Reach-förordningen, eller på svenska "Förordningen om registrering, utvärdering, tillstånd och begränsningar av kemiska ämnen".
Den finns bra beskriven på svenska Kemikalieinspektionens hemsida. https://www.kemi.se/lagar-och-regler/reach-forordningen

Ett annat EU-direktiv som man bör ha koll på är RoHS-direktivet.

xlab

  • Gäst
Det är Reach-förordningen, eller på svenska "Förordningen om registrering, utvärdering, tillstånd och begränsningar av kemiska ämnen".
Den finns bra beskriven på svenska Kemikalieinspektionens hemsida. https://www.kemi.se/lagar-och-regler/reach-forordningen

Ett annat EU-direktiv som man bör ha koll på är RoHS-direktivet.

Gäller detta direktiv före svenska regelverk?

xlab

  • Gäst
Nuhar jag tagit reda på ramen gällande lagar i EU och svenska lagar. Detta är vad jag kom fram till: https://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/en-eu-lag-blir-till/eus-lagar-och-regler/#

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
1907/2006 EG är svensk lag.

xlab

  • Gäst
1907/2006 EG är svensk lag.

ok så denna är styrande då! Och om det är så som du antyder visar detta att merparten på denna site har fel gällande den produkt som jag har förespråkat.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Läs på närmare hos KemI om vad de skriver om Reach. Och det kan också vara lämpligt att repetera högstadiekursen i samhällskunskap för att få klart för sig hur det hela hänger ihop med vilka myndighetsinstanser som får göra vad i Sverige, vad olika slags dokument heter och har för laglig innebörd, osv osv.  Förordningen är antagen som svensk lag, men den innebär inte att inte svenska myndigheter har rätt att utfärda ytterligare förordningar med utgångspunkt från detta direktiv.

xlab

  • Gäst
Läs på närmare hos KemI om vad de skriver om Reach. Och det kan också vara lämpligt att repetera högstadiekursen i samhällskunskap för att få klart för sig hur det hela hänger ihop med vilka myndighetsinstanser som får göra vad i Sverige, vad olika slags dokument heter och har för laglig innebörd, osv osv.  Förordningen är antagen som svensk lag, men den innebär inte att inte svenska myndigheter har rätt att utfärda ytterligare förordningar med utgångspunkt från detta direktiv.

har kollat upp Nr. som jag delgav i tråden, det är saktionerat av Kemi åxå samt alla andra myndigheter som har med byggprodukter att göra i EU, volket gäller för sv lag så


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser