Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock som är taskig mot sin kompis!  (läst 2750 gånger)

Carina carlsson

  • Inlägg: 1
Bock som är taskig mot sin kompis!
« skrivet: 30 jul-18 kl 17:11 »
Jag behöver tips/råd om vad jag ska göra med mina kastrerade bockar. För två sen köpte jag två kastrerade afrikanska dvärggetter. De var då ca fyra månader. Nu är det så att den ene är väldigt taskig mot den andre. Han kör in hornen i sidan på magen så den andre skriker till. Det är värst när någon av oss kommer in till dom i hagen. Han är där direkt och bråkar. Trycker in honom i väggen, stångas i magen och jagar bort honom från oss. Han väldigt svartsjuk av sig och blir skitsur på den andre om någon pratar eller klappar på honom. Det är hemskt att se när han beter sig så illa mot den andre.
Vad ska vi göra?? Dom går på lösdrift, har stor hage och sly får dom varje dag. Tror ni det blir bättre om vi skaffar fler getter? Han verkar inte ha ont någonstans. Jag har klämt och känt på honom. Rund om magen är han också men den andre är däremot lite tunnare. Men han får ju inte äta ifred när vi ger dom sly. Stackarn springer mellan högarna och är rädd för att bli stångad. Hoppas någon av er kan ge mig lite tips.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bock som är taskig mot sin kompis!
« Svar #1 skrivet: 04 aug-18 kl 10:37 »
Ett vanligt beteende där flocken är för liten. Jag skulle skaffa mig några fler vuxna kastrater, inte bara en till, och kanske av en större ras. Då får den lille översittaren något att fundera på.

cacarlsson86@gmsil.com

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Bock som är taskig mot sin kompis!
« Svar #2 skrivet: 05 aug-18 kl 18:11 »
Ett vanligt beteende där flocken är för liten. Jag skulle skaffa mig några fler vuxna kastrater, inte bara en till, och kanske av en större ras. Då får den lille översittaren något att fundera på.
Tack för svar! Jag misstänker att det är så att dom behöver vara fler. Tror du att det skulle fungera med två getter istället för kastrater?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bock som är taskig mot sin kompis!
« Svar #3 skrivet: 05 aug-18 kl 22:49 »
Nja, då kommer getterna brunsta var tredje vecka, inte kul för varken dig eller dem.
Skaffa fler bockar istället, kan säkert funka med okastrerade oxå. Men se till att de nya bockarna kommer från samma ställe och är kompisar  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bock som är taskig mot sin kompis!
« Svar #4 skrivet: 18 aug-18 kl 08:52 »
Ska bli intressant att få läsa om hur det här går!

  Men trist för mig att få mina fördomar om dvärggetter bekräftade.  För egen del skulle jag ha placerat översittaren i frysboxen direkt, men det är ju jag, det.   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cacarlsson86@gmsil.com

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Bock som är taskig mot sin kompis!
« Svar #5 skrivet: 30 aug-18 kl 08:43 »
Svårt att veta hur man ska jag göra. Det har varit lite lugnare dom sista veckorna i hagen. Jag försöker vara där mycket och röja bland all sly. Tjuvkikar på deras beteende. Jag hade gärna velat ha några getter men det är dumt att prova.
En annan fråga. Kan kastration bli misslyckad?
Det finns ju klapphingstar. Finns det hos bockar? Han håller på och hoppar och rider hela tiden 😳

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bock som är taskig mot sin kompis!
« Svar #6 skrivet: 30 aug-18 kl 10:06 »
En kirurgisk kastrering där båda testiklarna tas bort misslyckas inte. En tångkastrering där sädesledarna krossas kan misslyckas om en sädesledare rullar/glider undan tånggreppet. Ett ridande och hoppande på den andre bocken kan vara ett dominansbeteende. Som redan skrivits brunstar hongetter ca var 3:e vecka. Då bräker de högt och ihållande vilket kan vara ganska irriterande för omgivningen. Även hongetter kan slåss på ett mycket otrevligt sätt.

cacarlsson86@gmsil.com

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Bock som är taskig mot sin kompis!
« Svar #7 skrivet: 08 sep-18 kl 18:07 »
Tack för alla råd! Har nu bestämt mig för att köpa två kastrater till och hoppas på att det blir lite lugn och ro för lilleman 🤗

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bock som är taskig mot sin kompis!
« Svar #8 skrivet: 10 sep-18 kl 07:55 »
Men varför kastrerade bockar? Du har ju inga getter som de kan betäcka.
Hade du bott i närheten hade du gärna fått komma hit och se min bockflock, ett fredligt gäng med 10+ grabbar, varav EN kastrerad  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser