Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roadkill till plagg (RÄV)  (läst 4151 gånger)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
Roadkill till plagg (RÄV)
« skrivet: 08 aug-18 kl 13:19 »
I natt kom en granne in och frågade om jag var intresserad av en ungräv som han presis kört på.
Jag har avböjt ett stort antal rävar pga osäkerhet. Efter skinnberednings kursen så har jag berett ca 20 kaninskinn så nu kände jag att räv kunde vara intressant att prova.

Till min förvåning var skinnet ömtåligare än jag väntat så det blev några misstags hål, jag antar att äldre djur är tuffare och kraftigare.
Vad jag ska göra med fällen vet jag inte nu men jag tänkte ta med er på detta projekt.

Långa svansar har jag aldrig behövt fundera på innan.






Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #1 skrivet: 08 aug-18 kl 15:14 »
Öronen fick vara kvar, vet inte varför men det vet jag kanske senare :)

Tassar ben och huvud var inget jag ville ha.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #2 skrivet: 08 aug-18 kl 15:48 »
Nu kan du göra en sån där rävsvans att hänga i bilantennen som raggarna hade förr

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #3 skrivet: 08 aug-18 kl 16:30 »
Nu kan du göra en sån där rävsvans att hänga i bilantennen som raggarna hade förr

Hej Fåret ! ;D Ja fast jag har ju igen bil och antenner saknas ju på moderna bilar.
Då får jag ju hitta nån gammal raggare att avfetta först  ;D
Svansar verkar vara poppulära som väsksmycken. TiB vill ha en David Crockett mössa men tvättbjörnar är ju inte så vanliga här.
Kanske duger med Räv  :)

Han som kom med räven följde intresserat med. Så här såg det ut innan den saltades kl 2 i natt :)
Kanske han ska ha svansen, han har ju volvo . ;D  tror den har antenn :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #4 skrivet: 08 aug-18 kl 18:06 »
Hur gör du för att få ur svansen?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #5 skrivet: 08 aug-18 kl 18:23 »
Hur gör du för att få ur svansen?

Hej Sjöändan !

Först bör man nog lossa skinnet en bit ner från baken mot hvudet.

Jag försökte först dra av den ut och in men det var rätt stort motstånd och den ville gå sönder så jag skar längst större delen av svansen utom längst ut, på undersisdan. Sista biten drog jag av den försiktigt ut och in som på kroppen. Den stora hårmängden gör det svårt.
Det finns säker bättre sätt, men så gjorde jag. Det betyder att jag får sy endel men det borde gå lätt med pälsmaskinen.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #6 skrivet: 08 aug-18 kl 20:41 »
Ok tack för svaret, har också problem med att få ur svansen hel.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #7 skrivet: 09 aug-18 kl 21:22 »
tyvärr är ungrävarnas skinn väldigt ömtåligt och sällan lönt att ta vara på.. När skinnen bereds bör man vara nogrann kring nos och öron där surskador ofta uppstår.. öronbrosket skall plockas ur.. men ska du sy nåt så kan du skära bort jobbiga partier...
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #8 skrivet: 09 aug-18 kl 23:26 »
Hur är det om man försöker få skinnet att släppa med tryckluft på små sköra djur? Jag testade på ett par får förra året, och det gick rätt bra.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #9 skrivet: 13 aug-18 kl 14:17 »
Svansen kan jag vara intresserad av.
Min -59 Ford Taunus ska få en antenn på minst en bakskärm.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #10 skrivet: 13 aug-18 kl 22:03 »
Hur är det om man försöker få skinnet att släppa med tryckluft på små sköra djur? Jag testade på ett par får förra året, och det gick rätt bra.

Mycket tveksam om du lyckas med det på en räv

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #11 skrivet: 13 aug-18 kl 23:27 »
Ja och på någon räv lär jag nog inte pröva, eftersom det bara är skabbrävar jag skjuter. Men jag får prova på en kanin. Har aldrig flått en räv.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #12 skrivet: 14 aug-18 kl 10:40 »
tyvärr är ungrävarnas skinn väldigt ömtåligt och sällan lönt att ta vara på.. När skinnen bereds bör man vara nogrann kring nos och öron där surskador ofta uppstår.. öronbrosket skall plockas ur.. men ska du sy nåt så kan du skära bort jobbiga partier...

Hej Grimbart, välkommen in i tråden !
 
Jag missade nog det där med öronbrosket jag har bara saltat på... hmm hoppas det går att fixa senare efter alunbadet.
Man kan stärka upp klena skinn med andra tunna skinn( limma ihop) så får man en starkare slutprodukt (om den nöts från köttsidan)

Jag kommer att göra en utvärdering av det färdig beredda pälsen. För den var skörare än kanin skinn vilket gjorde mej tveksam.

Det blir troligen bakläxa på öronen. Skinnen är det jag är intresserad av för sömmnad till hösten.


Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #13 skrivet: 14 aug-18 kl 10:48 »
Hur är det om man försöker få skinnet att släppa med tryckluft på små sköra djur? Jag testade på ett par får förra året, och det gick rätt bra.

Hej egen dräng  :)

Ja det kan ju vara värt att prova om inte buken är öppen.
Vi testade med kanin men jag tyckte det var lättare att dra av dom... blev väl omständigt när det inte gick på rutin antar jag.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #14 skrivet: 14 aug-18 kl 10:59 »
Svansen kan jag vara intresserad av.
Min -59 Ford Taunus ska få en antenn på minst en bakskärm.

Hej Radar ! Din Taunus ska få en fin räv svans. Den här rävungen ska bli en mössa .. med svansen kvar  :).
Men det skjuts rävar här helatiden och dom är friska så det kommer garanterat in fler nu när omgivningen vet att jag vill ha skinnen.

2 dar innan jag fick in roadkillen, skjöt grannen en... sa genast oj vad synd.. då kunde du ju ha fått den.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #15 skrivet: 14 aug-18 kl 19:44 »
 I mina trakter verkar det inte vara speciellt populärt att jaga räv, konstigt nog. Jag bor i mitten av Jämtland. Det kryllar väl inte direkt av räv här. Det kan vara så att den gamla stammen av "trappers" decimerade beståndet så kraftigt att det inte återhämtat sig ännu.

Jag tar gärna hand om en rävsvans. Hör av dig med ett PM eller helst E-post när du har någon över. Självklart betalar jag en slant.
Jag har även beslutat mig för att det blir bara en antenn. Jag minns nämligen ett tillfälle för 25-30 år sedan, när jag hade en -68 Ford Falcon. Efter en rock-konsert, när vi skulle till att åka därifrån hörde jag hur det gnekade i den högra antennen. Det måste ha varit en människa helt utan vett och förstånd som ger sig på en antenn med svans när hela bilen är full med raggare.
När jag väl fått in friläge och dragit åt P-bromsen hoppade jag ur bilen och skulle ha fatt i den skyldige. Jag såg bara en kille som befann sig inom rimligt avstånd, och sprang ifatt honom. När jag anklagade honom för att ha försökt rycka lös svansen nekade han ju förstås. Och eftersom jag inte såg själva gärningen besinnade jag mig och gav honom bara en varning för sådana tilltag.
För att förhoppningsvis slippa liknande incidenter blir det antenn bara på vänstra bakskärmen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #16 skrivet: 15 aug-18 kl 10:34 »
Tråkigt att vara med om sånt. Jag hade själv en Ford falcon -67 i min ungdom.
Den var plåtren och jag skulle motivlackera den var det meningen men någon hade lagt nummerplåtarna i en bil som åkte till skroten, så bilen blev skrotad  :'( . Mina ambitioner att bli motivlackerare och skruva på bilar dog där och då.

Markägarna är alla gamlingar i området så det bedrivs ingen direkt jakt här sen många år.
Nu har vi en duktig yngling som aktivt är ute och det blir bra över tid.. en enda skabbis hade synts i området han beslöt att ta den förra julen och ägnade hela juldagen till att vänta på den, men den kom aldrig, för den hade samma dag gått i våran rävfälla. Så han fick komma hit och knäppa den.. Ush så dom kan se ut.


Jag hör av mej när det finns en svans.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #17 skrivet: 18 aug-18 kl 20:08 »
Rävpälsen ligger i salt som jag fyllt på med mera och gnuggat in överallt.
Den får ligga så tills jag får tid att ta hand om den vidare.

Idag har jag tagit bort hinnor och kött ifrån ett rådjur som sköts igår.
Vill prova att göra läder men det blir en egen tråd.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #18 skrivet: 26 jan-19 kl 14:34 »
Jaha nu är det dags för fortsättning..
I förrgår la jag min roadkill och 2 kanin skinn i jummet vatten.
Skinnen har saltats och jag böjade med att skrapa bort så mycket salt jag kunde för återanvändning på andra projekt.

Sen las skinnen i vatten i ett dygn.
Sen sköljdes dom i mer vatten och kramades ur.
Hinnorna på köttsidan avlägsnades,, vilket var svårt på räven, kanske för att den var ett ung djur.
Jag fick inte bort allt. Man vill avlägsna hinnorna för att alunet ska tränga in bättre.
Nu har dom legat i alun +salt och vatten i 2 dygn så nu ska jag fortsätta.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Roadkill till plagg (RÄV)
« Svar #19 skrivet: 27 jan-19 kl 16:50 »
till räven brukar man ha en skrapstock.. man trär på skinnet och skrapar med lämpligt redskap. Finns verktyg för ändamålet eller så använder man en matsked.. isskrapa eller en spackelspade med rundade hörn.. Använder man sågspån på skinnet så suger det upp en hel del fett.. Beträffande rävsvansen så flår man loss de första 10 cm.. sen formar man pekfinger och tumme som en ring och håller nära svansen med sin högra hand..vänstra handen hålls i svansroten.. sitter man på huk så sätter man knäna mellan underarmarna och pressar utåt samtidigt som man drar..då får man rejäl kraft.. men viktigt att man håller jämt runt svansen annars kan den gå sönder. Det finns ett hjälpmedel att köpa för svansen.. två små plåtbitar som sitter ihop i änden och som har varsitt jack som passar runt svansen när man fäller ihop..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser