Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 1790 gånger)

Malin Andersson

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
Nybörjare
« skrivet: 14 aug-18 kl 20:23 »
Hej
Jag funderar på att börja med köttkaniner och skall göra ett besök hos en uppfödare.
Nu undrar jag om det finns färdiga burar som inte är för dyra att köpa.

Mvh Malin
« Senast ändrad: 15 aug-18 kl 04:21 av Malin Andersson »

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 15 aug-18 kl 05:56 »
Nej, det är billigare att göra egna, då du vill ha köttkaniner, de kräver stora burar som inte finns i handeln, de är "bara" godkända för hermelinkaniner... nästa år kommer det nya regler via JBV så enklast gör man egna burar och häng.. Lycka till  Själv har jag Gotlandskaniner sen 10 år, de är jag mycket nöjda med...
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Nybörjare
« Svar #2 skrivet: 15 aug-18 kl 09:31 »
Jag håller med Fridhemmet. Betydligt bättre att bygga egna, de i handeln är på tok för små. Och då kan du få dem så de passar dina förutsättningar. Vi har tre betesburar som vi flyttar runt på gräsmattan. Väldigt smidigt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Nybörjare
« Svar #3 skrivet: 15 aug-18 kl 10:36 »
Vi kör med gamla hundgårdsgaller , dom burar som säljs uppfyller ytterst sällan reglerna för kaninhållning

Malin Andersson

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Nybörjare
« Svar #4 skrivet: 15 aug-18 kl 12:39 »
Tack snälla ni får fundera på hur det skall gå till bara att göra egna hmm är inte så händig  :D

Malin Andersson

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Nybörjare
« Svar #5 skrivet: 15 aug-18 kl 19:47 »
Hur stora ska burarna vara ?

Jegeråsen

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
    • Jegeråsen
SV: Nybörjare
« Svar #6 skrivet: 21 aug-18 kl 15:25 »
Storleken på burar beror på kaninens vikt. Finns att utläsa i tabell på Jordbruksverkets hemsida (länken nedan). Observera att den översta tabellen är inaktuell, de andra tabellerna stämmer. För fler spann av burstorlekar vad gäller slaktdjur etc så finns dessa i lagtexten L112 som även den finns på Jordbruksverkets hemsida.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Malin Andersson

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Nybörjare
« Svar #7 skrivet: 21 aug-18 kl 18:56 »
Tack snälla  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 2 användare
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser