Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färg till tegel/eternite  (läst 2620 gånger)

carlzzon

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
färg till tegel/eternite
« skrivet: 13 aug-18 kl 22:29 »
Någon som vet var man kan köpa färg till tegel/eternit.Samma som takrenoverare använder,vill färga mitt tak själv.Tacksam för tips!!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #1 skrivet: 14 aug-18 kl 07:04 »
Det brukar inte vara någon god idé att måla gammal taktäckning. Det är så stort arbete att få gammalt taktegel tillräckligt rent för att färgen ska fästa, att det oftast är enklare att byta ut takteglet och återanvända det gamla på någon byggnad där utseendet inte spelar någon roll.
Eternit vill man överhuvudtaget inte befatta sig med rengöring av inför målning, med tanke på asbestfibrerna som yr omkring.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #2 skrivet: 14 aug-18 kl 07:18 »
Håller med Torbjörn. Tegel med färg är oftast genomfärgat eller glaserat.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #3 skrivet: 14 aug-18 kl 13:06 »
Man kan måla med linoljefärg eller silikat, i båda fallen måste underlaget vara helt torrt.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

 

carlzzon

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #4 skrivet: 14 aug-18 kl 16:13 »
konstigt att takrenoveringsfirmor lovar 10 års garanti om det är så dåligt att måla om??Har sett att dom har dunkar dom blandar.Antar det är med vattenglas då dom täcker för fönster för det är etsande på glas.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #5 skrivet: 15 aug-18 kl 22:04 »
Firmorna kanske räknar med att inte finnas kvar så länge att kunderna hinner reklamera någonting. Eller också är de finstilta delarna av garantivillkoren skrivna så att de alltid kan krångla sig undan.

xlab

  • Gäst
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #6 skrivet: 28 okt-18 kl 09:36 »
Jag vet men jag kan inte tala om för då blir det ett ramaskri från övriga. vet ett tegel tak som är målat för ca 20 år sedan och för ca 3 år sedan var jag där och jobbade och det ser bra ut än idag :)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #7 skrivet: 28 okt-18 kl 22:44 »
Hur såg det takteglet ut innan det målades, och varför målades det? Om det var i stort sett helt nytt vid målningen så kan jag tänka mig att resultatet blev ganska bra.

Det är sällan ett tegeltak klarar mer än 30-40 år innan det ändå måste tas ner och läggas om pga rötskadad läkt mm, och om man ändå av erfarenhet vet att det jobbet snart ska göras, så är det knappast lönsamt att måla ett tegeltak som har legat länge.
När det väl ska läggas om, så är ju ändå kostnaden för nytt taktegel rätt låg jämfört med arbetskostnaden så då kan man passa på att byta tegel till ett i önskad kulör om man inte är nöjd med det gamla takets utseende. Begagnat taktegel går alltid att sälja, så man får lätt igen en del av kostnaden för tegelbytet.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #8 skrivet: 29 okt-18 kl 12:11 »
Jag har reparerat flera tak lagda före 50-talet, dvs de har varit 65-80 år. Både betongpannor och tegel, det har då varit frågan om punktinsatser där jag bytt någon enstaka meter rutten läkt. Alla skador jag sett hittills har berott på att ägaren inte åtgärdat spruckna eller bortblåsta pannor. Att läkt och pannor skulle behöva bytas efter 30-40 år kan enligt mina erfarenheter bara bero på fuskbygge eller extrema omständigheter med vädret. Faktiskt känner jag inte till något sådant exempel, så målning kan ju vara en god idé för att slippa byte. La nyligen en tak med återanvänt tegel där samtliga pannor var äldre än 40 år.
Vad gäller eternittak finns ju otaliga exempel på lyckade målningar, givetvis blir det inte underhållsfritt, men det kan ju knappast vara frågan om att det skulle vara billigare och enklare att byta tak. Målad tegel har jag aldrig stött på och ska inte uttala mig om det heller.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #9 skrivet: 29 okt-18 kl 15:40 »
Mitt förstahandsexempel på ett tegeltak som behövde läggas om redan efter 30-35 år gällde i och för sig ett hus som ligger alldeles intill kusten på ett ställe som är mycket vindpinat och utsatt för oväder.

Ett annat hus vars historia jag känner till, ligger mer skyddat till i inlandet. Byggdes 1936, taket har lagts om 1959 och 2005. Den senare omläggningen borde ha gjorts åtminstone 10 år tidigare, innan den kom till stånd var det redan fuktskador på gång. Jag vet inte i vilket skick taket var innan omläggningen 1959, det var ju långt före min tid. Ev kan det tänkas att man passade på att lägga om taket då en större ombyggnad och renovering ändå gjordes.

xlab

  • Gäst
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #10 skrivet: 30 okt-18 kl 18:31 »
Hur såg det takteglet ut innan det målades, och varför målades det? Om det var i stort sett helt nytt vid målningen så kan jag tänka mig att resultatet blev ganska bra.

Det är sällan ett tegeltak klarar mer än 30-40 år innan det ändå måste tas ner och läggas om pga rötskadad läkt mm, och om man ändå av erfarenhet vet att det jobbet snart ska göras, så är det knappast lönsamt att måla ett tegeltak som har legat länge.
När det väl ska läggas om, så är ju ändå kostnaden för nytt taktegel rätt låg jämfört med arbetskostnaden så då kan man passa på att byta tegel till ett i önskad kulör om man inte är nöjd med det gamla takets utseende. Begagnat taktegel går alltid att sälja, så man får lätt igen en del av kostnaden för tegelbytet.

Huset var från 50-talet, vet inte hur teglet såg ut, eller om det vart utbytt,. men den färgen håller iaf än i dag och ligger ca 20 M från Östersjön

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: färg till tegel/eternite
« Svar #11 skrivet: 01 nov-18 kl 21:02 »
Jag har reparerat flera tak lagda före 50-talet, dvs de har varit 65-80 år. Både betongpannor och tegel, det har då varit frågan om punktinsatser där jag bytt någon enstaka meter rutten läkt. Alla skador jag sett hittills har berott på att ägaren inte åtgärdat spruckna eller bortblåsta pannor. Att läkt och pannor skulle behöva bytas efter 30-40 år kan enligt mina erfarenheter bara bero på fuskbygge eller extrema omständigheter med vädret. Faktiskt känner jag inte till något sådant exempel, så målning kan ju vara en god idé för att slippa byte. La nyligen en tak med återanvänt tegel där samtliga pannor var äldre än 40 år.
Vad gäller eternittak finns ju otaliga exempel på lyckade målningar, givetvis blir det inte underhållsfritt, men det kan ju knappast vara frågan om att det skulle vara billigare och enklare att byta tak. Målad tegel har jag aldrig stött på och ska inte uttala mig om det heller.

Nja...Är så många faktorer som spelar in hur länge ett undertak håller...Typ löv som samlas under pannor...Fågelbon...Hur täta är pannorna...Ofalsade pannor släpper in mer solljus som bryter ner undertaket... Annars har Technos en färg som heter Panu som man kan måla eternit med...Håller bra... Själv skulle jag aldrig måla tegelpannor...Dom är vackra som dom är....Man kan för övrigt säga om färg att där man inte vill ha färgspill där sitter färgen i tid och evighet  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, Oskari, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser