Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huskonstruktion som trotsar gällande normer?  (läst 8419 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #20 skrivet: 07 aug-18 kl 13:10 »
Tretex är perfekt att tända med i spisen.  :)

Men, kolla efter mjuka LDF skivor så bör du hitta det du söker bland det tror jag.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #21 skrivet: 07 aug-18 kl 15:56 »
De brinner upp fast det är gips också.
Skillnaden är att med gips har du mer tid på att ta dig ut innan det är övertänd. Med treetex går det gissningsvis väldigt snabbt.

En annan tanke med konstruktionen är att du pga den tunna isoleringen får daggpunkten väldigt långt ut i konstruktionen där den kan buffras. Avsaknad av plast gör också att det fördelad jämnt. Idag använder man som regel minst 145mm isolering i em stomme då får du förmodligen daggpunkten i isoleringen med fuktskada som följd.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #22 skrivet: 07 aug-18 kl 17:07 »
För några år sen brann grannens hus ner och det var renoverat, med gips på alla väggar invändigt.
Det gick otroligt fort, brandchefen var på väg till en annan brand och råkade köra förbi när det bara brann lite grann vid ytterdörren och brandbilarna kom strax efter, men de han inte släcka branden.
Huset var övertänt inom en kvart och de koncentrerade sig på att spruta vatten på mina saker som stod i närheten.

Sen när jag var dit och frågade brandteknikerna om jag fick hämta mina saker, passade jag på att fråga dom varför det tog sig så fort.
De svarade att träkåkar kan brinna upp fort, för att det är så mycket av inventarierna som brinner också, så gipsen på väggarna gör inte så mycket nytta.

Det var bara aska kvar förutom stora metall saker och murstocken.
Syntes inte ett spår av gipsskivorna, gullfibern och fasadplåten, pannplåten från taket var däremot kvar.


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #23 skrivet: 07 aug-18 kl 17:30 »
Men du kanske kan hålla med om att det hade gått ännu snabbare med treetex?

Jag skulle gärna ta emot all extra tid jag får om det börjar brinna, även om det bara är tiotals sekunder.

Det finns en anledning till att det ska vara dubbelgips i garage i anslutning till boningshus. Hade det inte gjort skillnad hade det nog inte krävts.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #24 skrivet: 07 aug-18 kl 18:58 »
Men du kanske kan hålla med om att det hade gått ännu snabbare med treetex?

Jag skulle gärna ta emot all extra tid jag får om det börjar brinna, även om det bara är tiotals sekunder.

Det finns en anledning till att det ska vara dubbelgips i garage i anslutning till boningshus. Hade det inte gjort skillnad hade det nog inte krävts.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

De sa att gips inte gjorde så stor nytta i det hör fallet och vad som hänt utan gips är det ingen som vet, då de inte kunde fastställa brandorsaken och var förvånade över att det gått så fort enligt brandchefen, som bevittnade det hela.

Men nog gör gips nytta, när förutsättningarna är dom rätta.

Nu var det inte frågan om gips eller inte i huset jag jobbade i utan jag var mer förvånad över så lite isolering och inga fuktskador, trots avsaknad av fuktspärr och Rockwoll, då det är tvärtemot hur en del säger att det ska vara.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #25 skrivet: 07 aug-18 kl 19:07 »
Jo fast det var ju du som drog upp en anekdot där jag förstod det som att du tycker att gips inte skyddar bättre mot brand än treetex?

Och som jag sa: "annan tanke med konstruktionen är att du pga den tunna isoleringen får daggpunkten väldigt långt ut i konstruktionen där den kan buffras. Avsaknad av plast gör också att det fördelad jämnt. Idag använder man som regel minst 145mm isolering i em stomme då får du förmodligen daggpunkten i isoleringen med fuktskada som följd. "


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #26 skrivet: 07 aug-18 kl 19:12 »
Jo fast det var ju du som drog upp en anekdot där jag förstod det som att du tycker att gips inte skyddar bättre mot brand än treetex?




Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Det var för att nån annan börjadeprata om gips och brand

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #27 skrivet: 08 aug-18 kl 07:58 »
Det var för att nån annan börjadeprata om gips och brand
Du har inte mer rätt för att du säger emot flera gånger.

xlab

  • Gäst
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #28 skrivet: 07 okt-18 kl 11:32 »
Det pratas om fuktspärrar och olika isoleringar hit och dit i andra trådar.

Nu håller jag på att ta upp ett hål i en vägg för ett fönster i ett hus, som är byggt på 50-talet sägs det.
Inifrån är det Tretex, 2 tums spontade plank, 2 lager 35 mm Rockwoll, okänd tjocklek råspont, Tretex, hönsnät och puts.

Enligt vad de flesta säger ska det vara fuktspärr och tjock isolering, för att det ska bli bra.

Ingen fuktspärr och 70 mm isolering, dessutom är huset Norrland i en by omgiven av vatten, så det blir fuktigt i luften på sommaren och på vintern är det ett kallhål.
Ändå är det inga fuktskador och ska enligt rykten vara ett varmt hus på vintern.

Nån som har nå idéer om det?

Ja fuktspärren är inte nödvändig enl mig, finns ingen seriös jämförelse mellan två identiska hus med eller utan ångspärren. enligt mig INGEN ÅNGSPÄR

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #29 skrivet: 07 okt-18 kl 12:21 »
Ja fuktspärren är inte nödvändig enl mig, finns ingen seriös jämförelse mellan två identiska hus med eller utan ångspärren. enligt mig INGEN ÅNGSPÄR
hittar du ingen seriös jämförelse är du för dålig på att söka. sök upp närmsta bibliotek eller sök i lämplig sökmotor. lite allmän materiallära och erfarenhet hade också underlättat. fuktspärr och ångspärr är olika saker med olika funktion.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #30 skrivet: 07 okt-18 kl 12:58 »
hittar du ingen seriös jämförelse är du för dålig på att söka. sök upp närmsta bibliotek eller sök i lämplig sökmotor. lite allmän materiallära och erfarenhet hade också underlättat. fuktspärr och ångspärr är olika saker med olika funktion.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Eftersom åtminstone jag ofta använder fel ord, så vore det intressant att veta vad skillnaden mellan fuktspärr och ångspärr är?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #31 skrivet: 07 okt-18 kl 13:30 »
fuktspärr, badrum
http://bfy.tw/KF2V

ångspärr, vid t ex oorganisk isolering

http://bfy.tw/KF2b

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


xlab

  • Gäst
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #32 skrivet: 07 okt-18 kl 19:31 »
fuktspärr, badrum
http://bfy.tw/KF2V

ångspärr, vid t ex oorganisk isolering

http://bfy.tw/KF2b

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


har planer på att bygga en dusch på landet /trodde jag hade tid nu i somras men den försvann) men förhoppningsvis ska jag hinna den i vinter, den kommer inte att följa några normer. Återkommer med fakta om den senare under vintern

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #33 skrivet: 07 okt-18 kl 20:37 »
har planer på att bygga en dusch på landet /trodde jag hade tid nu i somras men den försvann) men förhoppningsvis ska jag hinna den i vinter, den kommer inte att följa några normer. Återkommer med fakta om den senare under vintern
kommer säkert fungera hur bra som helst. eventuell skada kommer inte heller belasta andra då du inte kommer få någon ersättning. det blir också svårt att garantera vid en försäljning. ungefär som att laga en bil på "sitt eget sätt", det fungerar säkert jättebra men jag skulle hellre köpa en bil som är lagad med konventionell metod.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


xlab

  • Gäst
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #34 skrivet: 15 okt-18 kl 18:19 »
hittar du ingen seriös jämförelse är du för dålig på att söka. sök upp närmsta bibliotek eller sök i lämplig sökmotor. lite allmän materiallära och erfarenhet hade också underlättat. fuktspärr och ångspärr är olika saker med olika funktion.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Om du vet att det finns sådan jämförelser så ge mig adressen till den jämförelsen., för KTH, Chalmers eller Linköping har inga , så vet du något annat så berätta

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #35 skrivet: 15 okt-18 kl 19:57 »
kan vara då för att ingen skulle bygga med oorganisk isolering utan duffusionsspärr. varför skulle man vilja göra det? som att be om problem

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #36 skrivet: 15 okt-18 kl 22:04 »
Det har byggts många hus med oorganisk isolering och utan diffusionsspärr. En del av dem har fungerat riktigt bra i många år, andra har inte gjort det.  Rent allmänt kan man säga att dragiga hus med måttligt tjock isolering, som står på platser med torrt (mikro-)klimat och där det inte pågår alltför mycket fuktdrivande verksamhet inomhus, kan klara sig bra även om konstruktionen och utförandet är klantigt.

Man bör också komma ihåg att de vanliga byggreglerna beträffande diffusionsspärrar mm förutsätter att huset alltid ska vara bebott och uppvärmt under vinterhalvåret. För hus som inte används på det sättet utan som t ex står kallställda eller med bara grundvärme långa perioder, kan det till och med vara en fördel att göra på andra sätt.

xlab

  • Gäst
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #37 skrivet: 16 okt-18 kl 18:52 »
kommer säkert fungera hur bra som helst. eventuell skada kommer inte heller belasta andra då du inte kommer få någon ersättning. det blir också svårt att garantera vid en försäljning. ungefär som att laga en bil på "sitt eget sätt", det fungerar säkert jättebra men jag skulle hellre köpa en bil som är lagad med konventionell metod.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
. så då får man se
Kommer att ta dit anticimex för en grundlig koll, när det har vart anv under en tid. så då får man se..

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #38 skrivet: 26 okt-18 kl 18:40 »
. så då får man se
Kommer att ta dit anticimex för en grundlig koll, när det har vart anv under en tid. så då får man se..
Om du säljer det och köparen gör en "riktig" besiktning skulle jag bli förvånad om besiktningsmannen inte anmärker på avsaknad av diffusionsspärr.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Huskonstruktion som trotsar gällande normer?
« Svar #39 skrivet: 27 okt-18 kl 01:20 »
Förr hade man ändå rätt bra koll om var och hur man byggde, gärna högt och med bra avrinning. Idag tycker man sig inte bry sig om detta, snarare bygger man låglänt och skyr inte vare sig fukt eller sankmark. Det är bara att påla och hoppas att det går bra. Sällan hör man att riktigt gamla hus har problem med fukt eller mögel, utan det handlar om senare byggen. Men visst handlar det också om att husen ska vara så täta som möjligt och att göra detta på ett äldre hus kan ge problem. Nu bor vi i ett radhus från 70-talet och har bytt till treglasfönster och bara detta är ett litet risktagande då huset blir tätare och att vi bara har självdrag till ventilation.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser