Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd för ärtodling på 3 ha  (läst 2370 gånger)

Grolle123

  • Inlägg: 4
    • -
Råd för ärtodling på 3 ha
« skrivet: 04 aug-18 kl 12:34 »
Jag är ny på forumet så om jag la in denna tråd fel ber jag om ursäkt. Jag har nyligen köpt en gård med 14 ha mark varav 8 är skog och 6 är betesmark . Jag har ingen erfaranhet av lantbruk sen tidigare. Men som rubriken lyder hade jag tänkt att odla foderärtor på 3-4 ha av denna betesmark. Anledningen till att jag vill odla just foderärtor är att jag älskar ringduvejakt. Men vad behöver jag för utrustning för detta typ traktor harv plog mm samt vad jag borde betala. Jag vill också gärna ha tips på hur jag ska gå tillväga när jag sår. Samt allmänna råd. Detta ska vara ett  hobbyprojekt.
Mvh grolle

Grolle123

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Råd för ärtodling på 3 ha
« Svar #1 skrivet: 04 aug-18 kl 18:47 »
Ingen?  :'(

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Råd för ärtodling på 3 ha
« Svar #2 skrivet: 04 aug-18 kl 23:12 »
Har aldrig odlat ärtor själv men vet att de inte ska återkomma oftare än vad 6-7 år i växtföljden. Så i längden bör du inte odla så stor areal.

Grolle123

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Råd för ärtodling på 3 ha
« Svar #3 skrivet: 04 aug-18 kl 23:32 »
Betyder växtföljden att man inte ska odla den mer än vad 6 år?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd för ärtodling på 3 ha
« Svar #4 skrivet: 04 aug-18 kl 23:35 »
Har aldrig odlat ärtor själv men vet att de inte ska återkomma oftare än vad 6-7 år i växtföljden. Så i längden bör du inte odla så stor areal.

Jag förmodar att du då syftar på kvarvarande ärt-röta i jorden? Har man det så är 6 års intervall bra, men det beror i stor utsträckning på vilken jordmån man har, och det är nog bara på de allra styvaste lerjordarna man behöver vänta så länge.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Råd för ärtodling på 3 ha
« Svar #5 skrivet: 04 aug-18 kl 23:37 »
Betyder växtföljden att man inte ska odla den mer än vad 6 år?
Ja. Du kan läsa mer om det här:  http://handbok.alternativ.nu/Odling/Allm%C3%A4nt/V%C3%A4xtf%C3%B6ljd

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råd för ärtodling på 3 ha
« Svar #6 skrivet: 04 aug-18 kl 23:37 »
Betyder växtföljden att man inte ska odla den mer än vad 6 år?

Det finns företag som utför labbanalyser av jordprover. Skickar du in ett prov till dem får du veta om där är ärt-röta kvar....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Grolle123

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Råd för ärtodling på 3 ha
« Svar #7 skrivet: 05 aug-18 kl 12:27 »
Ska göra   :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser