Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal jordkällare - gräva ur  (läst 2728 gånger)

Starter

  • Inlägg: 37
Gammal jordkällare - gräva ur
« skrivet: 26 maj-18 kl 10:36 »
Vi har en gammal jordkällare, av natursten med tegeltak över. En sluss med två dörrar in, och ett ventilationshål i andra änden. Stenarna är fogade med hyudralkalk.
Jordkällaren ligger på berg och berget är högre längst in i jordkällaren och lutar sedan nedåt mot dörrarna.
Halva jordkällaren låg med berget synligt längst in (det är inte ståhöjd där) och andra halvan var det en hel del jord som jag grävt ur.
Hade tänkt att gräva ur all jord och ersätta med grus (så att halva jordkällaren får ett gruslager, medan resten har berg).
Men skall jag gräva ur all jord? (Det är inte djupt till berget) Finns det något behov att ha kvar jord för att behålla fuktigheten där inne?
Vad vi sett så följer regnvatten berget och rinner in i jordkällaren. Räcker det för luftfuktigheten? (För att ex förvara potatis där inne)


torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gammal jordkällare - gräva ur
« Svar #1 skrivet: 27 maj-18 kl 08:51 »
Om man ser att regnvatten tar sig in i en jordkällare så brukar det oftast sluta med att den är FÖR fuktig.  Jag har en källare som är helt oanvändbar av den anledningen.

Sätt upp en hygrometer + termometer och håll regelbunden koll på temperatur och luftfuktighet under ett år, så får du bättre underlag för att bedöma hur källaren beter sig.

Om jorden verkar "möglig" eller ohygienisk på något annat sätt, så kan det nog vara bra att få bort så mycket som möjligt, annars är det nog onödigt arbete att gräva bort den.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Gammal jordkällare - gräva ur
« Svar #2 skrivet: 28 maj-18 kl 15:22 »
Tack för rådet. Tror inte det regnar in så mycket. Tror det mesta tar sig ut under dörrarna också. Skall kolla upp idag när det regnar :)
Jorden ser annars fräsch ut. 
Något tips på termometer/hygrometer som man kan läsa av på utsidan jordkällaren?
Tänkte mig en sådan med kabel, men normalt är väl displayen avsedd för inomhusbruk.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gammal jordkällare - gräva ur
« Svar #3 skrivet: 28 maj-18 kl 20:16 »
Jag fick lära mej att för att få kallkällaren sval på hösten så kan man slå ut ett par spannar vatten på golvet. Då hörde jag aldrig att en källare var för fuktig.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Gammal jordkällare - gräva ur
« Svar #4 skrivet: 28 maj-18 kl 22:17 »
Det finns ju gott om trådlösa termometrar/hygrometrar/väderstationer på marknaden numera. Det är nog bara att köpa första bästa som är tillräckligt billig.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Gammal jordkällare - gräva ur
« Svar #5 skrivet: 29 maj-18 kl 07:59 »
Bra tips, skulle det visa sig att källaren är för torr är det ju bara att hälla på vatten i så fall.
Angående trådlöst, så utgick jag ifrån att signalen inte går igenom stenväggarna. Men det kan vara värt att testa då de inte är jättedyra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser