Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorfundering  (läst 1351 gånger)

Ingvar Dahl

  • Inlägg: 2
Motorfundering
« skrivet: 12 aug-18 kl 21:35 »
Hej!

Tacksam för lite hjälp med följande…

Som pensionär har jag på senare tid ägnat mej åt diverse småsnickerier, mest på hobbynivå.

I vintras byggde jag en liten bandsåg (med inspiration från diverse YouTube-sidor), som drivs med en elektrisk borrmaskin.
Den har fungerat bra under någon månad, men eftersom borrmaskinen (en gammal Aeg SB4-350) har en lätt skadad kollektor så ”äter”
den kolborstarna rätt effektivt…

Borrmaskinens kapacitet (ca 800 varv/m och 350 W) har emellertid fungerat utmärkt för de enkla träarbeten som jag ägnat mej åt –
dimensionen på Bacho’s bandsågblad som jag använt är bara 1400 mm x 6 mm!

För att slippa problem med de nerslitna kolen kan jag kanske byta borrmaskin, men jag undrar nu om/var man kan hitta en mindre asynkronmotor
(induktionsmotor) som ungefärligen motsvarar borrmaskinens värden?

Eftersom det handlar om hobbyverksamhet så kan jag tänka mej att botanisera inom begagnat-området, jag har t ex grunnat över om denna typ av
a-motorer finns i tvätt-maskiner, fläktar e t c, och som i så fall kunde fyndas bland återvinning/skrot…?

Om inte… så är kanske köp av en ny motor det enda rimliga…


Tack på förhand för en vägledning…

Mvh
Ingvar Dahl

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Motorfundering
« Svar #1 skrivet: 13 aug-18 kl 08:23 »
Små asynkronmotorer som går så sakta som 800 r/min är sällsynta, de vanligaste varvtalen är ca 1400 och 2800 r/min (det motsvarar alltså fyrpolig respektive tvåpolig motor vid 50 Hz nätfrekvens).

Äldre tvättmaskiner (70-80-tal) har ofta en tvåhastighets asynkronmotor som går ca 2800 r/min vid centrifugering och ännu långsammare (kanske 300-500 r/min) vid tvätt. Men det är ganska dåliga motorer - dålig verkningsgrad, stora och tunga för sin effekt osv.  En del 60-talsmaskiner utan centrifugering (t ex Benco och de Cylindamaskiner som hade en kuggväxel med plastkugghjul) hade en fyrpolig motor som skulle vara utmärkt för dina ändamål, men de är ju borta från skrotupplagen för länge sen nu.
Moderna tvättmaskiner (sent 80-tal och framåt) brukar ha en kollektormotor som inte går att köra för sig själv utan är beroende av elektronik i tvättmaskinen för att fungera bra.

Om du kan hålla dig till 2800 r/min så är utbudet av skrotmotorer mycket större - små enfaskompressorer, högtryckstvättar, kompostkvarnar, pumpar i diskmaskiner t ex.
1400 r/min kan man hitta som fläktmotor i en del äldre och större oljebrännare samt i vissa kompressorer som är gjorda för att vara tystgående.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Motorfundering
« Svar #2 skrivet: 13 aug-18 kl 11:22 »
Kolla om du kan hitta någon gammal VFD, frekvens eller pulsdrivare på skroten, till exempel från en varvtalskontroll till en stor fläktstyrning (brukar vara en liten box eller skenmonterad låda med knappar med + och - eller "volym markering" samt en digitaldisplay över knapparna), så kan du no köra tex en liten "allströmsmotor" ihop med den och få hygglig prestanda även på låga varv.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ingvar Dahl

  • Inlägg: 2
SV: Motorfundering
« Svar #3 skrivet: 13 aug-18 kl 22:08 »
Stort tack för kommentarerna, ska kolla upp tipsen!

En möjlighet att få ner hastigheten från 1400 el 2800 v/m kan väl vara att trixa med ett par remskivor av lämpliga mått...?
Fortfarande lite osäker på om föreslagna motorer når upp till effektnivåer av 300 - 500W?

mvh
Ingvar

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Motorfundering
« Svar #4 skrivet: 14 aug-18 kl 07:02 »
Stort tack för kommentarerna, ska kolla upp tipsen!

En möjlighet att få ner hastigheten från 1400 el 2800 v/m kan väl vara att trixa med ett par remskivor av lämpliga mått...?
Fortfarande lite osäker på om föreslagna motorer når upp till effektnivåer av 300 - 500W?

mvh
Ingvar

Tänk på att när det gäller borrmaskiner och andra handhållna elverktyg så är det inte motorns avgivna mekaniska effekt som anges på typskylten, utan den effekt motorn förbrukar från elnätet. Borrmaskiner har typiskt en verkningsgrad omkring 50 % , så en borrmaskin som kallas "350 W" kan knappast avge mycket mer än hälften av det, alltså  175 W.

Tvättmaskinsmotorer brukar vara på några hundra W, tvåhastighetsmotorerna kanske 75-100 W på låga hastigheten och 300-400 W på höga.
För tryckluftkompressorer kan det röra sig om 300-1000W, likaså i t ex högtryckstvättar.
Pumpmotorn i en fullstor diskmaskin brukar vara på ca 300 W.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser