Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alovera som sticklingsmedel.  (läst 371 gånger)

Fixasjälvkille

• Västergötland
Alovera som sticklingsmedel.
« skrivet: 14 jun-18 kl 11:58 »
Någon som provat Alovera att doppa sticklingar i?    Färsk Alovera kanske är bäst.Men det finns ju på tub. Jag såg det idag på Youtube. Man hittar ju det senaste där. Ska prova tänkte jag. Jag har väl gått igenom det mesta att doppa sticklingar i.  Dyrare medel jag skickat efter  ock billigare som Askobinsyra ock vatten...ock allt däremellan som Salixvatten ock kolsyrad läskedryck..osv.. t.om. Treo.

Jag har ännu inte hittat någon favorit så det blir oftast det gamla vanliga sticklingspulver från Impecta. Fast ett billigare alternativ som är lätt köpa vore ju bra.

Länge sedan jag skrev här föressten. Jag hade glömt sidan .. ock inloggningen var helt bortglömd.

Jag har en del sticklingar på gång...ock de har fått rötter.Björkspirea häckväxt. Kerria, Hortensia, Ölandstok osv.Osv.  Sen diverse rosor. Men denna soliga sommar har mycket torkat i krukorna...ock man är där ock häller på vatten var kväll så sticklingarna ruttnar lätt. Både torkar ock ruttnar på samma gång.

Jag får nog ställa in färska sticklingar i bersån. Det är mer skugga där. Kanske ställa någon form av hylla där? Eller under ved-förvaringstaket? så det inte regnar på dem? Jag får fundera på det. För i växthuset vill de inte trivas. Även om jag skuggat taket. De har slokat rätt fort..kanske borde man ta kraftigare sticklingar,för tunna funkar inget vidare.

Jorden är ett problem med. Kaktus ock sticklingsjord verkar bli för fuktig. Jag borde blanda i 50 % sand.  Perlit ock vermekulit eller vad det heter tycker jag är dyrt att köpa. Sand kanske man kan ta lite i grusgropen en bit bort.

Det finns en grej till jag borde prova igen..det är att sätta sticklingar i vitmossa. Om det nu heter så. Jag provade det förr med Fuchsiasticklingar. Det fungerade rätt bra.

Häromdan hittade jag Apotekarrosen som jag nallade ett skott på. Fin färg på den rosen. Sen hämtade jag en vit ros ock en gul ros i ett dike längst vägen bortåt här. Den gula kan vara Persisk gulros...Ganska hemsk ros..jag fick en tagg i fingret...Massa små taggar på den rosen jag tog. Jag hade den i trägården för några år sedan.Även då tog jag skott på samma buske. Väldigt gul ock fin. Men sen dog den av någon anledning. Kanske stod för torrt.

Någon skrev om Honungsrosen, Den blommar fint nu. har ett köpt exemplar..som letar efter något att slingra sig på.Väldigt långa grenar. Den är klänger uppe i en hög rosa ros nu. Jag fick ett skott av en rosa ros av en gubbe på en kolonilott en gång,Det blev en helt otrolig hög ros över 3 m.  enkla blommar i rosa. Ser nästan ut som de som växer vilt...men med fler blommor. Ganska kort blomning.

Jag hade sticklingar av Honungsrosen men de ruttnade. Jag får prova igen. Jag tror jag har Finland vita ros med...på flera olika ställen. Den är köpt någonstans. Sen gjorde jag en del extra exemplar. Men inte blommar den med massor av blommor. Inte ser de fyllda ut heller..Små enkla blommor. Jättelånga grenar som den kastar ut åt alla håll. Inte alls som på bilderna i datorn. Kanske står mina i konkurrens med andra växter/träd..sen borde jag ge dem gödning. Man glömmer av det momentet rätt mycket. Att göda. Jag får kasta ut kogödsel innan nästa regn kommer.

Jag hoppas den gula rosen Graham Thomas skjuter fart..Det måste vara den finaste gula ros jag sett. Jag ska ta mer skott på den i så fall. Ghislane de Feligonde är rätt fin med. Har givit bort en del exemplar av den.

Jag får ta nya tag när det gäller rossticklingar..ändra strategi. Ha dem mer i skuggan som sagt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 2 användare
Grendela, per.martinsson

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser