Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyodling  (läst 4546 gånger)

Kolvaktare

  • Inlägg: 62
  • Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
Nyodling
« skrivet: 06 apr-18 kl 12:37 »
För några år sedan gjorde jag om skogsmark till åker. För er som har liknande planer på nyodling har jag gjort en liten sammanställning av hela processen med bilder. Svarar gärna på frågor om det är något ni undrar.
Länk till "Nyodling": http://www.fstvs.se/nyodling-fran-skog-till-aker/
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Nyodling
« Svar #1 skrivet: 06 apr-18 kl 13:03 »
Räcker det att kalka en gång, eller finns det kvar syror som ändå gör det surt på sikt? Det här var ju ändå gammal åkermark, så du hade ju ändå inget större besvär med stenar!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nyodling
« Svar #2 skrivet: 06 apr-18 kl 13:38 »
 Intressant! Följ gärna upp hur det gått. Hur bra grödor det blivit osv.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nyodling
« Svar #3 skrivet: 06 apr-18 kl 13:59 »
Hur hade det blivit om man flisat groten och spridit ut, hade det hjälpt märkbart på värdena av några av näringsämnena?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nyodling
« Svar #4 skrivet: 06 apr-18 kl 14:27 »
Gott att se! Har faktiskt varit inne på din sida tidigare då jag själv har en liknande böjelse, bra jobbat! Jag anser att nyodling är den ultimata och mest grundläggande av ett samhälles kulturyttringar.

Den som är intresserad av nyodling kan titta in på min nyodlingstråd som finns på Maskinisten. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=42&t=290873

Där kan man förövrigt hitta fler intressanta trådar på samma tema. Allt från min ganska hobbybetonade verksamhet till väldigt seriösa arbeten. Ska man bara titta på en rekommenderar jag ja-bond77 tråd där han förutom att nyodla lyckas skapa Finlands sjunde underverk i form av sin stenhög...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=42&t=8815

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Nyodling
« Svar #5 skrivet: 06 apr-18 kl 14:32 »
Gott att se! Har faktiskt varit inne på din sida tidigare då jag själv har en liknande böjelse, bra jobbat! Jag anser att nyodling är den ultimata och mest grundläggande av ett samhälles kulturyttringar.

Den som är intresserad av nyodling kan titta in på min nyodlingstråd som finns på Maskinisten. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=42&t=290873

Där kan man förövrigt hitta fler intressanta trådar på samma tema. Allt från min ganska hobbybetonade verksamhet till väldigt seriösa arbeten. Ska man bara titta på en rekommenderar jag ja-bond77 tråd där han förutom att nyodla lyckas skapa Finlands sjunde underverk i form av sin stenhög...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=42&t=8815

Har du investerat i palmoljeodlingar på Borneo?

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nyodling
« Svar #6 skrivet: 06 apr-18 kl 14:59 »
Har du investerat i palmoljeodlingar på Borneo?
Läs igenom min tråd så får du väl se var jag har investerat tid och pengar.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Nyodling
« Svar #7 skrivet: 06 apr-18 kl 15:58 »

(......)
Där kan man förövrigt hitta fler intressanta trådar på samma tema. Allt från min ganska hobbybetonade verksamhet till väldigt seriösa arbeten. Ska man bara titta på en rekommenderar jag ja-bond77 tråd där han förutom att nyodla lyckas skapa Finlands sjunde underverk i form av sin stenhög...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=42&t=8815

Jasså den där enorma stenhopen är ett enmansverk. Jag har sett den i verkligheten och hade tänkt fråga J-A någon gång hur den har kommit till..... men nu vet jag.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nyodling
« Svar #8 skrivet: 06 apr-18 kl 16:29 »
Japp, det är hans försök att göra sig odödlig tror jag. Förstå när arkeologer i framtiden ska försöka förstå den :)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Nyodling
« Svar #9 skrivet: 06 apr-18 kl 20:19 »
Försök?

Han har gjort sig odödlig. I alla fall så länge det bor folk i den byn.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Kolvaktare

  • Inlägg: 62
  • Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
SV: Nyodling
« Svar #10 skrivet: 07 apr-18 kl 10:01 »
Räcker det att kalka en gång, eller finns det kvar syror som ändå gör det surt på sikt? Det här var ju ändå gammal åkermark, så du hade ju ändå inget större besvär med stenar!
Har nöjt mig med att kalka en gång – men det är ett långsiktigt projekt. Kalken ger full effekt först efter flera år så pH höjs efter hand.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Kolvaktare

  • Inlägg: 62
  • Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
SV: Nyodling
« Svar #11 skrivet: 07 apr-18 kl 10:04 »
Hur hade det blivit om man flisat groten och spridit ut, hade det hjälpt märkbart på värdena av några av näringsämnena?
En skogsfräs som flisat stubbar och grot hade varit bättre på många sätt – men i mina moränmarker hade det blivit dyrt med alla stenkörningar. Dessutom hade dragit pH åt fel håll.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

 

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nyodling
« Svar #12 skrivet: 07 apr-18 kl 11:15 »
Icke att förflömma är att fliset kommer kräva mycket kväve under flera år för att brytas ned.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nyodling
« Svar #13 skrivet: 08 apr-18 kl 17:30 »
Men sen när det bryts ned avger det kväve.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nyodling
« Svar #14 skrivet: 08 apr-18 kl 21:21 »
Men sen när det bryts ned avger det kväve.
Absolut. Men speciellt om man använder den nubrutna marken i kommersiellt syfte så är det en kostnad man måste räkna med. Till fördelen hör ju att du på sikt får en högre mullhalt i jorden när "fliset" väl brutits ned.

Om man som mig är hobbybonde och nyodlar mest för roligt så är det absolut bästa att anlägga en långliggande vall på skiftet för att bygga mull och struktur och samtidigt låta tiden ha sin gång på kvarlämnade "trädrester".

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nyodling
« Svar #15 skrivet: 08 apr-18 kl 21:29 »
Stubbar är en sak men det är ju i första hand i barr och den levande underbarken, kambium, som mineralerna ansamlas. Och dessa är ju dessutom ganska "lättsmälta", de bryts ner ganska enkelt. Att lämna ved kvar ger inte så mycket men det andra materialet kan vara värt besväret. Det är bara att jämföra hur mycket aska det blir om man eldar småpinnar och annat med mycket bark, jämfört med när man eldar enbart ved från det inre av stocken

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nyodling
« Svar #16 skrivet: 08 apr-18 kl 22:28 »
Hängde inte riktigt med på vad du svarade på nu, är det att kvävet mineraliseras igen när nedbrytningen är klar? Det kvävet kommer inte överhuvud taget från det nedbrutna materialet utan från de organismer som brutit ned det. Samma kväve som de behövde för sin egen uppbyggnad när de hastigt förökade sig då jorden tillfördes en massa flis. Det var denna tillväxt av mikroorganismer som i första ledet riskerade att leda till kvävebrist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nyodling
« Svar #17 skrivet: 09 apr-18 kl 06:05 »
Kväve är en sak, det kommer huvudsakligen från luften via kvävenedfall eller tillförs med gödsel. Men alla de andra mineralerna och salterna, som normalt sett går i ett kretslopp och återförs till jorden när ett träd dör.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser