Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Toalett utan vatten och avlopp  (läst 15977 gånger)

Wairam66

  • Inlägg: 5
    • -
Toalett utan vatten och avlopp
« skrivet: 06 jun-18 kl 10:11 »
Hej,
har kollat runt lite här på forumet och sökt på Hasselfors Garden ekotoa men kan inte se att någon använder sig av denna?
Jag har inget vatten eller avlopp på min koloni men skulle vilja ha möjlighet att gå på toa utan för mycket kladd.
Tänker även att då jag har 2 st kompostbehållare borde denna modellen va ok.
Någon som har eller har haft denna modell?

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #1 skrivet: 06 jun-18 kl 11:44 »
Intressant tråd. Har inte sett Hasselfors, måste kolla lite mer på den.
Själv är, eller var, jag inne på en Separett Villa alt. EcoDry. Det skulle passa i mitt torp som också är avsides och långt ifrån allt vad el, vatten och avlopp heter.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

VS

  • Gäst
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #2 skrivet: 06 jun-18 kl 11:55 »
Eftersom du inte bor där och bara enstaka gånger du råkar vara nödigt där satsa hellre på en husvagn toa alltså nåt som dometic portabel toalett mycket enklare, billigare tillfällig lösning som dessutom sparar plats men krävs bil för tömning och vatten fyllning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #3 skrivet: 06 jun-18 kl 14:34 »
Separett har extrem enkla varianter där du köper urinskålen med tillbehör och tunna till fekalierna.
Urinen sparar du och använder till odlingarna eller gräsmattan ombud hellre vill det.
Fekalierna kräver betydligt längre kompostering.
Det innebär att du klarar dig helt utan vatten, det blir även närapå luktfritt.

Själva sitteriet bygger du enkelt av virke.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #4 skrivet: 06 jun-18 kl 16:25 »
Om du har el är frystoalett ett alternativ. Den jag hade heter TB frystoalett. Den har fungerat i 30 år.
kretslopp

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #5 skrivet: 07 jun-18 kl 23:40 »
Jag slår ett slag för sågspånstoalett. Satte in det för några månader sedan och det funkar kanon, två vuxna och tre barn. Går att bygga billigt själv med sirapshink, sök på sawdust toilet.
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #6 skrivet: 08 jun-18 kl 11:29 »
Sågspånstoalett? Hm, spännande.
Beskriv lite mer dina faktiska upplevelser av denna lösning. Tror nog även TK vill veta.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #7 skrivet: 08 jun-18 kl 21:49 »
Att använda en sågspånstoalett skiljer sig inte så mycket mot en vanlig vatten toa, men efter utfört behov så täcker man istället med sågspån. Vi har en liten burk som rymmer 0,5 liter och efter man pinkat räcker det med en halv till en burk, har man gjort nr 2 så blir det en till två burkar. Viktigt att sågspånet är lite fuktigt och att man täcker ordentligt då luktar det inget. Lite trä kan det lukta, mest trevligt faktiskt.
Är man dålig i kistan så kan det lukta lite innan man hunnit täcka men har man bara vanlig ventilation så försvinner det.
Till nackdelarna hör väl att småbarnen (7, 5 och 2 år) har lätt att spilla sågspån utanför, ska försöka hitta en bättre skopa till dom.
Man ska anmäla till sin kommun att man vill kompostera fekalier själv och man måste ha en kompost som uppfyller vissa krav men den går bra att bygga själv om man vill.
När man tömmer hinkarna luktar det naturligtvis litegrann men man måste ju inte stå i vindriktningen :)
Jag har 4st sirapshinkar till toa och en till matkompost, det brukar vara lagom att tömma en dag i veckan och tar ca 15min.

Är man intresserad så läs Humanure Handbook av Joseph Jenkins:
http://humanurehandbook.com/contents.html
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #8 skrivet: 09 jun-18 kl 09:54 »
Jag har funderingar på att fixa en toalett av liknande slag, men urinseparerande. Alltså, när det är dags att tömma så står man där med en dunk lite svagt utspätt piss som man kan hälla på valfria växter och en påse med skit/papper/sågspån som man slänger i pannan eller i soptunnan.


Wairam66

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #9 skrivet: 09 jun-18 kl 17:23 »
Har lagt en beställning på Hasselforsen :)
"Kretslopp" Jag har ingen el så frystoalett går bort.
 Återkommer när jag bildat mig en uppfattning om vad jag tycker om den!  ;)

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #10 skrivet: 09 jun-18 kl 18:52 »
Har lagt en beställning på Hasselforsen :)
"Kretslopp" Jag har ingen el så frystoalett går bort.
 Återkommer när jag bildat mig en uppfattning om vad jag tycker om den!  ;)
Toppen, ska bli kul att läsa en recension :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #11 skrivet: 25 sep-18 kl 10:57 »
Jag rekommenderar "Airhead toilet" alla dagar, om man ändå kan tänka sig att hantera grejerna själv, den har vi i vår stuga utan vatten/avlopp.


Separerar fekalier och urin och är otroligt smidig både i hantering och storlek.

Utvecklad som Marin-toa i USA där dom tydligen, och lite förvånansvärt, länge haft betydligt strängare krav än EU mot tömning av båtars toaletter/avlopp direkt i hav & sjöar..

Vi (jag) var helt inställda på en Separett villa 9020 med liknande funktion, ända till vi sprang på Nuno (som är svensk ÅF) på fjolårets trädgårdsmässa.
Beställde en direkt  ;D


Nu såg jag att du redan beställt din toa men om någon ändå vill läsa mer så finns dom på http://www.airheadtoilet.se


Det här är inte världens bästa bilder på toaletten i sig men så här har vi gjort i vår lilla stuga och det ger ju en humm om hur det kan bli.
(Här är vår toalett redan i full drift)


https://i.imgur.com/R0E9Vsj.jpg
https://i.imgur.com/3xpeOGn.jpg




Mvh
Andreas

 

Holger Wendt

  • Inlägg: 3
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #12 skrivet: 20 maj-19 kl 20:14 »
Separetts system med urinseparering har vi haft i många år nu. Funkar utmärkt. Lite vatten får man ha och skölja skålen och tvätta händerna med

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #13 skrivet: 21 maj-19 kl 20:03 »
På vårat utedass strör vi med spån, det fungerar utmärkt. Inga flugor, bara svag doft. Fungerade bra även i somras när det var så varmt. Har även använt träpellets, fungerar nog lite bättre. Skräpar mindre och går åt mindre. Jag har funderat på hur halmpellets skulle fungera. Det är ju billigare och suger upp bättre. men jag har inte provat.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #14 skrivet: 23 maj-19 kl 11:30 »
Här har det inte byggts än, men jag har funderat lite utifrån häststall. Där det strös med spån så luktar det, medan där det strös med torv så luktar det inget. Fast det är ju mängder med hästpiss, och har man urinseparering i sin holk så blir det ju bara lite skit som skall gömmas ner. I stall är det ju pisslukten som slår emot en.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #15 skrivet: 23 maj-19 kl 12:30 »
Jag har provat med hampaskävor i mitt fårstall, upplever att det är lite mindre lukt än när jag har använt kutterspån.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #16 skrivet: 03 jan-20 kl 13:29 »
Att använda en sågspånstoalett skiljer sig inte så mycket mot en vanlig vatten toa, men efter utfört behov så täcker man istället med sågspån. Vi har en liten burk som rymmer 0,5 liter och efter man pinkat räcker det med en halv till en burk, har man gjort nr 2 så blir det en till två burkar. Viktigt att sågspånet är lite fuktigt och att man täcker ordentligt då luktar det inget. Lite trä kan det lukta, mest trevligt faktiskt.
Är man dålig i kistan så kan det lukta lite innan man hunnit täcka men har man bara vanlig ventilation så försvinner det.
Till nackdelarna hör väl att småbarnen (7, 5 och 2 år) har lätt att spilla sågspån utanför, ska försöka hitta en bättre skopa till dom.
Man ska anmäla till sin kommun att man vill kompostera fekalier själv och man måste ha en kompost som uppfyller vissa krav men den går bra att bygga själv om man vill.
När man tömmer hinkarna luktar det naturligtvis litegrann men man måste ju inte stå i vindriktningen :)
Jag har 4st sirapshinkar till toa och en till matkompost, det brukar vara lagom att tömma en dag i veckan och tar ca 15min.

Är man intresserad så läs Humanure Handbook av Joseph Jenkins:
http://humanurehandbook.com/contents.html


Jag är väldigt intresserad av att testa detta efter att ha kommit i kontakt med Jenkins och Humanure handbook. Har inte läst den än, men det ska göras. Tanken är att använda det till vårt blivande tiny house och så småningom använda kompostmullen i trädgården.

Kan knappast bli mer hållbart med tanke på noll vattenanvändning, ingen el, inget avfall (alla komposteras) samt att du kan bygga den själv för någon hundring. Kul att höra någon som använder det i Sverige och att det är ok med kommunen. Även funderat på om det verkligen blir luktfritt, och nu har jag fått svar från fler håll än författaren :)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #17 skrivet: 03 jan-20 kl 21:37 »
Tänk på att bara för att det är "ok med kommunen" på ett ställe i Sverige, så betyder det inte att det går för sig i vilken kommun som helst. Tack vare det kommunala självstyret, har varje kommun ganska stora friheter att utforma sitt regelverk själv på det området. Och när det är frågan om mer ovanliga lösningar som kanske inte har förutsetts i regelverket, så blir avgörandet en bedömningssak på tjänstemannanivå, då finns det risk att "tyckande" börjar spela en alltför stor roll.
När man diskuterar sådana här saker bör man alltid ange vilken kommun det är frågan om.  Och det är lämpligt att läsa igenom alla lokala föreskrifter som kan tänkas vara relevanta i förväg. De flesta kommuner har dem liggande fritt tillgängliga på nätet.

Vikola

  • Inlägg: 6
  • Ganska nylig husägare med lite tomt till
    • Bohuslän
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #18 skrivet: 12 apr-20 kl 10:57 »
Skaffade Mulltoa 65ai. Det ångrar jag. Nu överväger jag kraftigt att ställa ut den i ladan och återinstallera separetten. Lösningar som separerar är överlägsna dem som blandar. Multrum kan säkert funka där du tömmer sällan eller aldrig. Mulltoas lösning verkar bygga på att inget någonsin går snett. När du väl får fel balans och råkat ut för översvämning, då pluggar de fina systemen ihop, givarna ger fel värden och du får fel nivå på värmen etc och bygger upp problemen på nytt...

Även när (eller snarare om) vi lyckas få till en bra balans har toan en rad problem som inte går att komma undan. De stora mängder mull som behöver tillsättas smular lätt ner i hela badrummet så man måste städa konstant.
Varje gång jag öppnar toan så stinker något så intensivt (pga ej separering) och det sätter sig i kläder, hår allting. Tömning innebär att balansera ett ofta ganska tungt öppet tråg med mer eller mindre stinkande innehåll till en plats där det går att efterkompostera det hela.

Jag överväger att sätta tillbaka separetten. Den erbjuder ett värdigt sätt att tömma, dvs en Hink Med Lock och separationen gör att innehållet blir beskedligare att ta hand om, samt att den rena urinen kan användas i trädgården.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Toalett utan vatten och avlopp
« Svar #19 skrivet: 12 apr-20 kl 12:24 »
har haft separett i många år. funkar utmärkt. Och man bygger lätt en själv i trä modell utedass. mekanisk luftning,separett säljer skål till urin. kostnad hela bygget några hundralappar. på en koloni är det det glasklara alternativet. urinen används till gödsel och det övriga kan grävas ner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser