Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)  (läst 7777 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« skrivet: 20 aug-18 kl 11:46 »
Tänkte jag skulle ta up detta hantverk, men jag undrar vilka verktyg är det bäst att starta med, vilka är oumbärliga?

Jag har skaffat en yxa, en Billnäs 12/3 (lilla modellen) som jag tänkte slipa om till en 25-30 graders slipfas och nyttja som snickaryxa och sköta grovformningen med.

Sen ska det väl till vassa knivar, jag försökte hitta några på Juthbacka loppismarknad men gick tyvärr bet på det. Mora har visst några knivar som verkar ha bra rykte, litet dyra dock. Kan man slipa om en vanlig morakniv eller annars komma undan billigare? Deras modell 120 ser ut att vara passlig för det mesta

Skedknivar verkar komma med dubbel och enkel egg, spontant låter enkel egg bättre, då kan man hjälpa till och trycka med fingrarna, fast man behöver väl två knivar då, en vänster- och en högerslipad. Eller vad säger expertisen?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #1 skrivet: 20 aug-18 kl 12:46 »
Du har inte funderat på att prova smida egna redskap?
Jag håller mest på med grövre grejer i trä, men jag har gjort många av mina redskap själv av kolståls laminat och fjäderstål.

Mora hade tidigare en billig kolstålskniv, jag tror att bladet från en sådan borde gå att göra om till en slöjdkniv med en del arbete.

Jag är ingen expert på skedknivar, men när jag tillverkat kosor och annat så vänder man väl på stycket eller ställer sig på andra sidan om man bara har en kniv, är väl mest en bekvämlighetsgrej tror jag (eller)?
Edit, jag tror jag förstod vad du menade nu, jag brukar tälja lätt diagonalt nedåt för att komma runt vad jag tror du syftade på, jag föreställer mig att kniven mer har att göra med vilken hand man föredrar att tälja med(?), jag föreställer mig att det kan upplevas bekvämare med en dubbeleggad kniv men tror inte att det är strikt nödvändigt, men som sagt, jag är bara hobbyslöjdare.


« Senast ändrad: 20 aug-18 kl 12:53 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #2 skrivet: 20 aug-18 kl 12:56 »
Om du gör en sluten, eller "halvsluten" "öglekniv" (vad de nu heter på svenska...) så tror jag att den täcker upp det mesta, åtminstone i teorin...
Om bladet blir ett problem så borde man kanske kunna forma skaftet så att man kan trycka med fingret mot skaftet eller en oslipad bit på bladet men ha resten dubbelslipat?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #3 skrivet: 20 aug-18 kl 13:17 »
Att smida själv vore roligt men har inte möjlighet till sådant i dagsläget. Nån gång i framtiden vore det roligt dock så jag är lite fast i att köpa färdigt tillverkade verktyg, eller begagande om jag hittar.

Ibland har jag också sett skedknivar med riktigt stora skaft.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #4 skrivet: 20 aug-18 kl 16:57 »
I Sverige kostar skedkniv och slöjdkniven från mora under 200:- styck (i butik med moms), vilket innebär att du bör kunna plocka ihop ett hyggligt set för under en femhundring (vet inte om någonting mer tillkommer i Finland, men moms är ju en gång betald här så det borde inte tillkomma, bara frakt om man inte kan resa hit själv) , de håller tillräckligt bra kvalitet att köra igång med tror jag, täljknivarna jag haft har jag i allafall varit helnöjd med sett till priset.

Edit, den skall finnas i både enkel och dubbeleggs utförande.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #5 skrivet: 20 aug-18 kl 17:03 »
Håll även utkik efter träsnidarverktyg och skölpjärn. Perfekta för finliret, urholkningar av små skedar och kanske rentav skulpturer.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #6 skrivet: 20 aug-18 kl 17:11 »
Sådana här är toppen:
https://www.hyvlar.se/bent-gouges

Bänkskruven är inte oumbärlig, men begärlig:
« Senast ändrad: 20 aug-18 kl 17:43 av Berberis »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #7 skrivet: 20 aug-18 kl 17:19 »
Sådana här är toppen:
https://www.hyvlar.se/bent-gouges

Har några sådana, men hur slipar man såna och andra verktyg som inte är plana?

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #9 skrivet: 20 aug-18 kl 17:58 »
 Har aldrig varit fan av skedkniv. Svängd skölp o bockfot är jag mer förtjust i. Ett måste vid slöjdande är spånhyveln. Dom nyare är lätta att ställa in. Plan sula är att föredra. Bandkniv är roliga att jobba med.
 Finns ju en del hela tiden på tradera men tycker att priserna där blir väl saftiga. Loppisar kan ge god utdelning
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #10 skrivet: 20 aug-18 kl 18:29 »
https://www.dinbyggare.se/bildhuggeri-lar-dig-hugga-och-snida-i-tra/
det kanske står här?

Den sidan såg intressant ut, får läsa på mer när det blir dax att fixa till verktygen.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #11 skrivet: 20 aug-18 kl 20:48 »
 Nått man ofta finner på loppisar är brynen. Dem får man ofta för en 5:el så.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #12 skrivet: 20 aug-18 kl 21:01 »
Här såg jag att de hade Tysktillverkade skölpar av ganska bra kvalitet på bauhaus, de kostade runt en tvåhundring stycket då jag kollade senast, det fanns även satser med flera bildhuggarjärn och annat, jag köpte den lilla skölpen och provade, inte en CJ fall kanske, men den gjorde sitt jobb och den verkade faktiskt hålla skärpan utan att flisa sönder.

Skedknivar fungerar bäst för färskt trä, man kan lägga stycket i en påse så att det inte torkar om man vill pausa arbetet i rått virke.
Annars är det väl mest en vanesak, fördelen är att man inte behöver spänna fast stycket, vilket inte alltid är möjligt när man gör kåsor av vriler och liknande av oregelbundna stycken man inte vill ha kläm märken på utsidan av.

(köpte nyligen en liten bockfot jag håller på att försöka lära mig...)

Edit, till bildhuggning och motsvarande fungerar ju dock inte skedkniven, den är mer ett verktyg om man gillar att spontantälja enklare grejer.
« Senast ändrad: 20 aug-18 kl 21:22 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #13 skrivet: 20 aug-18 kl 21:04 »
Det finns rundade brynen men skölpar, av den typ vi använder här i norden, slipar man från utsidan medan man vrider den sakta efterhand, litet svårt att förklara vettigt här, men det kanske finns någon bild där, annars rekommenderar jag varmt Håvard Berglands böcker om träverktyg.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #14 skrivet: 21 aug-18 kl 08:37 »
I Sverige kostar skedkniv och slöjdkniven från mora under 200:- styck (i butik med moms), vilket innebär att du bör kunna plocka ihop ett hyggligt set för under en femhundring (vet inte om någonting mer tillkommer i Finland, men moms är ju en gång betald här så det borde inte tillkomma, bara frakt om man inte kan resa hit själv) , de håller tillräckligt bra kvalitet att köra igång med tror jag, täljknivarna jag haft har jag i allafall varit helnöjd med sett till priset.

Edit, den skall finnas i både enkel och dubbeleggs utförande.

Ja jag ser vi tänker ju i olika ekonomiska tankebanor här. Jag gav 2 euro för yxan eller runt 20kr, jag kan inte rättfärdiga att spendera en hela 500kr på detta just nu. Dom finns för liknande priser här i Finland men det blir ju i mitt tycke hiskeligt dyrt ganska snabbt. Därför är jag inställd på andrahandsmarknaden eller andra lösningar för den med hård budget.

Kanske jag kan slipa till egna knivar från passande fjäderstål eller slipa om gamla moraknivsblad. Eventuell härdning kunde jag väl göra på tändskorstenen till kolgrillen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #15 skrivet: 21 aug-18 kl 13:26 »
Jo, instämmer, jag har inte heller köpt så mycket nytt, svårt att rättfärdiga stora summor för någonting man egentligen sysslar med som mer eller mindre nollbudget hobby vid sidan om annat, det är sant.
Jag vet inte vilka som var verksamma i Finland av de större företagen, men i sverige så var det främst fabrikat som Eskilstuna och CJ Fall, med flera som gjorde "topp of the line" förr, man hittar ofta mer eller mindre medfarna blad på loppmarknader man kan slipa upp och snygga till, originalskaften var gjorda i oljad masurbjörk på de finare.
Har du eller kan bygga en enkel svarv så är det ganska lätt att göra egna klubbor, skaft, mm Nu odlar jag egen masurbjörk, men om du kan få tag på någon som odlar så blir det ganska mycket spill i form av bitar som bara har fläckvis masur, osv som man kan få tag på avsevärt billigare än slöjdbitarna, dessa duger till klubbor och annat, men du hittar säkerligen bitar ute i skogen eller på vedbacken som innehåller användbara partier med fina mönster om du tittar på stubbar, rotbas, mm av relativt hårda och hyfsad formstabila trädslag med stark fiber.

En bra skölp är värt att köpa tycker jag, men har man tur kan det dyka upp begagnat kanske... Men, som sagt jag tyckte att man kom långt med den jag köpte för 175:- (finns stämjärn för 25:- också, men man får som regel vad man betalar för, men det har gjort sitt jobb och håller än efter att jag holkade ur för låset till toadörren åtminstone så de är inte totalt skit ändå och det var ju nästan gratis sett till priset av ett "riktigt"...) Väljer du en mellanmodell så bör den täcka upp det mesta för hobbybruk tror jag.

(Det var en bild på ett formbryne för insidan (den skall vara rak på en nordisk skölp) i länken ovan)

Hyvlar brukar man kunna fynda för några tior här om man letar, ofta rostiga och fula, men de är ganska lätta att frecha upp och snygga till sulan igen med våtslippapper, jag fyndade tex en riktigt fin liten kanthyvel av ett äldre svenskt fabrikat för 20:- för någon månad sedan, den var rostig och ful, men under smutsen var den i nära nog nyskick frånsett en liten nagg på bladet. Håll koll på "bonnauktioner" där dyker det ibland upp fina rubankar som går att fixa till enkelt för en struntsumma (de går att bygga själv, men det sitter ofta riktiga blad, hållare och annat i de som var litet bättre gjorda, ofta behöver man bara rengöra den och kanske slipa till sulan), om du har en gammal glasskiva så kan man fästa våtslippapper i olika grovlekar på den när man slipar sulan och kanterna på hyvlar av järn (tar ur blad och annat och för hyveln fram och åter i längdriktningen med ett jämnt tryck över finare och finare ark, fasa (vid behov) ytterst litet (eller runda bara väldigt lätt med ett fint slippapper) i 90 grader hörnet så att man inte skär fingrarna efter att du polerat sidorna (men det skall som sagt bara vara en lätt avjämning)), man ser när sulan är slät och jämn över hela ytan, finns några videos på youtube och liknande som visar hur man gör detta på gamla hyvlar.

Om du har tex ett gammalt utslitet eller avbrutet blad från en mora kolstålskniv så bör du kunna slipa om det till en finslöjdskniv tror jag, den behöver ju inte vara så lång, skaften är ganska lätta att göra, om du tänkt bränna ur skaftet, så använd inte det riktiga bladet då utan gör en järnbit som har motsvarande form annars förstörs härdningen om man råkar värma själva bladet över 350 grader. Jag vet inte hur man får bort rester efter moderna plastskaft, men det borde gå... Kyl bladet ofta med vatten medan du slipar om du använder en motordriven torrslip så att det inte blir blåbränt. Sedan kan du tälja ett eget skaft och tex hamra till en bit vattenledningsrör av koppar eller någonting annat tjusigt till skaftringen. En finslöjdskniv till kosor och annat (även om jag envisas med skogsmoran...) behöver ju inte vara mer än kanske fem centimeter för att fungera menar jag så det torde vara ett perfekt återbruksprojekt.

Personligen tycker jag det är minst hälften av nöjet att göra egna redskap!  :)





























Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #16 skrivet: 21 aug-18 kl 13:32 »
Dendär skruven som någon postade en bild på tidigare borde inte vara så svår att smida, blev faktiskt litet sugen på att göra en själv nu när kommer tillbaka till smedjan iden...

(annars var det det helt ok priser på grejerna i länken tyckte jag, såg ut att vara rätt bra grejer)
Svep 8 tror jag att du skulle ha mest nytta av som start.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #17 skrivet: 21 aug-18 kl 13:51 »
Jag har en verkstad som hyser bland annat en träsvarv, så jag kan nog fixa handtag och sånt. Har ett gammalt hyvelbett från en trähyvel som nte längre finns, även sågklingor som kanske kunde gå att  kapa till.

Jag var nog mera inställd att jobba med skedknivar och raka knivar på färskt trä att börja med, skölpar och sånt verkar mera riktat mot att jobba med torrt virke. Kanske det blir senare isåfall. Såg senast på denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=g26JmIDpO0

Att göra egna verktyg är roligt det håller jag med om. Tyvärr blir det inget smidande på riktigt innan jag byggt en helt ny 5x5m byggnad att hysa sådant och andra grejer i. Utrymmesbristen är akut... Vettefasiken hur man ska ha råd att bygga nytt heller.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #18 skrivet: 21 aug-18 kl 14:06 »
Köp en vagn på hjul och inred som verkstad. Billigt, portabelt, snabbt.
Sågklingor blir bra karvsnittsknivar förresten!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #19 skrivet: 21 aug-18 kl 14:15 »
Har du sett denhär:
https://morakniv.se/produkt/slojdkniv-164/

Den är ju i princip en smal morakniv som är böjd i en ögla, osäker på om man kan göra det rakt av, men kanske går med rostfria bladet, eller om man värmer och härdar om ett kolstålsblad... Men har du ett utslitet morablad eller liknande kan det ju vara värt ett försök att se om det går att kallbocka utan att det spricker, (edit, efter omslipning) men har du hårt bandstål, typ borstål eller liknande borde den kanske gå att kallslipa...

Karvsnittknivar, markeringsknivar och liknande är ganska lätta att göra och kan slipas fram kallt.

Jag har inte ens någon svarv, men går bra att göra handtagen ändå med litet tålamod... ha ha

Jag har också länge önskat mig ett riktigt hus för smedjan och annat här, men men...  Å andra sidan har man inga skulder hos banken heller så man borde kanske inte klaga... :)
« Senast ändrad: 21 aug-18 kl 14:21 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser