Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För sent att kläcka i maskin i slutet av augusti?  (läst 2407 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
För sent att kläcka i maskin i slutet av augusti?
« skrivet: 20 aug-18 kl 22:51 »
Hej!
Hade tänkt kläcka fram kycklingar nu i slutet av augusti. Maskin är beställd och färd till hönsmarknad för att införskaffa ägg den 25 aug är inbokad.
Men så slog det mig, hur blir det i sen höst och vinter? Tänkte kläcka ca 20 ägg, har lampa men inte uppvärmt hönshus. Kommer jag behöva fixa ett uppvärmt hönshus eller klarar de av kylan? Bor i norra Skåne och raserna jag var sugen på är maran, RIR, orpington wyandotte och nån värphybrid.

Ni kan så mycket, vill ni hjälpa mig?

Tack på förhand!

Kristoffer

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: För sent att kläcka i maskin i slutet av augusti?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-18 kl 23:09 »
Och hur mycket plAts behöver de första veckan och hur snabbt behöver de större och hur stort är det?  :)

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: För sent att kläcka i maskin i slutet av augusti?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-18 kl 10:16 »
Vi har kläckt lite alla möjliga tider. De får antingen vara inne eller ha värmekälla om det är för kallt i ladan där vi har hönsrummet tills de är stora nog att hålla värmen och det har fungerat väldigt bra.
Vi har vår första riktiga hönsmamma för tillfället, hon har adopterat våra maskinkläckta kycklingar och jag är förvånad hur sällan de ligger och värmer sig under mamma. Hon är väldigt mammig och tar hand om dem fantastiskt men jag trodde att de skulle behöva värma sig oftare faktiskt.

Gisy

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
SV: För sent att kläcka i maskin i slutet av augusti?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-18 kl 08:15 »
Jag kläcker bara fram med höna och tycker att april/maj är bra månader att ta fram kycklingar. Då spirar gräset och efter en vecka kan de gå ut med mamman med de andra. Hösten har inte fungerat bra.
Max tre dagar i liten bur sen större. Har du en höna som vill adoptera så ska hon in direkt när de är nykläckta. Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: För sent att kläcka i maskin i slutet av augusti?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-18 kl 11:01 »
Tack för svar! Tänker vidare på det hela!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: För sent att kläcka i maskin i slutet av augusti?
« Svar #5 skrivet: 25 aug-18 kl 20:40 »
Inga problem skulle jag säga, startade min kläckare igår, förvisso bara 6st ägg och hoppas väl på att det ska bli hyfsad utdelning på det.

Jag har mina kycklingar i uppvärmt garage tills de är så pass stora att de kan gå utan värmelampan, mitt hönshus är dock lite isolerat så det håller över 0an hela tiden.

Det som jag upplevt som största problemet är att släppa ihop dem med övriga flocken, när det är varmt ute så är oftast hönorna ute hela dagarna och bara inne på nätterna, men på vintern så brukar de flesta av mina tillbringa större delen av dagen inne varpå utrymmet blir mindre och nykomlingarna får det svårare att undkomma de gamla hönorna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: För sent att kläcka i maskin i slutet av augusti?
« Svar #6 skrivet: 25 aug-18 kl 20:44 »
Hej!
Hade tänkt kläcka fram kycklingar nu i slutet av augusti. Maskin är beställd och färd till hönsmarknad för att införskaffa ägg den 25 aug är inbokad.
Men så slog det mig, hur blir det i sen höst och vinter? Tänkte kläcka ca 20 ägg, har lampa men inte uppvärmt hönshus. Kommer jag behöva fixa ett uppvärmt hönshus eller klarar de av kylan? Bor i norra Skåne och raserna jag var sugen på är maran, RIR, orpington wyandotte och nån värphybrid.

Ni kan så mycket, vill ni hjälpa mig?

Tack på förhand!

Kristoffer

Tycker jag inte.
Håller du dom dragfritt inte för stort med lampa så klarar dom sig hur bra som helst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 3 användare
xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser