Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrämma/avvärja vildsvin  (läst 10343 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Skrämma/avvärja vildsvin
« skrivet: 28 maj-18 kl 21:21 »
Hej,
Tomten jag har, (se länk i min signatur), härjas då och då av vildsvin. Kanske för det stått öde länge för de finns då inget odlat som kan locka till sig dem. Bara naturligt godis. Har sett att det finns några svindyra droppar att stänka på växtlighet. Istället för att jaga. Jag har allt som krävs för att röja undan dem med våld men marken är så liten och inte har den jakträtt heller så det är inte ett alternativ.

Funder på om mitt piss. Alltså mänskligt urin. Uppsamlat och stänkt lite här och var skulle kunna funka på samma sätt som droppar som säljs. De känner en okänd doft och dar sig till ett annat område.

Något som vet eller har en teori för/emot denna lösning?
Kommer säkert testa själv oavsett bara för att... men ändå. Kunde vara kul att höra om någon gjort liknande.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #1 skrivet: 28 maj-18 kl 21:24 »
tror inte det funkar. möjligtvis lugnar en stund men dom lär sig fort att det inte är farligt om inget händer.
har hört att sådana tvålar man har i urinoarer skall funka.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #2 skrivet: 29 maj-18 kl 00:05 »
Elstängsel är ett rätt säkert kort.

Undrar varför du inte har jakträtt på svin på din tomt?

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #3 skrivet: 29 maj-18 kl 08:05 »
Ett helt spontant antagande :) några kvm mitt i skogen som varit taxerat som sommarhus en längre tid.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #4 skrivet: 29 maj-18 kl 08:19 »
Elstängsel är ett rätt säkert kort.

Undrar varför du inte har jakträtt på svin på din tomt?
Tycker vildsvinen lyckas överlista elstängsel gång på gång. En omgång grisar bökade upp jord mot en stolpe ändå upp till tråden. Grävde bort och dom fyllde på . Sen slutade det men på något sätt så va dom ändå inne.  Kan dom hoppa? Elnätet funkade bäst eller bäst efter bösssn

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #5 skrivet: 29 maj-18 kl 08:39 »
Jo, den där kombinationen att man måste ha tråden lågt samtidigt som de bökar kan ställa till det, men oftast så hör man ett skrik i natten och de ändrar riktning. Han som har åkrarna närmast här tröttnade på grisarnas framfart och satte en tråd på ca 30 cm runt ett stort område, och det fungerade flera år fastän vi har mycket gris.

Det här med jakträtt. Man har jakträtt på sin egen mark om man inte upplåtit den åt någon annan, och när det gäller skyddsjakt (som man ju kan kalla det när en gris kommer in och förstör på gården) så har man oftast den rätten kvar även om man upplåtit jakten på någon annan. Men man måste givetvis ha rätt vapen med rätt licens och löst statligt jaktkort.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #6 skrivet: 29 maj-18 kl 10:33 »
Är det din mark har du jakträtt

/Edit
Om det inte är detaljplanerat område

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #7 skrivet: 29 maj-18 kl 10:48 »
Med 1.5 mil ut i skogen från närmaste tätort och 2km till närmaste hus har jag svårt att se att det är detaljplanerat :)
Däremot har jag någonstans fått till det att det är jakträtt på fastigheter större än 2ha isch och som har koder för skogs-/lantbruk.

Denna är enbart ca 2000kvm och taxerad som fritidshus på väldigt lösa laboliner. Håller på att reda ut det nu efter lite oklarheter med tidigare köp, ett dödsbo, arrende, övergivna bilar osv. Dock är det mitt och kontant betalt via mäklare/bank.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #8 skrivet: 29 maj-18 kl 11:49 »
Skyddjakt får du garanterat.
Jag har jakträtt på min 1ha trots att dom 200ha som den ingår i har annan jakträttsinnehavare

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #9 skrivet: 18 aug-18 kl 20:51 »
Rörelse detektor som drar igång radion är effektivt mot vildsvin.
Dom skyr även amoniak doft.. ex urin som stått. Burkar med lock som har hål så det inte avdunstar så snabbt lite här och där.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #10 skrivet: 19 aug-18 kl 13:10 »
Rörelse detektor som drar igång radion är effektivt mot vildsvin.
Dom skyr även amoniak doft.. ex urin som stått. Burkar med lock som har hål så det inte avdunstar så snabbt lite här och där.
Aha!
Då är inte min kissa-i-burk-ide´ så himla tokig. Tack..
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #11 skrivet: 19 aug-18 kl 22:51 »
Aha!
Då är inte min kissa-i-burk-ide´ så himla tokig. Tack..

Kör vidare på den du  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

andtol

  • Gäst
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #12 skrivet: 20 aug-18 kl 07:25 »
Syntetisk vargurin är också fina grejer.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #13 skrivet: 20 aug-18 kl 13:41 »
Syntetisk vargurin är också fina grejer.
Helt säkert Toll, men kissar gör man varje dag. Så påfyllningen sker hyfsat regelbundet och eftersom kroppen ändra sig över tid blir också skillnaden i luft olika tänker jag. Vilket, om jag förstått svinen rätt, gör dem osäkra då det blir nya dofter hela tiden. Och då letar de upp ett annat ställa att hänga :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #14 skrivet: 27 jan-19 kl 15:20 »
Gammal tråd men tänkte ändå komma med lite tankar.

Tolkar det som att du kan / vill jaga själv, prata i så fall med markägaren runt om, kan hända att denne bra blir glad om du vill skjuta någon gris ibland.

Iden med en radio som går igång på rörelse är nog inte så dum.
Stör dom annars, skaffa en åtelkamera och placera den på lämplig plats så ser du när dom kommer. Gå då ut och var lite allmänt högljudd och odräglig, smyger du fram så du kommer dom nära innan du skriker i så kanske det har bra effekt!? Kanske till och med skjuta ett par skott med lämligt vapen, eller skaffa fina fyrverkerier som du kan skjuta av över dom, blir dom tillräckligt störda / rädda så håller dom sig nog borta någon vecka...

Det bästa är nog att variera dina försök, för om det alltid händer lite olika saker när dom kommer på besök vill dom nog inte komma så ofta.

Googla på "skrämma vildsvin" så får du fram ett antal olika produkter för ändamålet, samt tips på andra knep... Bl. a. parfym på en trasa skulle vist kunna hjälpa...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #15 skrivet: 27 jan-19 kl 18:38 »
Efter att jag satte ut mina kissburka så har jag inte haft mer besök :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #16 skrivet: 27 jan-19 kl 19:18 »
Känner för att vara lite elak.
Ni som har problem med vildsvin, sätt ut en spegel eller en bild på er själv för att skrämma bort dom.
Båda funkar lika bra, svinen ser nog ingen skillnad.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #17 skrivet: 28 jan-19 kl 18:51 »
Haha hurru lappträsk!! Nu får du lugna dig :)
Du vet att jag har en liten dröm om att flytta till norrland. Akta så jag inte blir granne med dig!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #18 skrivet: 28 jan-19 kl 18:57 »
Haha hurru lappträsk!! Nu får du lugna dig :)
Du vet att jag har en liten dröm om att flytta till norrland. Akta så jag inte blir granne med dig!

De e lugnt, här finns inga vildsvin, så du behöver sätta upp ett foto på dig själv.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skrämma/avvärja vildsvin
« Svar #19 skrivet: 28 jan-19 kl 21:45 »
De e lugnt, här finns inga vildsvin, så du behöver sätta upp ett foto på dig själv.
Ah, men dåså. De kanske hjälper mot björn och varg om inte annat ;)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 7 användare (1 dolda)
surris91, xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser