Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta Djurfristad!  (läst 4102 gånger)

MatEid

• Gäst
Starta Djurfristad!
« skrivet: 15 maj-18 kl 19:51 »
Hej!

Vill väldigt gärna starta en djurfristad i Skåne tillsammans med andra. Är vegan och djurrättare och mycket intresserad av djur. Finns det någon mer som tänker som jag här?

Allt gott
Mattias

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Starta Djurfristad!
« Svar #1 skrivet: 16 maj-18 kl 18:49 »
Det är nog många som har försökt, men sådana projekt riskerar att stupa innan de ens har börjat, pga Länsstyrelserna...  Berätta gärna mera, och om hur det går ifall ni får igång något.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 16 maj-18 kl 21:08 »
Problemet är att det är rätt dyrt att ta hand om en hoper djur och har man många är det ofta så att man behöver speciella tillstånd för djurhållningen.  I Skåne är det också dyrt att köpa en gård eller annat ställe som är lämpligt för djur i lite större skala.  Sen är det ju så att har man tagit på sig ansvar för djur så är det nåt man har sen 24 timmar om dygnet - 365 dagar om året. Man kan inte alltid lita på att andra ställer upp för en om man behöver lite ledigt. Det är mycket dyrt att anställa nån djurskötare och väldigt väldigt osäkert att förlita sig  på volontärer.

Jag skulle inte rekommendera nån att starta ett ställe där man tar hand om oönskade djur om personen i fråga inte har en väldigt stabil ekonomi, tex fast jobb etc och dessutom ordentligt med tid att passa djuren. Att som de flesta djurfristäderna i landet lita på att folk ska donera pengar eller arbeta som volontärer är i längden ganska så ohållbart.

Man ska dessutom ha en god kunskap om de djur man avser att ta hand om . Huvudtanken är ju att djuren ska få det BÄTTRE av att räddas inte tvärtom.

Kontentan & mitt goda råd:

Börja inte med att starta upp nån djurfristad utan ta istället hand om några få djur i egen regi och ta väl hand om dom.  Det är säkrare för djuren om deras väl och ve inte behöver bero på frivillga bidrag utan att man ser till själv att pengarna till deras vivre finns.
Är man ovan vid djur så börja med nåt som är enkelt. Heller 2-3 marsvin än en hel hjord med 50 kor.  En liten flock höns är lättare än att ha 20 hundar... Papegojor är också jättesvåra djur som kräver mycket etc etc.

Att hyra ett ställe skulle jag inte heller rekommendera... jättestor risk att man plötsligt får flytta av olika anledningar tex att huset plötsligt ska säljas eller liknande.

Det finns en djurfristad i Lund som har några får, men just nu är de i akut behov av ett nytt ställe till fåren. De har fått ha dem på en mark  i ett par år men nu ska de inte få ha dem kvar där. Jag har sett att de har annonserat på blocket och söker efter en ny plats till fåren. ( Vilket de hade sluppit om de köpt en bit mark INNAN de tog hand om fåren..)

Det är dessa som säker nytt ställe... kanske det vore läge för dig att samarbeta med dom på nåt vis istället för att dra igång nåt eget?  https://www.blocket.se/lund/Far_soker_fristad_78842725.htm

http://djurensfristadlund.wixsite.com/djurensfristadlund

« Senast ändrad: 16 maj-18 kl 21:19 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 maj-18 kl 19:54 »
Bra råd du fick där, MatEld!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-18 kl 21:48 »
Utan att försöka trampa på några tår men du skriver att du är vegan och djurrättare. Att ta hand om misskötta djur är oftast inte så nobelt och gulligt som det kan verka. Du kan behöva stå inför valet att ta bort en eller flera djur som är i dåligt skick. Eller bara en sådan sak som att det är svårt att hitta omplaceringar till djur och du plötsligt står med för många djur för att kunna ge de en dräglig tillvaro. Är du i en sådan situation villig att göra det svåra valet att själv välja vilka djur som måste få stryka på foten? Du kanske tom är den som själv måste stå med bultpistolen i hand.

Jag är ledsen men jag ser så många sätt det kan bli så fel när man går in i djurhållning med allt för idealistiska ögon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 3 användare (1 dolda)
ThereseK, terrawatt

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser