Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Äta frysta hjortron från före Tjernobyl?  (läst 2100 gånger)

liljasson

  • Inlägg: 3
    • Halland
Äta frysta hjortron från före Tjernobyl?
« skrivet: 20 aug-18 kl 21:52 »
Vad skulle kunna vara skadligt med att äta uppkokad mylta, frysförvarad sedan ngt år innan Tjernobyl, dvs ca 33 år gamla? (Tiden går ju fort när man har roligt eller hur det var)
 

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Äta frysta hjortron från före Tjernobyl?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-18 kl 09:22 »
Har inte så stor koll på om det skulle kunna bli nått farlig eller inte, men de torde ju kunna ha blivit frystorkat vid det här laget, så kanske inte så gott. Men är nog bara å prova.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Äta frysta hjortron från före Tjernobyl?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-18 kl 10:47 »
Har myltan legat i en bra frys med jämn temperatur (t ex frysbox som alltid har varit välfylld) så är det nog inga problem.
Det är större risk att den har blivit frystorkad om den har legat i en frys där termostaten ger stora temperatursvängningar (t ex mindre frysskåp eller kombinerad kyl/frys).
Och så får man förstås vara misstänksam om den kan ha tinat en eller flera gånger under årens lopp, t ex vid strömavbrott.

liljasson

  • Inlägg: 3
    • Halland
SV: Äta frysta hjortron från före Tjernobyl?
« Svar #3 skrivet: 21 aug-18 kl 13:11 »
Smakar ok, förutom att jag brände fast i botten när jag kokade upp det. Härdsmälta liksom, förr el senare. Men visst har frysar pajat då o då, men om faran skulle vara att det ruttnar, så borde det väl kännas på smaken?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äta frysta hjortron från före Tjernobyl?
« Svar #4 skrivet: 03 sep-18 kl 23:56 »
Men visst har frysar pajat då o då, men om faran skulle vara att det ruttnar, så borde det väl kännas på smaken?

Ja det borde det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser