Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bromsband  (läst 3835 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 2999
Bromsband
« skrivet: 14 apr-18 kl 02:44 »
 Tänkte på det här med trumbromsar  :-X . Min tanke där är att köpa original bromsbackar för pirat kan vara rätt skumma. Ska man köpa av mindre affärer som här på forumet kallas för bögshoppar så köp dom dyraste så är chansen störst att dom passar. Detta gäller om man har en riktigt gammal bil där det inte går att få tag i äkta original. Det som skiljer är att tvivelaktiga tillverkare gör bromsbackarna för korta och då får man lått strul med dålig bromsverkan speciellt om det inte finns någon justeringsmekanism. Svårt är det även att se skillnad på längd med blotta ögat. Får man backar med hög kvalitet behöver man inte strula utan det funkar direkt utan en massa skruvande hit och dit. Har man nitade originalbackar så lämna in dom för lagning hos en bromsservicefirma om det finns för nitade backar håller mycket längre  (:) ,slipper limmade bromsband som lossnar.  :o

torbjorn

  • Inlägg: 10253
    • Medelpad
SV: Bromsband
« Svar #1 skrivet: 14 apr-18 kl 08:35 »
Åtminstone till personbilar är risken att man får dåliga bromsdelar mycket mindre idag än förr i tiden. Det är så pass stränga regelverk och sträng marknadskontroll på just bromsbackar, bromsbelägg mm att även de skummaste bildelsnasarna har lärt sig att det kan bli dyrt att sälja undermåliga saker.
När det gäller släpvagnar, traktorer mm kan det däremot fortfarande förekomma tvivelaktiga reservdelar.

Riktigt dåliga bromsdelar var vanligt för 25-30 år sedan, då asbest nyligen hade förbjudits och tillverkarna ännu inte hade lärt sig att göra användbara asbestfria friktionsmaterial. Micro sålde t ex skivbromsbelägg som slets ner fullständigt på mindre än 100 mil.

För den som vill fördjupa sig i regelverken för bromsreservdelar:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R090r3e_01.pdf
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R090r3c1e.pdf
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R090r3am1e.pdf
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R090r3am1c1e.pdf
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R090r3am2e.pdf
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R090r3am3e.pdf

Tännlappen

  • Inlägg: 2999
SV: Bromsband
« Svar #2 skrivet: 17 apr-18 kl 23:35 »
 :) ..Visst kan man fördjupa sig i bromsar...Hur det limmas och lossnar efter ett tag om limmet är dåligt... Poängen är att det skiljer i slaglängd hos bromsbackarna...Stämmer inte längden så märker man att handbromsarmen tar i drivaxeln  :D... Hos volvo 740-fyrtio ägare är det ett välkänt problem om man köper backar hos b-tema. Några millimeter kortare backar och problem uppstår om man inte har justeringsstång...Köper man original eller så uppstår inte det problemet eftersom backarnas slaglängd är okey. Köpte förövrigt klossar fram av märket Delphi...Lossnar liksom bitar  :D ... Innan dom är på plats  :o ...Står i pappret som följde med klossarna att man bara skulle köpa Delphi eftersom dom är oem. Hmmm...

torbjorn

  • Inlägg: 10253
    • Medelpad
SV: Bromsband
« Svar #3 skrivet: 18 apr-18 kl 10:20 »
När en trumbroms går i botten trots nya backar så brukar det bero på att bromstrumman är utsliten. Det brukar ju stå i verkstadshandboken (och ofta även ingjutet i bromstrumman) vad som är största tillåtna innerdiameter.
Det kan ju vara svårt att mäta innerdiametern om man inte har ett tillräckligt långt skjutmått. Kan också vara bekymmer med att skjutmåttet tar i den oslitna kanten på bromstrumman.
Jag brukar kapa till en pianotråd eller t ex ett kasserat bågfilblad till exakt rätt mått för största tillåtna innerdiameter, och sen använda den som tolk för att prova bromstrumman.

Tännlappen

  • Inlägg: 2999
SV: Bromsband
« Svar #4 skrivet: 18 apr-18 kl 15:56 »
 :D ...Men har man färska trummor så ska man nog studera längden på backarna,vid ditsättning av färska prylar så ska det inte vara något problem. Har man gamla trummor och kanske svarvat dom så ska det monteras överdimensionerade bromsband enligt böcker.

torbjorn

  • Inlägg: 10253
    • Medelpad
SV: Bromsband
« Svar #5 skrivet: 18 apr-18 kl 21:50 »
Jo, det förekommer ju överdimensionsbromsbackar. Men till en vanlig personbil är ju bromstrummor som regel så billiga som reservdel idag att det inte finns någon större anledning att fortsätta nöta på gamla trummor tills allt material är borta.

Tännlappen

  • Inlägg: 2999
SV: Bromsband
« Svar #6 skrivet: 24 apr-18 kl 23:55 »
Jo, det förekommer ju överdimensionsbromsbackar. Men till en vanlig personbil är ju bromstrummor som regel så billiga som reservdel idag att det inte finns någon större anledning att fortsätta nöta på gamla trummor tills allt material är borta.

Njaaaa...Kollar man i en småshop så är det ingalunda billigt med trummor,över femhundra kronor styck,behövs ju två,därtill nya backar. Blir nog en femtonhundra för ett kitt,trummor plus band. Jag köpte bromsbackar av märket SBS till opelen, funkar kanon,rätt längd på backarna så inga konstigheter med justering. Bara tillägga att det kan vara så att mindre nogräknade tillverkare försöker göra ett liksom mellanting som som dom dom då tycker ska passa flera bilmodeller,men tyvärr blir det en dålig kompromiss som kan få oanade konsekvenser,typ arga kunder och med trafikfarliga bromsar i värsta fall.
« Senast ändrad: 25 apr-18 kl 01:16 av Tännlappen »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 7 användare (1 dolda)
torbjorn, Undertaker, Besksöta, Kreacon, Naturliv, Stengrim

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser