Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?  (läst 3899 gånger)

Angellore

  • Inlägg: 8
Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« skrivet: 14 aug-18 kl 20:12 »
Hej! Jag har tänkt börja odla sallad ev på hydrofoniskt sätt, och potatis i hinkar med jord, i min fd klädkammare.
Men jag vet inte vad jag ska köpa för belysning. Är det LED som är bäst?

MVH

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-18 kl 21:46 »
Jag köpte dyra ledramper fr Nelson garden. Fungerade bra, men ljuset behöver vara nära. För hyllsystem med småplantor kan det funka. Annars för dålig täckning tyckte jag. HPS lampor skulle jag titta närmare på om du vill att ljuset ska täcka en större yta.

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #2 skrivet: 14 aug-18 kl 23:51 »
 :D...Googla på dom som odlar olagliga växter i sina garderober så blir det nog nice...

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-18 kl 00:32 »
Jag använder https://www.harald-nyborg.se/el-belysning/armaturer-lampor/armaturer/vatrumsarmatur-1x12w-led.html hängd i kedja över plantor jag driver upp inne, och över min sallad i köksfönstret har jag en https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/led-lysrorsarmatur-t5-2000036624
Min sallad kör jag i ikea's hydrolådor.

/Rikard

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-18 kl 06:59 »
Mest ljus för billigast pengar skulle jag säga är vanliga lysrör

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-18 kl 08:15 »
Jag kör med biltemas t5led armaturer. hyffsat pris och har gett gott resultat.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #6 skrivet: 15 aug-18 kl 15:30 »
Jag använde det jag hade sedan tidigare. En t5 high output 2*54w och några led lister. Skulle jag köpa för pengar idag så skulle jag gå på röd blå led från kina. Tar man med elförbrukningen i kalkylen så brukar de vinna. Professionella odlare har redan gått över, vilket tyder på att det är en bra investering.

MVH
magnus

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #7 skrivet: 16 aug-18 kl 07:53 »
Ett år blev det för mycket plantor så några fick bo under bänkbelysningen på diskbänken å när det lysröret gick sänder så hittade jag ett lysrör för reptiler (fullspekrum) som jag stoppade i å det växte verkligen så det knakade där på diskbänken. Dessa lysrör är hyffsat billiga typ från en dryg hundra lapp å uppåt beroende på storlek å typ

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #8 skrivet: 18 sep-18 kl 14:33 »
På tal om växtbelysning så hittade jag en text som om inte annat reder ut en del begrepp om vad ljus med olika våglängder kan vara bra för osv. Dock ska man ha mycket klart för sig att den är publicerad av en LED-tillverkare, som ju kan tänkas ha tillrättalagt ett och annat för att gynna sina egna affärer. "Läses med viss försiktighet", som min gamla mattelärare brukade säga om avsnitt i boken som han inte riktigt höll med om.

https://www.we-online.com/web/en/index.php/download/media/07_electronic_components/download_center_1/application_notes_berichte/ano002_leds___the_future_of_horticultural_lighting/ANO002b_EN_LEDs_The_Future_of_Horticultural_Lighting.pdf

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #9 skrivet: 14 okt-18 kl 21:56 »
Hur är IKEAs belysning? Tänkte mest försöka odla lite skott/groddar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #10 skrivet: 14 okt-18 kl 22:17 »
Ikea har ju väldigt många olika lampor och de flesta är säkert helt okej till odling

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-18 kl 07:31 »
Ikea har ju väldigt många olika lampor och de flesta är säkert helt okej till odling

Jag tänkte på de som de marknadsför som växtbelysning :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hjälp - Vad ska jag köpa för belysning?
« Svar #12 skrivet: 15 okt-18 kl 08:19 »
Ikeas led är helt ok, bara alldeles för dyra. Kom ihåg att de säljer en livsstil, inte odlingsprylar. Bättre att vända sig till de som kan odling, du får oftast mer för pengarna då.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
mommo, xaelanar, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser