Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svenska jordbrukskollektiv?  (läst 3216 gånger)

holm98

• Gotland
svenska jordbrukskollektiv?
« skrivet: 30 apr-18 kl 00:50 »
hejsan är ute efter lite info om jordbrukskollektiv jag har försökt söka efter det men hittar inga i sverige alls

intresset började för 3 veckor sen när jag träffa på en ung tjej som sa att hon var uppvuxen på svanholm i danmark  och hon berättade hur det var där men när jag började söka i sverige så verkar det som vi svenskar är dåliga på stora  jordbrukskollektiv är det nån som vett varför?

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
SV: svenska jordbrukskollektiv?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-18 kl 07:18 »
Individualismen har fått starkt fotfäste i Sverige. Väldigt ovanligt med kollektiva projekt liknande Svanholm.

Av vad jag känner till så är väl Skogsnäs det som närmast liknar Svanholm i struktur men tror inte fokuset är på jordbruk i deras fall.

Det är väldigt tråkigt att det inte finns en starkare rörelse i sverige då det finns då landet erbjuder så många möjligheter. Kollektiva jordbruksprojekt skulle kunna berika den avbefolkade landsbygden.
En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 30 apr-18 kl 14:28 »
Sambruket i Sösdala, Skåne kanske? Är en ekonomisk förening där man köper andelar. Föreningen äger en gård med ca 7 hektar mark.  Medlemmarna odlar tillsammans på så mycket av marken man orkar med och har behov av och så delar man på grödorna...

http://www.sambruket.se/

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

holm98

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-18 kl 16:31 »
att starta nåt som svanholm kommer ju bli dyrt i sverige dom har 400hektar bra åker mark plus alla hus dom äger ett av dom är slott nån liknande fastighet i sverige skulle gå på minst 100 miljoner när man räknar lite lätt

det kostar inget att flytta dit men 80% av din lön går till kollektivet men då ingår allt som bilar dom står för all utbilning till barnen många går på internat fick jag höra

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #4 skrivet: 30 apr-18 kl 20:49 »
Bättre att stata sådant längre upp i inlandet där kan man få mycket mark för ett skäligare pris.
En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser