Dela detta:
Dags att fylla plocksidan i nästa nummer av Åter!
Har du något bra självhushållartips eller ett gott recept att bjuda på? Är det någon aktivitet, träff eller möte på gång? Är det någon bok, hemsida eller pryl du vill tipsa om?
Maila in ditt tips till petter@alternativ.nu
Alla publicerade tipsare belönas med ett gratis nummer i prenumerationspotten.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra ut mark till kolonilotter?  (läst 2395 gånger)

Grow2Tall

• Värmland
Hyra ut mark till kolonilotter?
« skrivet: 11 jun-18 kl 22:08 »
Ingen aning om var jag ska lägga denna tråd, så jag provar här.

Går i funderingar om ett framtida projekt när man har egen gård om ett par år. Man ser numera många fina gårdar lite varstans i vårat avlånga land med ganska mycket tillhörande mark, både skog och odlingsmark. Jag är dock ingen storbonde och har heller inga planer på att bli det heller, så jag går i lite tankar om det ens är möjligt att hyra ut ens odlingsmark till någon kolonilottsförening? Saken är att jag inte vill hyra ut den till en annan bonde, utan jag vill stödja mindre hemmaodlare.
Så jag funderar på vad som kan krävas av mig som hyr ut marken, vad behöver jag göra så som underhåll, bokföring mm?

Kanske en dum fråga alltihop, aja! :P

karsan

• Södermanland
SV: Hyra ut mark till kolonilotter?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-18 kl 22:17 »
Jag tycker inte alls att det är en dum idé, men det hänger ju på att det finns folk i lägenhet/radhus inom ett par km.

skogaliten

• -
« Svar #2 skrivet: 12 jun-18 kl 23:28 »
Jag tror inte heller att det är en dum idé, en sak man nog får lov att tänka på, är att det behöver finnas tillgång till vatten för bevattning, och att man  behöver fixa till så att det finns tillgång till toaletter för dem som ska hyra lotter.

Det kan vara så att det behövs mer anordningar för hyrestagarnas bekvämlighet också, som t.ex. en raststuga eller förvaringsbod för större redskap som skottkärror.

Då gör jag antagandet, att det handlar om odlingslotter, där det inte kan/får byggas något alls, utan på sin höjd får finnas en förvaringslåda för mindre redskap.

Jag antar att man måste planera vad det är man avser åstadkomma, för koloniområde med stugor på, lär kräva både byggnadslov och planeringsinsatser från kommunen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 13 jun-18 kl 06:16 »
Idén är god men jag tror genomförandet blir svårt. En del kommuner hyr ut kraftigt subventionerade kolonilotter för kaffepengar till sina invånare. Du kan omöjligt konkurrera med dom, speciellt som du måste köpa svindyr mark i närheten av samhället, och får lägga ut enorma pengar på bygglov för de där toaletterna samt att de skall byggas också. Även om du inte konkurrerar mot kommunen kommer lotterna bli dyra för folk att hyra om det skall gå runt för dig.

Grow2Tall

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-18 kl 19:34 »
Det är ju inget som jag tänker ska vara någon så vidare inkomst för mig, handlar mer om att få marken använd till något annat än till storjordbruk.
Jo vatten är ju något man måste tänka på. Funderar på att antingen borra en brunn eller att anlägga en damm, modell större i mitten av odlingarna, eller både och!
För min egna överlevnad så är planerna på att delvis ha en liten gårdsbutik för att sälja närproducerat från egna odlingar och från grannskapet. En annan del kommer att vara mitt och min fästmös hantverk, jag på träblås och hon på keramik. Hela raddan med att sköta företag har jag lite koll på då jag fick lära mig det under min utbildning, så där blir det förhoppningsvis inga större problem.

Men tillbaka till det hela så går jag även i funderingar till att kanske få en del av projektet sponsrat av möjligtvis kommun eller olika trädgårsföretag gentemot att jag marknadsför dom i butiken och har deras annoner på en hemsida. Har sett andra som gjort samma sak för att kunna utöka sin verksamhet med goda resultat.

Men men, allt detta är bara tankar som flödar fritt än så länge, så vi får se var man hamnar i framtiden! :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 12 användare (4 dolda)
brolin, t_n, TLM, Alexn72, RickardR, Kaffetanta, Petra Källden, addebadde

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser