Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyla ner hus utan AC  (läst 11044 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #60 skrivet: 18 aug-18 kl 09:19 »
Nja jag ska inte lösa något, jag far inte så illa av värmen att jag tycker det är värt tiotusentals kronor att kyla ner mig.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Varför säger du att jag kan byta motor, men inte kan tala om hur, mer än att det kostar tiotusentals kronor?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #61 skrivet: 18 aug-18 kl 09:22 »
Om trefaspumpen är omkopplingsbar till 3 x 230 V trefas, så bör det kunna gå åtminstone någotsånär bra att köra den på enfas med startkondensator, det kanske är den billigaste lösningen.

Om man ska jämföra effekter hos äldre och nyare cirkulationspumpar så måste man vara försiktig så att man inte råkar "jämföra äpplen och päron".  Den effekt som står på typskylten till en modern pump är den elektriska effekt som motorn maximalt kan förbruka från elnätet, på äldre svensktillverkade pumpar (50-60-tal) är det den mekaniska effekt som motorn avger till pumpen som står på skylten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #62 skrivet: 18 aug-18 kl 09:33 »
Om trefaspumpen är omkopplingsbar till 3 x 230 V trefas, så bör det kunna gå åtminstone någotsånär bra att köra den på enfas med startkondensator, det kanske är den billigaste lösningen.

Om man ska jämföra effekter hos äldre och nyare cirkulationspumpar så måste man vara försiktig så att man inte råkar "jämföra äpplen och päron".  Den effekt som står på typskylten till en modern pump är den elektriska effekt som motorn maximalt kan förbruka från elnätet, på äldre svensktillverkade pumpar (50-60-tal) är det den mekaniska effekt som motorn avger till pumpen som står på skylten.

Jag vet inte om den är omkopplingsbar till 3 x 230 V eller om den går på 380/400 V, men får kolla om det står något på den, Det enda jag vet är att den är kopplad till 3 faser med en strömbrytare på väggen med motorskydd i har jag för mig.

Jag har inte räknat ut vad pumparna drar utan konstaterade att det varit lägre förbrukning i huset med 3 fas pumpen än huset med 1 fas pumpen under en lång period utan att någon annan förbrukare varit inkopplad.
Jag blev misstänksam och började kolla om det fanns något som drog ström utan min vetskap eller om någon tjuvat ström ur något uttag på baksidan.
Kopplade ur allt utom pumpen och fick samma resultat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #63 skrivet: 18 aug-18 kl 09:36 »
Om din trefaspump drar mindre än en enfaspump så skall omformaren jag länkade till räcka. Den gör om enfas till trefas, men det är något som kan gå fel med vissa pumpar. Jag har använt liknande för att köra trefaspumpar från 220v i bilen och då har det gått bra. Misstänker att Torbjörn vet vad jag far efter... Jag ringde till en firma som säljer frekvensomriktare och frågade om jag kunde använda en sådan till min grundvattenpump som är 3-fas, men det var något som kunde gå galet. Så det projektet ligger på is så länge, jag måste läsa på (som Torbjörn säger ;D).



 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #64 skrivet: 18 aug-18 kl 09:47 »
Om din trefaspump drar mindre än en enfaspump så skall omformaren jag länkade till räcka. Den gör om enfas till trefas, men det är något som kan gå fel med vissa pumpar. Jag har använt liknande för att köra trefaspumpar från 220v i bilen och då har det gått bra. Misstänker att Torbjörn vet vad jag far efter... Jag ringde till en firma som säljer frekvensomriktare och frågade om jag kunde använda en sådan till min grundvattenpump som är 3-fas, men det var något som kunde gå galet. Så det projektet ligger på is så länge, jag måste läsa på (som Torbjörn säger ;D).

OK då fattar jag lite tror jag.
Först 24 V till 230 V och sen den till 3 fas?
Blir det 3 x 230 V eller 400 V 3 fas från den?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #65 skrivet: 18 aug-18 kl 09:49 »
Varför säger du att jag kan byta motor, men inte kan tala om hur, mer än att det kostar tiotusentals kronor?
Nu sållar du mygg osv.
Skicka en bild på pumpen. Menar att ditt projekt kostar tiotusentals kronor. Inte omvandlaren.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #66 skrivet: 18 aug-18 kl 10:12 »
OK då fattar jag lite tror jag.
Först 24 V till 230 V och sen den till 3 fas?
Blir det 3 x 230 V eller 400 V 3 fas från den?

Jag körde 12 till 230 till 3-fas.

Det är det där med 3x230 eller 400 V 3-fas som är krånglet, tror jag. Tror de ger 3x230 V. Och att min grundvattenpump inte går bra på det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #67 skrivet: 18 aug-18 kl 10:20 »
Nu sållar du mygg osv.
Skicka en bild på pumpen. Menar att ditt projekt kostar tiotusentals kronor. Inte omvandlaren.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Nu fattar jag inte, det var du som började  med att byta motor var enklare och jag fortsatte prata om pumpen.
Det framgick inte att du började prata om vad projektet kostar i funderingen om pumpen.

Kan ordna bild på min pump nästa gång jag åker dit, men den påminner om den här men är rundare i formen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #68 skrivet: 18 aug-18 kl 10:39 »
Jag körde 12 till 230 till 3-fas.

Det är det där med 3x230 eller 400 V 3-fas som är krånglet, tror jag. Tror de ger 3x230 V. Och att min grundvattenpump inte går bra på det.

Då fattade jag rätt 12 eller 24 V kvittar.
Ska kolla om det står något på pumpen 230 eller 400 V

Visst funkar det att ha förbikoppling av pumpen, för självcirkulationen.
Men är inte så sugen på att börja skruva isär det som fungerar.
Är så nöjd med att elementen börjar bli varma, när pannan är på runt 30 grader vid självcirkulation i hus nummer 1.

I hus nummer 2 har det varit moderna rörmokare och dragit rör enligt modernare sätt och efter konsten alla regler närmast pannan vid pannbytet och pannan måste upp i närmare 70 grader innan elementen börjar bli varma.
En gammal pensionerad rörmokare har sett det hela och bara skrattade åt eländet.
Han sa åt mig att ta bort alla kranar och kopparrör med kopplingar och sälj till skrot och köpa några grova järnrör för pengarna och montera som det var från början, så blir det lika bra som i hus nummer 1.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #69 skrivet: 18 aug-18 kl 10:45 »
Ja, kan man ha det så det fungerar utan el så är det ju bäst. Bara en sådan sak att inget allvarligt händer om man eldar och strömmen går.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #70 skrivet: 18 aug-18 kl 11:05 »
Tittade lite efter information om trefasmotorer och anledningen till att min grundvattenpump inte gick att köra med omformaren är att pumpen är Y-kopplad och man inte pillar upp den i första taget och kopplar om så som man kan göra på de flesta 3-fasmotorer som sitter på maskiner ovan vatten. Men om jag förstått det rätt så kan man köra pumpen på 3x230 V, bara att den blir klen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #71 skrivet: 18 aug-18 kl 11:33 »
Tittade lite till... och det finns tydligen att köpa till överkomligt pris även sådana omformare som gör 3-fas 400 V från enfas https://www.ebay.co.uk/itm/381709971603. Måste varit en liknande jag använde när jag hade bilen som energikälla, eftersom det var grundvattenpumpar jag körde.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #72 skrivet: 18 aug-18 kl 11:39 »
Jag skrev:"Nja jag ska inte lösa något, jag far inte så illa av värmen att jag tycker det är värt tiotusentals kronor att kyla ner mig."

Jag, landet, skulle inte tycka det är värt tiotusentals kronor att lösa problemet med att gräva ner en tank och allt som tillkommer för att kyla mitt radiatorsystem en månad om året.

Jag ville ge ett tips då jag tycker att det borde vara smidigare att bygga om eller ersätta pumpen med en enfasmotor än att omvandla till trefas då det kändes väldigt overkill för en pump som borde ligga på max några 100 watt. Och du ska väl ha snurr på systemet på vintern med? och där du bor lär det inte räcka med solpaneler?

En anledning till att de inte kopplar idag som förr är att panntillverkaren har vissa krav  för att garantin ska gälla, då pannorna nuförtiden till 98% är gjorda av plåt istället för gjutjärn som var brukligt. 98% av alla vedsystem idag kör också mot en ack-tank och för att systemet och pannan ska fungera som bäst måste pannan snabbt komma upp i arbetstemperatur (+70°) både för att minska risken för korrosion och få så effektiv förbränning som möjligt.

Jag ska inte kommentera mer utan väntar med stor förhoppning om en projekttråd när du sätter ner skopan i backen.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #73 skrivet: 18 aug-18 kl 13:55 »
Jag skrev:"Nja jag ska inte lösa något, jag far inte så illa av värmen att jag tycker det är värt tiotusentals kronor att kyla ner mig."

Jag, landet, skulle inte tycka det är värt tiotusentals kronor att lösa problemet med att gräva ner en tank och allt som tillkommer för att kyla mitt radiatorsystem en månad om året.

Jag ville ge ett tips då jag tycker att det borde vara smidigare att bygga om eller ersätta pumpen med en enfasmotor än att omvandla till trefas då det kändes väldigt overkill för en pump som borde ligga på max några 100 watt. Och du ska väl ha snurr på systemet på vintern med? och där du bor lär det inte räcka med solpaneler?

En anledning till att de inte kopplar idag som förr är att panntillverkaren har vissa krav  för att garantin ska gälla, då pannorna nuförtiden till 98% är gjorda av plåt istället för gjutjärn som var brukligt. 98% av alla vedsystem idag kör också mot en ack-tank och för att systemet och pannan ska fungera som bäst måste pannan snabbt komma upp i arbetstemperatur (+70°) både för att minska risken för korrosion och få så effektiv förbränning som möjligt.

Jag ska inte kommentera mer utan väntar med stor förhoppning om en projekttråd när du sätter ner skopan i backen.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Det måste blivit något missförstånd jag ville att du skulle utveckla att bygga om pumpen, som du tipsade om och inget annat.

På vintern behöver jag inte cirkulationspumpen, då jag har självcirkulation.

Den utbytta pannan är en gjutjärnspanna.

Att det är bäst att få upp temperaturen innan man laddar acktankar har jag hört någonstans. Nu har jag inga sådana anslutna ännu, men man kan väll bara ha en kulventil att öppna om man vill värma acktankarna?

Helst vill jag ha självcirkulation till acktankarna och inte en massa pumpar, laddomater och allt vad det ska vara.
Men jag har inte satt mig in i hur det funkar ännu.
Jag vill ha det så enkelt som möjligt, det brukar funka bäst och kosta minst.

Om jag inte kommer på något annat än att gräva ner en tank, så ska det bli en tråd om det.

Har en lite annan knäpp ide som jag funderar på att prova tillsvidare, men det beror på om jag hittar snökedjorna till traktorn, så jag får nå grepp.

Skulle behöva fylla upp marken bakom ladugården, där solen inte ligger på.
Om jag lägger några oljetankar jag har på backen och kopplar ihop dom med slangar och drar upp två slangar till huset.
När jag snöröjer så lägger jag snön över tankarna och till våren lägger jag fyllnadsmassor på snön, så den inte smälter så fort och kyler ner tankarna.
Fyllnadsmassorna hamnar då där de ska och det blir inte en massa extrajobb.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #74 skrivet: 18 aug-18 kl 14:01 »
Tittade lite till... och det finns tydligen att köpa till överkomligt pris även sådana omformare som gör 3-fas 400 V från enfas https://www.ebay.co.uk/itm/381709971603. Måste varit en liknande jag använde när jag hade bilen som energikälla, eftersom det var grundvattenpumpar jag körde.

Nu har du visat på några olika alternativ och det är bara att konstatera att det går att få cirkulationspumpen att drivas via solceller med lite saker i mellan.
Så när allt annat är klart och det bara sitter i driften av pumpen, så spikar man ihop lite fågelholkar för att finansiera inköpet.
Blev det enkelt och begripligt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #75 skrivet: 18 aug-18 kl 14:21 »
Japp, ni har en konstig valuta där uppe ;D "-Ursäkta, men kan jag få växla en friggebod? - Jomenvisst, det blir två hundkojor och tio fågelholkar."

Din idé med snökylan fungerar säkert bra, men jag tror det räcker om du lägger en slinga på ett par hundra meter PEM-slang en halvmeter under ytan där du tippar snö, du kan skippa tankarna.

Sedan kanske du har så torr luft i huset att det fungerar, men här skulle jag vara lite försiktig med att leda in kyla i de vanliga elementen ifall det droppar kondens under dem. Plus att det blir kallt i varmvattenberedaren... En separat kylare från en bil skulle nog bli innedelen i ett sådant experiment här.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #76 skrivet: 18 aug-18 kl 14:35 »
Japp, ni har en konstig valuta där uppe ;D "-Ursäkta, men kan jag få växla en friggebod? - Jomenvisst, det blir två hundkojor och tio fågelholkar."

Din idé med snökylan fungerar säkert bra, men jag tror det räcker om du lägger en slinga på ett par hundra meter PEM-slang en halvmeter under ytan där du tippar snö, du kan skippa tankarna.

Sedan kanske du har så torr luft i huset att det fungerar, men här skulle jag vara lite försiktig med att leda in kyla i de vanliga elementen ifall det droppar kondens under dem. Plus att det blir kallt i varmvattenberedaren... En separat kylare från en bil skulle nog bli innedelen i ett sådant experiment här.


Dig vill jag göra affärer med endast två hundkojor och 10 fågelholkar för en friggebod, här kan jag nog få fyra hundkojor och 20 fågelholkar för friggeboden sen.

Nä nu skiter jag i det här och går och byter en dörr mot några kassar mat innan affären stänger.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #77 skrivet: 18 aug-18 kl 14:38 »
Så där är det alltid när man inte har koll på valutan, man blir lurad...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #78 skrivet: 18 aug-18 kl 20:40 »
Tittade lite efter information om trefasmotorer och anledningen till att min grundvattenpump inte gick att köra med omformaren är att pumpen är Y-kopplad och man inte pillar upp den i första taget och kopplar om så som man kan göra på de flesta 3-fasmotorer som sitter på maskiner ovan vatten. Men om jag förstått det rätt så kan man köra pumpen på 3x230 V, bara att den blir klen.

Det problemet löses enklast med en transformator.  Transformatorn från en skrotad trefas MIG-svets av lågprismärke, en sådan där strömomkopplingen sker med olika uttag på primärsidan, går ofta utmärkt att använda till ändamålet. Skulle någon av sekundärlindningarna vara brunnen är det bara att skrota bort resterna av den, det är bara primärlindningarna med dess uttag som ska användas och få utgöra sparkopplad transformator i detta fall.
En förutsättning för att det ska gå bra är dock att transformatorn är Y-kopplad. Om man vill att den ska fungera bra även med osymmetrisk last, måste nollan vara åtkomlig.

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #79 skrivet: 18 aug-18 kl 21:38 »
Ett par rejäla bastubad i veckan med höga gradantal brukar ha gjort mig extremt värmetålig i alla varma väder. Är det varmt ändå så får man väl ta det lugnt ett tag?
« Senast ändrad: 18 aug-18 kl 22:58 av Taina »
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser