Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Safaritak?  (läst 1321 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Safaritak?
« skrivet: 19 aug-18 kl 20:59 »
Safaritak har nämnts här ibland.

Nu vill jag veta mer om hur det fungerar och hur det är konstruerat.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Safaritak?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-18 kl 08:27 »
En extra plåt uppsatt på stöd ett par cm över fordonets ordinarie tak, så att det är fri luftväxling mellan de båda taken. Tanken är att den övre plåten ska skydda ordinarie taket mot direkt solstrålning och uppvärmning, genom att fartvinden kan blåsa fritt mellan taken så blir ordinarie taket inte varmare än omgivande luft.

Ett exempel: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HK_Toyota_Comfort_Red_Taxi.jpg

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Safaritak?
« Svar #2 skrivet: 20 aug-18 kl 08:32 »
jag vet inte om vi tänker på samma safaritak. För mig är det ett extra tak på en bil för att stoppa värmeinflödet in i bilen.
Safari taket ska sitta tre cm över originalet och är öppet i alla kanter för att luften ska cirkulera. taket ska vara vitt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Safaritak?
« Svar #3 skrivet: 20 aug-18 kl 09:38 »
Jo det är det jag tänker på, men några följdfrågor uppstår.

Varför 3 cm?
Hur fungerar det om man står parkerad och det inte blåser, så det motsvarar fartvinden?
Antar att det är tänkt att användas i länder söderut, där solen står högt, men hur funkar det här uppe när solen lyser från sidan?
Hur pass effektivt skulle det vara på en 15 meters buss med stora fönster efter hela sidan?
Det fungerar väll även om det är solceller monterade på ovansidan av safaritaket?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Safaritak?
« Svar #4 skrivet: 20 aug-18 kl 11:16 »
Förmodligen får man väl prova ut avståndet (och formen på takkant mm) så det inte blir alltför mycket visslingar och andra konstiga ljud pga fartvinden. På den där Toyota-taxin som jag länkade till, ser det ju att bara vara någon enstaka cm.

Naturligtvis beror det ju på hur högt solen står, hur mycket nytta man har av extrataket. Skulle tro att det sällan är så vindstilla att det inte gör någon nytta alls. Och, när det är ett avlångt fordon som en buss, så spelar det ju stor roll i vilket vädersträck den står parkerad.  Solinstrålning genom sidofönstren i parkerat tillstånd kanske man kan minska med någon form av markiser.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Safaritak?
« Svar #5 skrivet: 20 aug-18 kl 18:48 »
Safaritak är enormt effektiva.
Men sommsagr allt beror på hur solen står. Som uppe hos dig så har en markis och safaritaket enorm effekt tillsammans.
Det behöver inte ens blåsa utan det räcker med att solen ligger på så uppstår det strömmar som som kyler.

Lite som det jag var inne på att sätta en svartmålad tunna på frånluften till ventilationen för att öka effekten på självdraget. Värme stiger ju som bekant.

Safaritaket reflekterar bort en hel del av solstrålningen och den värme som bildas under ventileras bort. Samma sak med markisen om det är öppet i ovankant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Safaritak?
« Svar #6 skrivet: 20 aug-18 kl 18:57 »
Safaritak är enormt effektiva.
Men sommsagr allt beror på hur solen står. Som uppe hos dig så har en markis och safaritaket enorm effekt tillsammans.
Det behöver inte ens blåsa utan det räcker med att solen ligger på så uppstår det strömmar som som kyler.

Lite som det jag var inne på att sätta en svartmålad tunna på frånluften till ventilationen för att öka effekten på självdraget. Värme stiger ju som bekant.

Safaritaket reflekterar bort en hel del av solstrålningen och den värme som bildas under ventileras bort. Samma sak med markisen om det är öppet i ovankant.

Har funderat typ markis till bussen, men var katten hittar man såna som är lika långa som bussen? Markistyg är väll ganska tungt med, är nyare duk till rullkapell lättare? Skulle det funka?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Safaritak?
« Svar #7 skrivet: 20 aug-18 kl 21:08 »
Har funderat typ markis till bussen, men var katten hittar man såna som är lika långa som bussen? Markistyg är väll ganska tungt med, är nyare duk till rullkapell lättare? Skulle det funka?

Jag tror markistyget är lättast men det går juh att googla sig fram till var man kan köpa sådant.
Och hur mycket det väger borde man ganska enkelt kunna googla fram oxå.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 4 användare
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser