Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig slang till spånsug?  (läst 3256 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Billig slang till spånsug?
« skrivet: 28 aug-18 kl 17:07 »
Jag undrar om det går att hitta billig slang (man kan använda) till spånsug, tex blå ventilations slang i PVC eller liknande, dock behöver jag minst 5-6 meter som behöver vara rörlig och den behöver vara minst 100 mm i diameter.
Det fasta bör ju fungera med vanliga avlopprör typ, men jag går bet på att hitta var man kan köpa rörlig slang över en eller två meter till vettiga priser.
(Skall vara till flyttbara maskiner samt grovstädning i trappor och annat, så den bör nog vara hyggligt lång, typ en hel tiometers rulle eller liknande om det finns (behöver några mindre bitar också längre fram).)
Är måttligt sugen på att betala 1500:- för en slangrulle om det går att komma billigare undan.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Billig slang till spånsug?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-18 kl 17:26 »
Här har du 6 meters bitar, men om de är billiga vet jag inte.

http://www.ventonova.se/product/view/18

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Billig slang till spånsug?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-18 kl 18:21 »
Köp inte den där genomskinliga, tunna slangen. Jag köpte 3" av den sorten för att säljaren sade att den var så slitstark, och det är den säkert mot nötning av spån. Men den är känslig för kläm och tramp, och redan 3" drar ihop sig kraftigt när man suger fast.

Jag har tyvärr inget bra alternativ, men snyltar på tråden ;)

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Billig slang till spånsug?
« Svar #3 skrivet: 28 aug-18 kl 18:33 »
Duabhuset har, vet inte om det är "billigt" heller, men finns i flera olika storlekar.
https://www.duabhuset.se/index.php?view=category&id=191

/Rikard

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Billig slang till spånsug?
« Svar #4 skrivet: 28 aug-18 kl 18:50 »
Köp inte den där genomskinliga, tunna slangen. Jag köpte 3" av den sorten för att säljaren sade att den var så slitstark, och det är den säkert mot nötning av spån. Men den är känslig för kläm och tramp, och redan 3" drar ihop sig kraftigt när man suger fast.

Jag har tyvärr inget bra alternativ, men snyltar på tråden ;)


Här har du en som förmodligen håller, men kostar lite mer.

http://www.swedol.se/slamsugslang.html

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Billig slang till spånsug?
« Svar #5 skrivet: 28 aug-18 kl 19:12 »
Ja, fast det kan nog vara idé att kolla med Hydroscand eller liknande för bättre pris. Eventuellt kan man hitta något lättare i slangväg där. Men inte så lätt som den genomskinliga...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Billig slang till spånsug?
« Svar #6 skrivet: 28 aug-18 kl 20:08 »
De har ju en butik här i stan och jag skall ändå höra med dem om en stålslang till ett oljerör så skall höra om de har någonting i stil med blå PVC slang eller liknande, den borde vara mer slitstark men billigare än slamsugnings slang i den dimensionen, annars verkar ju slampumps slangen ge rätt bra bang for the bucks i de klenare dimensionerna, den är ju dessutm mycket tjockare, enda jag kommer på är att den är betydligt styvare och att den kan upplevas som tung tor jag i sammanhanget, men jag tror den bör fungera, vad jag vet så förstörs den inte om man råkar trampa på den.

Synd det inte var närmare, annars hade vi ju kunnat samköpa en hel storrulle direkt från grosist, men tror minsta var 30 meter eller någonting sådant av den blå slangen...

Edit, nackdelen med den blå är att den inte är särskilt åldersbeständig.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billig slang till spånsug?
« Svar #7 skrivet: 28 aug-18 kl 20:55 »
Köpte någon meter sådan till terrängbilen för en hel del år sedan och då var det svinigt dyrt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Billig slang till spånsug?
« Svar #8 skrivet: 28 aug-18 kl 21:16 »
Allt sådant brukar vara billigare utomrikes. Ebay.de eller axminster.co.uk är några ställen att börja på. Frakten brukar bli marginellt dyrare än inrikes här, ibland billigare!

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser