Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Queert kollektiv på landsbygden i södra sverige!  (läst 1443 gånger)

Fotopoulos

• Skåne
Queert kollektiv på landsbygden i södra sverige!
« skrivet: 21 maj-18 kl 21:56 »
QUEERS + LANDSBYGD = <3

- Vill du flytta från stan och starta kollektiv?
- Bor du i ett kollektiv på landet som söker ny familjemedlem?

VEM?
Hej, jag heter Leo, mitt pronomen är Den och jag är 28 år gammal. Har drömt om och letat efter boende på landsbygden väldigt länge. Bott i Malmö i snart 10 år och i kollektiv i över 7 år. Älskar den lilla familjen/kollektivet jag bor med/i nu men de vill tyvärr bo kvar i stan.

Mår bra av musik, meningsfulla samtal och att göra plats för sårbarhet. Nördar ofta kring astrologi, relationsskapande, sex, aktivism och hur en i allmänhet kan fucka med förtryckande normer och ta hand om sig själv med varandra. Jag älskar djur men är tyvärr allergisk mot katter och vissa hundar (men vill obs  bo med djur på något sätt). Hemma gör jag med glädje stora middagar för familj och vänner mitt i veckan eftersom jag älskar att laga mat och ibland blir det pannkaks- eller våffelfrukost på helgen. Är ganska "fixig" av mig och gillar att få kunskaper efter hand som om det är något jag inte kan. Jag har tyvärr inte körkort men funderar på att skaffa.

VARFÖR LANDSBYGDEN?
Staden, som en del av detta ensamhälle, skapar en klaustrofobisk känsla och stress i mig, där jag inte kan få ihop meningsfullhet och hållbarhet. Enligt min erfarenhet får mental hälsa inte plats på riktigt i stadens klimat och det är svårare att ta hand om varandra. Tycker hållbarhet är viktigt på alla plan och vill utveckla alla mina kunskaper kring odling, byggnadsvård, djurskötsel (t.ex. adoptera/rädda djur).

Det känns viktigt att leva mer självförsörjande och vara mindre beroende av staten och kapitalismen. Bryta trenden om samhällets individualistiska snabbproduktion och värna om själen. Vill hellre dö fattig på pengar och rik på goda relationer än att jobba ihjäl mig med ett fokus på ett ekonomiskt kapital, status och effektivisering. Staden är beroende av landsbygden och att det behövs aktivism där med.

VAD KÄNNS VIKTIGT I HEMMET?
- Tydlig och omtänksam kommunikation med plats för sårbarhet
- Transkompetens (jag är ickebinär transperson)
- En generell koll på sina egna privilegier
- Veganism (att alla iaf äter växtbaserat hemma)
- Inget (destruktivt) fokus på alkohol/droger (alltså inga krav på nykterhet)
- Kontinuerliga kollektivmöten
- Ansvarsområden för att underlätta för varandra som är uppdelade rättvist baserat på förmåga och preferens.
- Att det är städat och ordningsamt i gemensamma utrymmen så en slipper leta efter grejer eller t.ex. alltid diska och städa innan en kan laga mat.
- Bo minst 3 och max 6 personer
- Inte bo med små barn
- Att kollektivet = familj, där en kan bygga trygga relationer tillsammans <3

SÖKES:
- Större hus eller gård på landet att starta kollektiv i.
- Ett redan existerande kollektiv som söker ny familjemedlem.
- Starta kollektiv hyresrättsförening (med förutsättning att andra har en ekonomisk möjlighet att ta lån/köpa andel)
- Främst i mitten och norra Skåne, helst nära skogen men annat är också av intresse.
- Ett tillsvidarekontrakt

KONTAKT:
Är du mer nyfiken eller att det bara känns helt rätt?
Hör av dig, vettja!

Mail: fotopoulos.leo@gmail.com
Instagram: fotopoulosfotopoulos

Allt det goda & varma kramar! :)

/ Leo
« Senast ändrad: 21 maj-18 kl 22:04 av Fotopoulos »

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser