Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Trä antibakteriellt  (läst 3447 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Trä antibakteriellt
« skrivet: 14 aug-18 kl 08:13 »
Råkade just läsa om en forskare som undersökt de antibakteriella egenskaperna hos gran och tall. Hon menade alltså att skärbräden i trä därför kunde vara bättre än bräden i plast. Försökte hitta något på svenska men hittade inte, så här en länk till avhandlingen i alla fall, tänkte att det kunde intressera här:

https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/28650
Ingen människa är illegal

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #1 skrivet: 14 aug-18 kl 12:11 »
De innehåller ju terpentener och annat, det stämmer att furu och gran innehåller naturliga medel mot både mögel och många typer av bakterier, furu innehåller mer än gran (gran lagrar inte lika mycket i kärnan, hos furu koncentreras det i stället i kärnan till harts, vilket gör den mycket hållbar). Det är ett naturligt skydd mot rötsvampar och svartmögel om trädstammen eller rötterna blir skadade eller plantan står på mark med hög sporhalt av skadliga svampar.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #2 skrivet: 14 aug-18 kl 12:12 »
Det där är något man ofta ser i vetenskapliga tidskrifter (och även andra) att trä är bättre än plast. Och det stämmer säkert, men jag hävdar att så länge diskmaskinen får ta hand om plastskärbrädan medan träskärbrädan endast torkas av eller diskas för hand så vinner plasten i alla fall. Och så fungerar det i alla fall i vårt kök, de olika skärbrädorna behandlas olika.

Vid kötthantering (slakt/styckning för infrysning) så spritar jag de stora trädetaljerna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #3 skrivet: 14 aug-18 kl 12:16 »
Vid styckning och liknande använder jag också plast, trä är svårt att desinficera ordentligt med starkare medel eller hetvatten på grund av den ojämna ytan, samt binder fukt väldigt länge, men det fungerar fint för allt köks och annat hushållsarbete tycker jag och de kostar ju nästan inget att göra heller...  ;)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #4 skrivet: 14 aug-18 kl 12:31 »
Ja, och tar man ask eller något annat svårförstört trä så kan man ju skära igenom hur mycket man vill. Trä är ett riktigt bra universalmaterial ;D

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #5 skrivet: 14 aug-18 kl 13:50 »
Aha, själv har jag tänkt att det är lite läbbigt när man skär i plast, det lossnar ju bitar som hamnar nånstans också! Trä känns helt enkelt … fräschare :).
Ingen människa är illegal

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #6 skrivet: 14 aug-18 kl 14:29 »
Jag har använt mina träskärbrädor i många år, ingen av oss har ännu blivit sjuka av dem och de samlar heller inte smuts.
Viktigt är dock att man låter dem torka ordentligt när man diskat dem, annars kan bakterier kanske leva i fukten misstänker jag...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #7 skrivet: 15 aug-18 kl 22:59 »
Och när en väl tilltagen träskärbräda börjar vara för äcklig på ytan är det lätt gjort att ta av några mm med bandslipen, så är den som ny igen.

Jag skulle tro att det är klokt att välja ett träslag (och del av trädet) som är känd för att stå emot röta bra, när man ska ta ut virke till en skärbräda.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #8 skrivet: 16 aug-18 kl 06:53 »
Tall funkar faktiskt bra, har en stor skärbräda i ändträ av tall som varit farmors, min svåger snickrade den på 90 talet, en åt farmor och en åt mina föräldrar, båda brädorna finns ännu, jag fick farmors efter hon gick bort.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #9 skrivet: 16 aug-18 kl 18:31 »
 Gjorde två skärbrädor i slöjden måste varit i 4-5. Mitten -60 talet. En liten mer till lök o sånt. Den var väll 20 mm tjock o gjord i fur. Sparade den för o visa i slöjden när jag är där o jobbar. Det var hål i den. I mitten. Allt hackande. Den stora har en försänkning i mitten på ca. 3-4 mm på var sida.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Trä antibakteriellt
« Svar #10 skrivet: 22 aug-18 kl 19:10 »
har för mig att lönn har antibakteriella egenskaper.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser