Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdegsgrund  (läst 2003 gånger)

gila06

Surdegsgrund
« skrivet: 20 maj-18 kl 13:06 »
Jag har för första gången gjort en surdegsgrund. Har inte bakat med den ännu då jag undrar om den skall vara så här..
Startade den med råg och vetemjöl och matade den i 3 dagar helt enligt receptet och förvarade burken i ett varmt rum ( ca 25 gr varmt).
Det bubblade rätt bra efter första dagen men sedan blev det mindre. Nu står burken i kylskåpet och jag har matat den 2 ggr i veckan. 
Nu undrar jag: När den står i kylen skiktar den sig.  Det alltid ett tunt lager med vatten överst. När jag matar den och rör om börjar den bubbla efter ett tag men inte så mycket.
Skall den vara så här eller är bara att slänga ut den och börja om.

Landet

• Västerbotten
SV: Surdegsgrund
« Svar #1 skrivet: 20 maj-18 kl 17:21 »
"Ska" vara så. Du kan mata med lite mindre andel vatten nästa gång så du får lite tjockare konsistens.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Gamina

« Svar #2 skrivet: 21 maj-18 kl 05:39 »
Jag tycker det blir bäst när det är en liten aning vatten på toppen. Risken för mögel minskar till i det närmaste noll och degen håller sig riktigt bra. När jag får en torrare surdegs grund så tycker jag den blir långsammare och tråkigare att arbeta med.
Genbank för Gotlandshöns

skräptanten

• Liten gård, möe arbete
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-18 kl 11:03 »
Under tiden surdegen "vilar" i kylskåpet (eller kallskafferiet eller källaren) behöver den inte matas eller röras om i. Mata den först när du tänker baka med den  :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 5 användare
Mr_Farmall, piggetröska, wallis, Norae, Humle

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser