Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Rådjurs läder  (läst 4552 gånger)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
Rådjurs läder
« skrivet: 18 aug-18 kl 21:04 »
Nu har jag gett mig på att försöka göra läder av rådjur.
Det sköts en i området igår och jag blev erbjuden skinnet så, jag ska göra ett försök.

Jag beställde verktyg för att trycka in mönster i läder i våras men dom kom aldrig såååå intresset svalnade något, men nu är jag på det igen.

Det jag har gjort är att köra av hinnor å köttrester med högtrycken, skinnet ligger just nu kvar ute för jag blev både kall och våt.

Sen ska det läggas i vatten när jag torkat till lite.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #1 skrivet: 24 aug-18 kl 09:45 »
Jag följer ordningen som beskrivs i Älgflugornas Herres blogspot.
Jag har inte ekbark så jag kommer att använda vide + kanske björk bark som garvnings medium.

Skinnet har legat i vatten 2 dygn (vattnet byts)
Nu ligger det i kalk/salt lösning i väntan på att den ska släppa håren.
Det rörs dagligen.
Det luktar verkligen illa...

http://lipoptena.blogspot.com/2011/09/ekgarvning-av-radjursskinn-del-2.html

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #2 skrivet: 27 aug-18 kl 19:48 »
En regnig dag idag och jag gjorde testet med att dra loss hår i nacken .. dom ska lossna lätt och det gjorde dom.

Så hinken med kalk å salt var full med lösa hår.
Då kom jag på att jag ju måste ha barklösning, vädret lockade inte till någon tur ut för att hämta bark från björkar (som fälldes i våras) så det blev vedhögen där det mest låg vide.

Det tog rätt lång tid eftersom jag ville ha små bitar (lättare att få ut taninerna)
Barken har stått och puttrat på spisen hela dagen och har nu en ganska fin färg.

Ett gamalt avloppsrör som används när vi flyttar burar fick komma i bruk, för hår skrapning.


Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #3 skrivet: 27 aug-18 kl 20:16 »
I ved korgen har vi haft ett verktyg som används till tändveds tillverkning, denfick nu komma i bruk som hår skrapa. Jag gick över skinnet 2 ggr. Den första gången med den ovassa sidan (ryggen) sen en gång med skär sidan mer som en raka för att få bort alla små hår som blev kvar.

På skinn sidan när man tar bort hinnor å fett jobbar man bakifrån och framåt.
När man tar bort håren så börjar man i nacken och jobbar sig ner med hår riktningen.

Det kändes svårt att förstå att den tjocka gummi aktiga biten som jag jobbade på skulle bli ett läder stycke.

Den gummi aktiga biten sköljdes flera gånger och ligger nu i vatten och en hink jämte med mer rent vatten som den ska flyttas till innan jag tar natt.

Bark lösningen är nu klar och svalnar på spisen.

Det var mycket hinnor kvar på köttsidan, kan dom vara kvar tills den har legat klart i barkbadet ? Nån som vet ? Kan man skrapa bort det senare ?
(Det luktar verkligen illa)

Jag hittade ny användning för Tossor  ;D så slapp jag stövlar  o:)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #4 skrivet: 24 sep-18 kl 12:19 »
Igår tog jag mig an skinnet igen. Jag lyckades få allt gjort mellan regnskurarna  :).
Eftersom jag inte kom in på forumet igår så får jag skriva idag.

Skinnet har flyttats och vänts rörts lite nu och då sen det lades  i bark + bark avkok lösningen.

Det var lite flammigt men annars snyggt.

Jag skrapade köttsidan ordentligt (från baken mot halsen).
Dom lösa fibrerna håller ingen kvalitet.

Sen skrapade jag försiktigt skinnsidan och fick börja med att skrapa loss alla fästingskallar som var omöjliga att få bort när skinnet var uppsvällt förra gången.

Är något osäker på om jag borde skrapa av ytterlagret (huden) ännu mer, lossnade små områden när jag höll på.
Nån som vet ?

Hur som hellst så åkte skinnet ner i en starkare lösning efter skrapningen.



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rådjurs läder
« Svar #5 skrivet: 24 sep-18 kl 15:49 »
Jag vill minnas att om du tar bort ytterlagret från den sidan där pälsen satt så får du sämskskinn. Inte så bra om du vill modellera eller sy grejer men väldigt bra till annat.
Men ta det med en nypa salt för det var ett tag sedan jag läste det.

Kul att du gett dig på garvning! Jag har provat rådjur jag med men blev inte helt klar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #6 skrivet: 24 sep-18 kl 19:17 »
Okej, tack Svart för svaret. Nog för att jag gillar sämskskinn men det var inte vad jag skulle göra med detta skinn.   ::) Hmm kanske skulle prova på en bit för att se hur det blir endå.. borde bli trevliga handskar.

Ja detta projekt har verkligen engagerat många.. tror jag kan få obegänsad tillgång på diverse skinn om jag vill så det känns viktigt att det lyckas.
Jag vill ju gå igenom hela prosessen så jag vet hur tungt och arbetskrävande det är.
Jag har blivit erbjuden större djur, men jag vet nu att dom måste i så fall delas upp i mindre stycken för jag är ju liten och klen.. det blir för tungt helt enkelt.
Det blir nog fler skinn framöver men jag får fixa en bredare halvcirkel formad stock eller liknade att jobba på, för plaströret var för dålig yta att skrapa på.
Det är ju bra att samla bark/eller annat garv medium innan, så man har färdigt när man behöver.
Jätte skoj och lärorikt är det iallafall.

Ha ha... nu har jag gått runt och klurat på vilken vägg jag kan spika upp mitt skinn på.
Jag får nog bygga mig en ram för framtida projekt...

Ja jag skulle modelera skinnet tänkte jag, men mina verktyg kom aldrig (från kina) så det slutar väl med att jag gör dom själv. Tveksam på om skinnet blir tillräkligt tjockt... ja spännand är det ju onekligen.
« Senast ändrad: 24 sep-18 kl 19:26 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Rådjurs läder
« Svar #7 skrivet: 24 sep-18 kl 21:40 »
Spännande att följa!
Du vet kanske det redan, men olika trädslag har olika höga tanninhalter, så det kan vara värt att kolla upp innan du samla in barken.

Postat med Alternativ.nu´s app


Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #8 skrivet: 25 sep-18 kl 01:33 »
Dwrgi tack, bra att du nämner det för om jag förstått rätt så ger olika trädslag även lädret olika egenskaper.
Vide ska göra skinnet elastiskt.Sådant är ju bra att veta när man ska göra olika ting och kanske vill ha vissa egenskaper på skinnet. Nu blev det vide för att det fanns utanför dörren och det spöregnade.
Men nu när jag vet att det blir troligen fler skinn så ska jag passa på att samla bark vid ex trädfällning.
Jag ska forska mer i detta!
Nu är ju detta mitt första försök att göra läder och jag har ju inget att jämföra slut resultatet med, men jag kanske har lite olika skinn senare som kan jämföras.
Frågade om kön och ålder på detta skinn och det ska vara en äldre bock.
Det är ju med sådant som kan påverka slut produktens egenskaper, tjocklek mm.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Rådjurs läder
« Svar #9 skrivet: 26 sep-18 kl 01:03 »
Dwrgi tack, bra att du nämner det för om jag förstått rätt så ger olika trädslag även lädret olika egenskaper.
Vide ska göra skinnet elastiskt.Sådant är ju bra att veta när man ska göra olika ting och kanske vill ha vissa egenskaper på skinnet. Nu blev det vide för att det fanns utanför dörren och det spöregnade.
Men nu när jag vet att det blir troligen fler skinn så ska jag passa på att samla bark vid ex trädfällning.
Jag ska forska mer i detta!
Nu är ju detta mitt första försök att göra läder och jag har ju inget att jämföra slut resultatet med, men jag kanske har lite olika skinn senare som kan jämföras.
Frågade om kön och ålder på detta skinn och det ska vara en äldre bock.
Det är ju med sådant som kan påverka slut produktens egenskaper, tjocklek mm.
Visst är det intressant hur mycket olika faktorer påverkar resultatet.


Postat med Alternativ.nu´s app


Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #10 skrivet: 10 okt-18 kl 20:09 »
Jaha nu är det uppdatering ! Jag har haft endel annat att dona med så mitt skinn fick en styvmoderlig behandling. Dvs jag rörde inte om i det starkare badet som jag borde.
Resultatet blir att det blir ojämn infärgning dvs extra färg där barken har legat emot.
Jag skrapade det e sista gång på köttsidan och tyckte det var så vått så jag hängde det över en skivkant.
Vi har full oreda här eftersom verkstan håller på att utrymmas. Hittar inget och intressena spretar just nu.
Jo då så 2 dygn senare tittade jag till skinnet och  :o till min fasa så var skinnet nästan torrt i överkant.
In och hämta en svamp som var blöt då blev det en konstig blåaktig färg.... Iiiiii var det något medel på svampen.. tänkte kemisk reaktion.. uj uj sen skulle jag sy igen skotthålet och fick lära mej att det går inte med vanlig nål och mina fingrar...suck kom på snille blixten att häfta ihop hålet ... det höll inte kan jag berätta sen när vi fick den upp häftad på väggen.
Skinn nål behövs absolut om man ska sy skotthål på halvtorra skinn.

Jag ska abslut ha en ram nästa gång... för det blir en nästa gång... vilken snygg färg den kommer att få när den är klar. Starkt blir det med.

Som tur var kom TiB till min hjälp och hittade häftaparat så vi häftade upp den på väggen helt enkelt.
Häftade ihop hålen mot väggen gick bättre.




Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #11 skrivet: 10 okt-18 kl 21:45 »
Blåtonen kom av att skinnet blev blött ingen kemisk reaktion.

Skinnet blir mycket mörkt tror jag, vilket förvånar mej för jag trodde att sälj gav en ganska mesig färg.

Nedre delen är halv torr. Blir ny bild när skinnet är torrt mörkret föll hastigt på.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #12 skrivet: 14 okt-18 kl 12:05 »
Lite uppdatering igen..
Nu kommer den delen som blev mest lärorik.

Som råläder hade skinnet kunnat torka och ger då ett stenhård platta.

Nu var det ju inte det jag ville ha, så mitt i torknings prosessen kom jag på att den skulle ju smörjas in med ägg fett och såpa blandning. Så till att börja med så hängde skinnet åt fel håll, köttsidan ska vara utåt.

Så skinnet åkte ner och blev insmort på köttsidan.
Sen ska skinnet mjukgöras när det är halvtorrt.
Fibrerna på köttsidan blir ljusare när man drar det över en kant/hörn mm.
Det var här jag insåg finessen med ram.
Fingrar och handlederna tog snabbt slut. Som tur var kom en ung stark man förbi och gav mej ett rejält handtag. Det mycket tunna skinnet som såg så känsligt ut kunde inte ens han ha sönder.. wow.. rådjurskinn är mycket starka kan jag säja.

Jag tog sen över och krafterna sinade när kvällen blev sen.. jag kom ihåg en rullteknik jag sett på youtube och beslöt att testa den skinnet var nu buckligt, skrynkligt och tja inte vad jag tänkt mig.
Resultatet blev bättre efter rullning men jag är inte riktigt där jag hade tänkt mej.. så nu funderar jag på att väta upp det och rulla ... hmm

Så här ser det ut idag.

Tore gav sig på ett ben och gnuggade bort ytskinnet och det blev mjukt och fint men inte längre som läder.
Förslag på vad man kan göra i det här läget ?



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #13 skrivet: 23 okt-18 kl 18:18 »
Trevligt att följa din process!

Jag är också nybörjare men har lärt mig lite på de skinn jag har gjort. Det största problemet jag haft är mjukgörandet. Fick till att börja med inte skinnen mjuka. Delvis kanske för att det är ffa är älgskinn jag har berett som är tjocka och svåra att få mjuka. Men det jag har märkt är att jag inte hade fettat in skinnen tillräckligt. när jag ökade upp mängden fett blev det lättare att mjukgöra skinnen. Kanske ett tips?
När det gäller vilken bark man ska använda så har jag använt ekbark och gran. Gran är betydligt enklare att dra av så det rekommenderar jag. Dessutom enklare att få tag i.

Dessutom rekommenderar jag starkt att du köper boken skinnberedning av Lotta Rahme där det finns en massa bra svar på dina frågor.

Var det effektivt att använda högtryckstvätten för att få bort hinnor på köttsidan?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Rådjurs läder
« Svar #14 skrivet: 17 nov-18 kl 19:47 »
Trevligt att följa din process!

Jag är också nybörjare men har lärt mig lite på de skinn jag har gjort. Det största problemet jag haft är mjukgörandet. Fick till att börja med inte skinnen mjuka. Delvis kanske för att det är ffa är älgskinn jag har berett som är tjocka och svåra att få mjuka. Men det jag har märkt är att jag inte hade fettat in skinnen tillräckligt. när jag ökade upp mängden fett blev det lättare att mjukgöra skinnen. Kanske ett tips?
När det gäller vilken bark man ska använda så har jag använt ekbark och gran. Gran är betydligt enklare att dra av så det rekommenderar jag. Dessutom enklare att få tag i.

Dessutom rekommenderar jag starkt att du köper boken skinnberedning av Lotta Rahme där det finns en massa bra svar på dina frågor.

Var det effektivt att använda högtryckstvätten för att få bort hinnor på köttsidan?


Tack för tipsen Jag ska nog köpa Lottas böcker i framtiden.

Ja högtrycks tvätten fungerar jättebra på det jag testat den på. Dvs hitintills på rådjur och lamm fäll.
Vet inte än hur lammfällen blir.. blev väldigt vått och torkade dåligt i höstkylan och fukten, finns nog risk för att den kanske tappar hår/päls sen.. vi får se.

Nu är det ingen vanlig tvätta bilen högtryck jag har... ska kolla i morgon vad den heter.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 4 användare
javill, Själv är bäste dräng, xaelanar, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser