Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÖBRIST!  (läst 3071 gånger)

inkapuma

  • Inlägg: 17
HÖBRIST!
« skrivet: 13 aug-18 kl 14:49 »
Hej
Det är säkerligen ingen som undgått att det kan vara lite svårt att få tag i hö inför kommande vinter. Vi är i färd med att skaffa två dvärggetter men våra planer riskerar att behöva ändras då jag inte får tag i hö! Funderar på om det går att ersätta med halm kompletterat med lusern? Andra alternativ? De kommer att få gå i hage om ca 2000 kvm med gräs, träd, rotskott och sly bestående av  björk, asp, sälg, vresros, päronträd, plommonträd och körsbärsträd. Finns det andra alternativ till grovfoder som går att ersätta hö med eller får vi helt enkelt avstå de små?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: HÖBRIST!
« Svar #1 skrivet: 13 aug-18 kl 19:24 »
Det går att torka löv till getter.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: HÖBRIST!
« Svar #2 skrivet: 13 aug-18 kl 20:02 »
Ursäkta nu om jag låter elak och otrevlig... men fixa hö till två getter tar ju en dags arbete i anspråk... bara slå av en gräsplätt på 1000kvm och hässja.  Folk verkar allergisk mot arbete nuförtiden...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: HÖBRIST!
« Svar #3 skrivet: 13 aug-18 kl 20:21 »
Ursäkta nu om jag låter elak och otrevlig... men fixa hö till två getter tar ju en dags arbete i anspråk... bara slå av en gräsplätt på 1000kvm och hässja.  Folk verkar allergisk mot arbete nuförtiden...

...Håller med lite där...Tror många har glömt dom gamla teknikerna...eller har inte kunskapen... Med foderbrist dyker ockrarna upp som gubben i lådan och försöker göra kortsiktiga vinster... Ser att det tas in foder från utlandet nu...I södra Sverige borde det gå att rundbala kanske två skördar till...Blir inte lika högt näringsvärde men duger gott till getter och får och ponnyhästar... Har man lönnträd kan man beskära dom på vintern..blir mat... Kanske ska du skydda stammarna på fruktträden...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: HÖBRIST!
« Svar #4 skrivet: 13 aug-18 kl 21:40 »
Jag har ca 0,5 hektar i ett hörn jag behöver slå av och rensa häruppe, om någon vill ha det så får ni ta det mot att man rensar bort allt sly så att där går att plöja... (jag har inte haft tid ännu att göra det själv)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

inkapuma

  • Inlägg: 17
SV: HÖBRIST!
« Svar #5 skrivet: 14 aug-18 kl 09:45 »
Jo "Kengus89", visst är det lätt att fixa hö till två getter genom att slå 1000 kvm. Det förutsätter dock att gräset är mer än 2mm långt eller hur? Vi har haft snustorrt under 3 månader och inte en tillstymmelse till grästillväxt (Denna mark är en del av vår trädgård och därmed klippt). Tror inte heller att grannarna skulle uppskatta om jag går in och slår 1000 kvm av deras vallar då jag misstänker att de vill ha det själv.
Har häst (inackorderad) och många kontakter inom hästvärlden men ingen, jag upprepar INGEN, vågar lämna ifrån sig en enda liten bal.
Och nä jag tror inte att jag kvalar in till de som är rädda för lite eget arbete.... Men du får gärna tipsa mig om du vet någon som kan avvara hö. Vi finns i Skåne. Detta handlar ju om huruvida vi ska våga köpa getter eller avvakta.....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: HÖBRIST!
« Svar #6 skrivet: 14 aug-18 kl 10:33 »
AHA... :o ...Då vet jag i vilken ökensituation du befinner dig i...Totalt brunbränt... Då kollar du din nuvarande situation...Finns det mat som det är just nu...Om inte, inga getter...Väntar du tills regn och bete kommer igång borde det fungera... Tänka på är att omkringliggande bönder först prioriterar gamla kunder när grässkörd kommer igång...ska som sagt bli billigare foder,sämre näringsvärde..Tror inte dom med lite innanför pannbenet vill ockra bort sina kunder med tokpriser,hobbydjur kan vara en bra sidoinkomst för bönder... Inga större mängder du behöver köpa som vinterfoder så det borde gå att fixa,kanske vara beredd att köra en bit med släp och hämta...

inkapuma

  • Inlägg: 17
SV: HÖBRIST!
« Svar #7 skrivet: 14 aug-18 kl 11:17 »
Vi har rejält med sly... så just nu funkar det... halm har jag ordnat... min fråga var om det går att ersätta hö med exempelvis halm i kombination med lusern (för protein)? Är ny på idisslare och har begränsad kunskap då de uppenbarligen inte funkar likadant som en häst. Mår de bra på en vinterdiet av halm, bark och granar om det i värsta fall skulle visa sig att vi inte får tag i ett halmstrå? Ev kan vi ta en del sly att torka men det kommer långt ifrån att räcka som vinterfoder...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: HÖBRIST!
« Svar #8 skrivet: 14 aug-18 kl 23:47 »
 :D...Om du menar gräspellets så naturligtvis kan dom äta det som tillskott, annat vore ju konstigt...Typ dom tål inte original gräs  ::) ....Kanske inte detta år men nästa så borde det räcka med havrehalm som har lite grönt gräs i sig för att mätta getternas hunger, kanske otrolig hunger... Till jul köp extra granar och ge till getterna...Obs glöm inte att skydda fruktträden med nät om du är rädd om dom, annars blir dom ringbarkade och dör...Har sett får ta kål på fina fruktträd i en hage när det var torka på nittiotalet...inga fruktträd kvar...Som sagt tar tid att få upp nya fruktträd så gör inte det misstaget... Bästa hade varit ju om du tagit bilder på din hage så hade det ju varit lättare att göra en bedömning av din situation, likaså skrivit vilket landskap det rör sig om... Du hade nog fått fler svar då...Sedan kan man ju titta runt i världen...Getterna man ser verkar ju leva i rätt karga områden... Felet många gör är att dom ger sina djur från dylika områden för bra bete och foder så dom blir sjuka...Gäller det häst får dom fång....Ponnyhästar ska gå på naturbeten...inget annat...

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: HÖBRIST!
« Svar #9 skrivet: 15 aug-18 kl 06:01 »
Köp inte granar som är besprutade... utan har du egen mark så är det ju guld värt, själv så har jag samlat en massa sly (o gör fortfarande) nässlor, löv  ska ta nu o torka Gråbo, har köpt lite hö och hämtar "löshö " från ett stall som får en massa spill, som getterna gillar ska köpa havre /korn...Lycka till
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

inkapuma

  • Inlägg: 17
SV: HÖBRIST!
« Svar #10 skrivet: 16 aug-18 kl 08:49 »
Tack för svar alla!
Vi har fått tag i kanonfin halm och kommer att ta en del sly att torka. Förhoppningen är att det lossnar lite på hömarknaden nu när regnet kommit så det blir en skörd till. I annat fall får vi åka norrut till vänner med skogsbruk och hugga julgranar för glatta livet.
Undrar dock fortfarande kring lusern, är det lämpligt att utfodra idisslare med detta? I vilken mängd i så fall? (som komplement till proteinfattig halm) Är andra proteinkällor mer lämpligt, vilka i så fall?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: HÖBRIST!
« Svar #11 skrivet: 16 aug-18 kl 11:15 »
Kan inte svara på andel lusern, dock skall får ha högre proteinhalt än hästar men de skall ha "magrare" hö än kor (tex ängshö är perfekt), dock en viktig detalj här är att de inte kan äta grova strån i hö och halm, inte getter heller, kofoder innehåller ofta en hög halt av grova strån då kor kan tillgodogöra sig dessa på ett annat sätt och kofoder skall ha en någor görvre sammansättning för att vara optimal, så ko och hästhö är inte optimal för får och getter då det ofta är alldeles för grovt. Men de brukar själva plocka ut det de kan äta men andelen spill blir markant högre om fodret är felaktigt sammansatt,( fast djuren tar ingen skada av det).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HÖBRIST!
« Svar #12 skrivet: 16 aug-18 kl 13:03 »
Skåne är ju egentligen nästan utlandet, men ändå:  Om du inte redan har bestämt dig för afrikanska getter, så ta en titt på våra utrotningshotade svenska allmogeraser!  De är också lättfödda, men såvitt jag vet utan dvärggetternas förmåga att få motsvarande hästars fång om de får för mycket mat.  Om halmen är fin, är den ett bra foder att grunda med, särskilt om det är grönskott i den.  Om du kan komplettera med rikligt med löv och kvistar så borde dina vänner leva bra.  Gå gärna promenader med dem, så kan de ta för sig själva en del i dikeskanter, om det inte är för mycket bly i dem.

  Räkna inte med att några getter äter upp alla delar av halmen!  Det de lämnar kan de med fördel ligga på.

LYCKA TILL!!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: HÖBRIST!
« Svar #13 skrivet: 16 aug-18 kl 14:50 »
Smart idé där, Trollmor :) När man har en eller två getter så kan de ju få äta vart man än går med dem. Bättre än att ha vanlig hund. Man skulle ju kunna köra liknande upplägg med en häst. Rida ut till en fin glänta, sätta sig där och dricka kaffe och fundera ett tag medan kusen äter gott, och så rida hem igen.

Bly i gräset längs vägarna behöver man inte vara rädd för längre, men det kan nog finnas i svampen de närmaste 10-15 metrarna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: HÖBRIST!
« Svar #14 skrivet: 16 aug-18 kl 16:03 »
Räkna med att getter i princip alltid "fastnar" i dikeskanten när man är ute och går med dem (finns till och med något tyskt ordspråk kring det som jag dock inte kommer ihåg just nu...)... Svamp älskar de.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

inkapuma

  • Inlägg: 17
SV: HÖBRIST!
« Svar #15 skrivet: 17 aug-18 kl 09:55 »
Tack alla för bra svar! Nu känner jag mig optimistisk igen och vi har bestämt att de små flyttar hem till oss i oktober. Regnet har börjat visa sig även i Skåne så vi hoppas på att det kommer ytterligare en skörd. Vi låter bli att klippa hemma och ser vad vi kan få ihop själva men känner mig säker på att detta kommer att lösa sig.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: HÖBRIST!
« Svar #16 skrivet: 18 aug-18 kl 08:15 »
Lusern ökar risken för trumsjuka hos idisslare. Jag har dock ingen kunskap om hur känsliga getter är men man ska nog inte basera foderstaten på en stor andel lusern. Tror att jag har läst något om max 20% till får men det bör du kolla upp själv.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HÖBRIST!
« Svar #17 skrivet: 18 aug-18 kl 08:46 »
Ja, och just dvärggetter är extra känsliga.  Även för bedövningsmedlet Rompun, vilket kan vara bra att känna till.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 6 användare
xaelanar, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser