Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varvräknare/distansräknare för garnvinde  (läst 1471 gånger)

peterm

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Varvräknare/distansräknare för garnvinde
« skrivet: 28 sep-18 kl 12:48 »
Min fru önskade sig en sån garnvinde som på bilden på länkan nedan, och jag har nu snickrad en liknande åt henne :

http://www.yarnbarn-ks.com/Louet-Stand-alone-Skein-Winder/productinfo/sa-lou-wind-fs/

Men hon behöver också att räkna antigen antalet varv eller garnmängd (dvs antal meter). Jag köpte billigaste cykeldator på biltema och det fungerar (man kan manuellt mata in omkrets på "hjulet"), men den räknar distans i 0,1km steg, dvs lägst möjliga upplösning är 100m. Och det funker tydligen inte. Hittar ingen billig dator som räknar distans i mindre steg. Någon som har en ide till en lösning, antigen mekanisk eller elektrisk ? Det skulle också funka med en mekanisk räknare som endast ränkar antal varv på vinden. Och gärna något som går att handla inom EU så man slipper tull från Kina.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Varvräknare/distansräknare för garnvinde
« Svar #1 skrivet: 28 sep-18 kl 13:15 »
Det bör vara lätt att få till önskad funktion om man utgår från t ex vägmätaren i instrumentblocket från en skrotad bil eller räkneverken i en gammal elmätare. Om man ser på hur en bilvägmätare brukar vara gjord, så skulle jag tro att det blir enklast att ta bort snäckväxeln som driver vägmätaren från hastighetsmätarwiren, och ordna en ny drivning med böjlig axel via kugghjulet som sitter mellan väg- och trippmätarna.

exile

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Varvräknare/distansräknare för garnvinde
« Svar #2 skrivet: 28 sep-18 kl 22:37 »
En sådan här kan kanske?
https://www.conrad.se/p/mekanisk-raeknare-voltcraft-mc-1-108527

Annars kan man lura cykeldator genom fler pulser. ofta genereras de av en magnet, dock blir de lite otympligt efter som du måste öka antal pulser ganska markant (typ 50-100). Ett sätt som kan fungera är att använda en stegmotor som givare, men det beror på hur cykeldator är konstruerad.

Eller så bygga en själv typ https://www.youtube.com/watch?v=rjWfIiaOFR4 vilket kan vara en rolig utmaning :)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varvräknare/distansräknare för garnvinde
« Svar #4 skrivet: 03 okt-18 kl 19:14 »
Det finns sådana där helt mekaniska räknare.
Pinne på hjulet som klickar till var varv. Sedan är det bara att räkna ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser