Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barn som blivit dålig i magen av kefir på kefirgryn?  (läst 4942 gånger)

AlexandraN

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Barn som blivit dålig i magen av kefir på kefirgryn?
« skrivet: 20 aug-18 kl 11:22 »
Hej!
Jag har precis börjat göra egen kefir av kefirgryn. Jag gav min son lite (han är 9 år),och två dagar senare ligger han hemma med kräkningar, diaréer och kraftiga magsmärtor. Till saken hör att jag i somras kan ha använt lite gammal möjlk på grynen, men jag är inte säker om mjölken var dålig när jag hällde den på grynen eller om den blev dålig först dagen efter.

Jag undrar vad som händer om man råkar använda grynen med gammal mjölk? Kan grynen bli dåliga på något vis?

Och har ni någon erfarenhet av att man bli dålig i magen eller sjuk av kefiren? Jag undrar om det var kefiren som orsakat sonesn magproblem?! Själv tycker jag att magen blir väldigr bra av kefiren, kanske lite lös ibland, men inget mer än så.

Tar gärna del av era tankar och erfarenheter!
Tack!
/Alexandra

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Barn som blivit dålig i magen av kefir på kefirgryn?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-18 kl 22:55 »
Det kan vara frågan om att den bakterieflora han har i magen inte kommer överens med den som kefirgrynen skickar med.

Jag mår t ex inte bra av A-fil, om jag inte har ätit sådant utan bara vanlig filmjölk under en längre tid.
Har jag däremot ätit en tallrik A-fil, mått dåligt av den, och sedan äter A-fil igen inom ett par veckor, så går det bra.

AlexandraN

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Barn som blivit dålig i magen av kefir på kefirgryn?
« Svar #2 skrivet: 21 aug-18 kl 09:49 »
Tack för svar!
Jag får kanske testa mig fram lite och ge honom små små doser. Eller bara hålla mig till naturell yoghurt som jag vet funkar för honom.

Men jag trodde att "alla" mådde bra av kefirbakterierefloran, även om det kanske var en inkörningsperiod. Lev och lär :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser