Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen  (läst 14902 gånger)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #20 skrivet: 09 maj-18 kl 17:08 »
En häst går liksom ett steg i taget, och du som kör befinner dig bakom, eller på själva redskapet. Hela rörelsemekaniken som den hästdragna slåtterbalken är byggd för, handlar om hur en häst rör sig, hur snabbt en häst kan stanna, och att kusken har koll, inte endast om "farten".

Konstruktion är helt enkelt för vek, för en motordriven maskin. Traktorn (eller jeepen, eller ATV:n) går med konstant fart över gropigheter och eventuella tuvor, genom tjockt tungt gräs liksom där där gräset är tunnare, utan att en kusk som hela tiden har koll på marken, kan göra halt eller justera vägen en aning.

Om du brukar köra redskap med häst, och dessutom kör traktor, så är det jag försöker förklara ytterst begripligt. Det är nämligen SÅ olika!
Jag håller helt med om det du skriver. Har själv kört häst och slåtterbalk när det begav sig och man kan höja kniven en aning om det dyker upp en tjock grästuva. Man kan stanna hästen efter behag. Ofta förstår hästen själv när det dags att stanna, den vet hur det ska kännas och om det är tyngre så brukar den stanna. Främst så sitter man bak och har koll både på hästen och maskinen. Styrkan är inte det största problemet. En häst kan utan vidare rent styrkemässigt rycka sönder grejor. Det är mycket mera som skogaliten skriver att arbetssättet är så olika. Med en maskin framför så är grejorna sönder innan man ens har hunnit reagera. Oftast är det också att hästredskapen som gjordes om till traktordragna redskap helt enkelt inte överlevde många år till. Om de bara kördes med häst höll de mycket länge. Hos en hästslåtterbalk vet jag inte ens var man lämpligen skulle kunna sätta en brytpinne.
Lite OT: Hästsåmaskiner gjordes ofta om till traktorer och då ersatte man ofta träbrytpinnarna med metallpinnar med resultatet att maskin slets ut fort. Visserligen behövde man då inte gå och byta pinnarna när en såbill hade kört mot en sten, men i stället gick mekaniken sönder så småningom. Samma där: med häst gick en bakom och hade några pinnarna i fickan. När en pinne gick av var det bara att stanna hästen och trä in en ny och sedan smacka på igen......

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #21 skrivet: 09 maj-18 kl 17:15 »
Nja... om du menar att man skulle köra fast och inte märka det utan bara köra vidare då kan jag köpa det men en brytpinne förhindrar en sån sak.

Många brytpinnar blir det i så fall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #22 skrivet: 09 maj-18 kl 17:16 »
en halv hektar tycker jag personligen är överkomlig för en motordriven slåtterbalk typ tvåhjulstraktor eller liknande. så om du inte vill köra med lie och inte ville anlita nån skulle jag satsa på det. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #23 skrivet: 09 maj-18 kl 17:29 »
Har ingen vana att köra redskap med häst, men jag har i alla fall provat lite så jag förstår principen. Men hästräfsan vi drog med grållen kändes inte som att man hade sönder om man tog det lugnt.


Men det gick ju åt två man som vi gjorde, och inte lika trevligt som med häst... Men mycket snabbare än att göra det för hand.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #24 skrivet: 09 maj-18 kl 17:32 »
Även om det ska bli äng så skulle jag rekomendera att du första gången ber en bonde köra över med en slaghack för att slå sönder tuvor och andra ojämnheter.Då kommer du ha ett betydligt bättre utgångsläge för dina egna förehavanden.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #25 skrivet: 09 maj-18 kl 19:55 »
Du kan säkert hyra en slaghack med egen motor på närmaste hyrfirma det går säkert bra att dra med jepen.
kretslopp

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #26 skrivet: 09 maj-18 kl 19:58 »
Härligt med ett sådant hjälpsamt forum! Jag är jättenöjd med vad jag fått veta så här långt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #27 skrivet: 09 maj-18 kl 20:25 »
Bäst, om man tar med ekonomin, är nog att få en bonde med riktiga grejer att göra det första gången som nämnt ovan.


Vertikalklippare ("slaghack") ger väldigt fint resultat och tar bort tuvor av gräs utan problem. Då får du något du kan hålla efter med en vanlig gräsklippare sen - om marken är slät.

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #28 skrivet: 09 maj-18 kl 20:44 »
Härligt med ett sådant hjälpsamt forum! Jag är jättenöjd med vad jag fått veta så här långt.

Tänkte på en sak till: vill du att det ska bli en "äng" med blommande ängsblommor och örter, så ska den slås med "skärande redskap" i framtiden, alltså slåtterbalk t.ex.. Lie är traditionellt "rätt" men är jobbigt, moderna traktordrivna slåtteraggregat t.ex. rotorslåtter fungerar till nöds.
Den motormanuella slåtterbalken är superb för ändamålet, när ytan år såpass liten.

"Gräsklippare", slaghack m.fl. metoder "mosar" strået när det tas av, och drar i processen upp plantor med grunt rotsystem helt eller delvis ur jorden, vilket de de där vackra blommorna och för ängen typiska örterna inte tål. Om man "klipper" med sådana metoder kommer bara vissa gräs och tråkiga ogräs som tål att bli "mosade" och få rötterna uppryckta överleva. Din önskade äng får då karaktären av en sådan där sällan klippt gräsmatta som finns runt industribyggnader, längs med motorvägsavfarter och liknande. Alltså mest gräs, kanske några ruggar med klöver, skräppor och och en del annat tråkigt.

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #29 skrivet: 10 maj-18 kl 14:15 »
En häst går liksom ett steg i taget, och du som kör befinner dig bakom....

Jag utgår ifrån att det fortfarande sitter någon på slåtterbalken  som manövrerar den.
 Och nu har jag provat både med häst och med trädgårdstraktor och om det är okej med dig så håller jag inte med dig.
Det går utmärkt att dra en  slåtter bakom vilket fordon som helst med en förare och en manövrerar.
Man kan köra sönder sakerna hur man än drar den.
Men en jeep kan du stanna lika snabbt som  du kan  trycka ner bromsen.

Men det beror ju även på vad det är för underlag. Funkar det med häst så har jag svårt att se varför det inte skulle fungera med något annat som drar.
Är åkern så dålig att det inte funkar med häst så funkar de naturligtvis inte med jeep heller.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #30 skrivet: 10 maj-18 kl 14:52 »
när jag var grabb så slog vi vallarna med häst slåtterbalk 4 fot dragen av ett Cittraskåp den modell som såg ut som en misshandlad låda.
det gick utmärkt. Pappa körde och brorsan satt bakpå med en träräfsa och höll undan när det hängde sig

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #31 skrivet: 10 maj-18 kl 20:25 »
Jag utgår ifrån att det fortfarande sitter någon på slåtterbalken  som manövrerar den.
 Och nu har jag provat både med häst och med trädgårdstraktor och om det är okej med dig så håller jag inte med dig.
Det går utmärkt att dra en  slåtter bakom vilket fordon som helst med en förare och en manövrerar.
Man kan köra sönder sakerna hur man än drar den.
Men en jeep kan du stanna lika snabbt som  du kan  trycka ner bromsen.

Men det beror ju även på vad det är för underlag. Funkar det med häst så har jag svårt att se varför det inte skulle fungera med något annat som drar.
Är åkern så dålig att det inte funkar med häst så funkar de naturligtvis inte med jeep heller.

Menar du att du har kört i flera år med med respektive dragfordon, och flertalet hektar per år?

Eller menar du att du har provat att köra ett litet stycke, och konstaterat att det fungerar att slå på det viset?

Det är ingen som ifrågasatt att det skulle "fungera", alltså att få slåtterbalken att slå när den dras efter något motordrivet. Det som ifrågasatts är hur länge slåtteraggregatet kan hålla. Alltså om det är en bra idé, eller om man får en bättre och hållbarare lösning på något annat sätt.

Jag repeterar: det råder brist på slåtteraggregat för häst, i synnerhet enbets. Detta beror på att många konvertarades för att dras bakom traktor, och efter något/några enstaka år gick de sönder. Tvåhästars slåtterbalkarna (de var sällsynta redan från början i mina trakter, skogsbygd med små gårdar) kanske håller lite längre.

Varje hel hästslåtter som förstörs genom att konverteras för motordrift och dessutom gå sönder, är en stor förlust för oss som kör med häst. Det är väldigt svårt att få tag på i synnerhet enbets hästslåtter i rimligt skick.
Sätt ut den för försäljning på hästnet eller blocket istället.

Visste förresten inte att du hade körhäst. Kör du mycket jordbrukskörning?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #32 skrivet: 10 maj-18 kl 20:46 »
Menar du att du har kört i flera år med med respektive dragfordon, och flertalet hektar per år......

....Visste förresten inte att du hade körhäst. Kör du mycket jordbrukskörning?

Det blev runt ett halvt hektar per gång med häst men sen kördes det med trädgårdtraktorn.

Kan verkligen inte se vad det skulle göra för skillnad om man med hästkraft drar för hårt eller med jeep.

Varför sitter det på en hästslåtter brytpinne om hästarna inte kan dra sönder den?

Att det dessutom skulle vara bättre med lite ryckigt gång förstår jag inte heller.

Nä ingen jordbrukskörning mer än för skojs skull med harv? På 150kvm trädgårdsland.

Men jag har fortfarande ett intresse o att inte köra sönder mina saker.
Däremot om man modifierar slåtter med starkare bryt pinne mm för att kunna köra snabbar så är det klart att de slita hårdare.

Vi tycker helt enkelt olika😊


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #33 skrivet: 10 maj-18 kl 23:19 »
Men ni pratar om två olika saker. Att man kan köra försiktigt med en motordragare är ju en sak, men i verkligheten så blev det nog så att man utnyttjade de där extra hästarna som fanns under huven. Och bara det att öka hastigheten från 2 till 3 eller 4 kilometer i timmen sliter på mekanismen.

Sedan är det ju så att en stor häst lättare drar sönder ett redskap än en liten, och en traktor är starkare än en häst...


Det där med att hästens ryckigare gång belastar mindre förstår man när man t ex kör lastad skottkärra i besvärlig terräng. Eller cyklar för den delen. Har man bara en starkt begränsad styrka att utnyttja, och dessutom känner när det tar emot, så belastar man inte grejerna så hårt. Känner man inte sin styrka så bryter man lätt av skaklar :-[ ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #34 skrivet: 11 maj-18 kl 09:18 »
Jag har både kört, dragit med traktor och suttit på hästslåttermaskin. Det är inget alternativ om man inte redan har en. Det är dessutom svårkört för den som inte är van.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Lucy Rist, Stybben, Oskari, Klas Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser