Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läget i kupan i oktober.  (läst 1574 gånger)

Behave

  • Gäst
Läget i kupan i oktober.
« skrivet: 13 okt-18 kl 13:25 »
!9 grader varmt idag och en underbar solig dag dag i södra Skåne. Eftersom man aldrig vet när en liknande chans kommer, öppnade jag ett par samhälle idag för att se vad som verkligen sker i kupan vid denna tiden.
Man kan läsa hur mycket som helst men om man inte kolla själv...
Jag kan konstatera efter att ha titta i 2st starka samhälle (20 ramar bi) att både var yngelfria. Detta var lite förvånande eftersom vädret har varit bra på sistone och man läsa att det finns oftast yngel ända in i november månad. Det fanns mer nyinkommen nektar än jag jag hade förväntat mig för årstiden och det fanns rejält med pollen i ramarna längst ut och omkring det tomma yngelnästet. Cellerna var i stort sett tomma i mitten av de 5-6 mittersta ramarna med ny nektar, täckt honung och pollen överst.
Vinterförrådet är orörd i översta lådan.
Från detta skulle man kunna dra slutsatsen att det går alldeles utmärkt att behandla med oxalsyra vid denna årstiden (förångning) men det är kanske bättre att vänta tills bina är mer koncentrerad i klot om man ska droppar.
Nu vet jag att det finns många som tycker att det är hemskt att jag bryta propolisförseglingar och störa bina i onödan. Men utan egen kunskap bli man aldrig bättre som biodlare och man kan inte bara förlita sig på andras kunskap.
Finns det någon annan som vågat sig en titt och i så fall hur ser det ut?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Läget i kupan i oktober.
« Svar #1 skrivet: 13 okt-18 kl 16:45 »
!9 grader varmt idag och en underbar solig dag dag i södra Skåne. Eftersom man aldrig vet när en liknande chans kommer, öppnade jag ett par samhälle idag för att se vad som verkligen sker i kupan vid denna tiden.
Man kan läsa hur mycket som helst men om man inte kolla själv...
Jag kan konstatera efter att ha titta i 2st starka samhälle (20 ramar bi) att både var yngelfria. Detta var lite förvånande eftersom vädret har varit bra på sistone och man läsa att det finns oftast yngel ända in i november månad. Det fanns mer nyinkommen nektar än jag jag hade förväntat mig för årstiden och det fanns rejält med pollen i ramarna längst ut och omkring det tomma yngelnästet. Cellerna var i stort sett tomma i mitten av de 5-6 mittersta ramarna med ny nektar, täckt honung och pollen överst.
Vinterförrådet är orörd i översta lådan.
Från detta skulle man kunna dra slutsatsen att det går alldeles utmärkt att behandla med oxalsyra vid denna årstiden (förångning) men det är kanske bättre att vänta tills bina är mer koncentrerad i klot om man ska droppar.
Nu vet jag att det finns många som tycker att det är hemskt att jag bryta propolisförseglingar och störa bina i onödan. Men utan egen kunskap bli man aldrig bättre som biodlare och man kan inte bara förlita sig på andras kunskap.
Finns det någon annan som vågat sig en titt och i så fall hur ser det ut?
Vågar gör en såklart, är det nåt som ser knäppt ut så är det en faktisk nödvändighet. Frågan är ju vad biodlaren (eller för all del bina) har för nytta av att biodlaren rotar inne i kupan vid denna tid på året. Vad ska du göra med kunskapen om hur det exakt ser ut i kupan?
Bina flyger dagligen här, just nu drar de på murgrönan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Behave

  • Gäst
SV: Läget i kupan i oktober.
« Svar #2 skrivet: 14 okt-18 kl 18:15 »
Frågan är ju vad biodlaren (eller för all del bina) har för nytta av att biodlaren rotar inne i kupan vid denna tid på året. Vad ska du göra med kunskapen om hur det exakt ser ut i kupan?

Som oerfaren har jag mycket nytta av att kunna se samhällets storlek vid denna tidpunkt, för att sedan kunna jämföra hur starka samhällen är på våren. Det vill säga att inför framtida invintringar kunna bedöma lämpliga storlekar på samhällen. Samhällets storleksminskning den senaste månaden var väldigt intressant att bevittna.
Det har varit till nytta att jag se hur mina bi ordnar bostaden inför vintern.
Det är till nytta att jag kan se om det sättet jag har valt att invintra mina bi verkar vara lämpligt och om det är ett sätt som jag vill fortsätta använda (facit får man förstås till våren).
Jag ser hur mycket pollen bina invintra med och sedan till våren kommer jag att se hur mycket är förbrukad. Därmed har jag nytta  av att veta om det är, som vissa förespråka, lämpligt att plocka bort en del pollen ramar från samhällen vid invintringen.
Jag har haft nytta av att se själv när det är faktiskt lämpligt och möjligt att utföra oxalsyrabehandlingar.
Att "rota" i kupan i så pass varmt väder bedöma jag knappast som skadligt utan ger en mängd information som utöka mina kunskaper som biodlare.
Om jag själv ta tiden att studera och samla information om hur mina bi leva i kupan, blir jag förhoppningvis en bättre biodlare. Alternativet är att jag läsa och lyssna på vad andra förespråkar och bara hoppas på att de har fullständigt rätt i vad som påstås.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Läget i kupan i oktober.
« Svar #3 skrivet: 14 okt-18 kl 20:21 »
Allt som händer i kupan efter att du invintrat den fram till våren är avhängigt mängden (vinter)foder, mängden unga kontra gamla bin, mängden pollen, vinterns väder/vindförhållanden, hur länge det är "vinter", hur starkt/stort sh är, om drottningen fungerar och hur gammal hon är, hur stort varroatrycket är, när de rensar, när äggläggningen börjar, och många fler parametrar.
Tror inte att det är farligt att rota i kupan när det är någorlunda varmt men faran är att, om det finns yngel, så kan de bli nerkylda. Hittade du inga täckta yngel heller?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Behave

  • Gäst
SV: Läget i kupan i oktober.
« Svar #4 skrivet: 15 okt-18 kl 10:19 »
Risken att kyla ner yngel var inte större än om att inspektera på vilken varm, vindstilla sommardag som helst.
Nej, det var helt yngelfritt i både samhällen. Jag förväntade mig att det skulle finnas åtminstone ett litet område med yngel, men drottningarna hade tydligen lagt ner verksamheten för året.
Min poäng är att om jag hade ställt denna frågan på forumet, hade jag med största sannolikhet fått svaret (förmodligen av dig bland andra) att det finns säkert yngel långt in i november, baserat på vad som finns i skrivet i böckerna och andras erfarenhet.
Nu vet jag åldern på mina bi och precis hur de har organiserat sig inför vintern (jag kollade 2 av 10 och jag gissa att de andra har gjort likadant). Jag skaffat egen erfarenhet och med sådan kunskap blir det till våren betydligt lättare för mig att dra slutsatser på hur mina bi har lyckats eller om jag måste tänka om i mitt sätt att styra invintringen.
Om jag bara förmoda att bina gör som det står i böckerna och gissa mig till resultaten av mina invintringar, hur ska jag kunna ändra någonting vid ett misslyckande?






 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Läget i kupan i oktober.
« Svar #5 skrivet: 15 okt-18 kl 17:10 »
Ja, jag tror, utan att ha tittat i ett enda sh, att bina har yngelsättning här eftersom de hämtar både vatten och pollen.
Alla biodlare måste få göra som de tycker är bäst så det är ingen kritik från min sida utan huvudsaken är att biodlaren vill binas bästa.
Tycker ändå det är konstigt att det inte ens finns täckt yngel i dina kupor den 13/10 i Skåne, det betyder att drottningarna slutat lägga ägg mer än tre veckor innan dvs lite senare än mitten av september. Hoppas du kikar i resterande kupor oxå och att vi får en rapport så vi andra biodlare oxå kanske kan få lära nåt nytt  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser