Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på ungarna!  (läst 4458 gånger)

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
Färg på ungarna!
« skrivet: 26 apr-18 kl 21:36 »
Idag har jag två kaninen en albino och andra viltgul (tror jag) och de har fått en hög med ungar som alla är i olika färger: svarta, madagaskar, viltfärgade och gula. Färgerna är gissade för ungarna är fortfarande väldigt små och det är svårt att se. Efter att lusläst lite om färggenetiken så känns det lite konstigt att få alla dessa färger med de ovannämnda föräldrar. Kan någon förklara?
För bilder på ungar och föräldrar kolla http://www.prasthyttanskennel.se

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Färg på ungarna!
« Svar #1 skrivet: 27 apr-18 kl 16:34 »
En albino döljer alltid sin riktiga färg. Med hjälp av ungarna kan man gissa sig fram vad den kan dölja. Den viltgula kan också dölja en del färger. Jag kan inte se på bilden vad det är för färger men ifall det stämmer det du säger så är det en helt normal kull.

Jag kan se att albinon inte är gul själv, men har ett anlag så att med en viltgul får du 50/50 gula färger (viltgul o madagaskar).
Jag kan också bestämma att den viltgula föräldern säkert har anlag för enfärgat (som ger svart o madagaskar).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
SV: Färg på ungarna!
« Svar #2 skrivet: 27 apr-18 kl 19:59 »
Tack! Jag var mest förvånad över de svarta. När jag kollade på färgkarta så kom jag fram till att de bara kunde få en typ av färg på ungarna (som jag inte kan uttala). Förstod ju då att jag inte fattar det hela riktigt på grund av jag har minst tre olika färger på ungarna. Då tänkte jag om man nu inte kollar på karta och tänker då logiskt istället så förstår man ju ett en gul borde ju resultera gul och det hade det ju gjort, men de svarta fick jag inte till riktigt.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Färg på ungarna!
« Svar #3 skrivet: 28 apr-18 kl 08:35 »
Vilken karta?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
SV: Färg på ungarna!
« Svar #4 skrivet: 29 apr-18 kl 00:21 »

Koaala

  • Inlägg: 32
    • -
SV: Färg på ungarna!
« Svar #5 skrivet: 29 apr-18 kl 00:26 »
« Senast ändrad: 29 apr-18 kl 00:38 av Koaala »

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Färg på ungarna!
« Svar #6 skrivet: 29 apr-18 kl 08:53 »
Förutsatt att du identifierat färgerna rätt så är din viltgula: A_bbC_D_Gg (_är lucka för när man inte vet)
bb är gul och Gg är viltfärg med anlag för enfärgat
Din albino är: aaBbC_D__g
Vi vet att den har ett anlag för gul och åtminstone ett för enfärgat.
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser