Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på vaxet i drönarramen  (läst 2949 gånger)

matshell

  • Inlägg: 32
    • Södermanland
Färg på vaxet i drönarramen
« skrivet: 14 maj-18 kl 09:02 »
Skar igår ut första drönarvaxet ur mina två samhällen och ser att i den ena kupan är det nybyggda vaxet nästan vitt, i den andra ljusbrunt. Lika snyggt utbyggt och ägg i båda. Det ena samhället är en avläggare från det andra. Vad kan de olika vaxfärgerna bero på?  ???
/Mats, Sthlm

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Färg på vaxet i drönarramen
« Svar #1 skrivet: 14 maj-18 kl 17:20 »
Det ena samhället har sannolikt flyttat en del vax från en intilliggande mörk vaxkaka, och blandat in detta vid tillverkningen av vildbygget, medans det andra har högre andel nyproducerat vax i sitt bygge.

Samma sak kan man ju se på täckvax då bina förseglar mogen honung, ibland är den färgad av inblandat äldre vax, ibland ljus av fullständigt nyproducerat vax...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

matshell

  • Inlägg: 32
    • Södermanland
SV: Färg på vaxet i drönarramen
« Svar #2 skrivet: 14 maj-18 kl 22:25 »
Thomas_, det stämmer ju! Nya ramar intill drönarramen med ljust vax o vice versa.
Och inte visste jag att de flyttar vax, trodde de enbart gör nytt.
Tack för ett enkelt och klargörande svar.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Färg på vaxet i drönarramen
« Svar #3 skrivet: 15 maj-18 kl 07:56 »
Och inte visste jag att de flyttar vax, trodde de enbart gör nytt.

Arbetsbin flyttar runt en hel del vax, lite beroende på sammansättningen av olika åldrar på bina, dragförhållanden och årstid. Fattas samhället bin i den åldern då vaxet utsöndras, så flyttar de mera osv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 4 användare
xaelanar, magtob, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser