Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om bromsat släp till obromsat  (läst 25921 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #20 skrivet: 02 apr-18 kl 19:50 »
Enligt https://www.car.info/sv-se/smart/specs så är set 750 kg bromsad och 500 kg Obromsat.
https://www.rameder.se/dragkrok/smart/ Tillverkar och säljer.
Ja, då är det bara att hänga på en 3500 kg släpa på den ;D Brukar se tillräckligt kul ut när man flyttar stora kärror med vanliga småbilar. Jag flyttade förresten min stora båtsläpa med åkgräsklipparen för nåt år sedan, men det var bara på grusvägen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #21 skrivet: 02 apr-18 kl 20:52 »
Ja, då är det bara att hänga på en 3500 kg släpa på den ;D Brukar se tillräckligt kul ut när man flyttar stora kärror med vanliga småbilar. Jag flyttade förresten min stora båtsläpa med åkgräsklipparen för nåt år sedan, men det var bara på grusvägen.

Om bara vagnens tjänstevikt håller sig under bilens tillåtna släpvagnsvikt. Så det vill till att det är en lätt vagn i förhållande till lastdrygheten :)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #22 skrivet: 08 apr-18 kl 18:22 »
vad gäller vid besiktning nu? är väll på gång med nya regler, jag har en 9 i slutet ska jag besikta nu eller vänta?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #23 skrivet: 08 apr-18 kl 18:40 »
vad gäller vid besiktning nu? är väll på gång med nya regler, jag har en 9 i slutet ska jag besikta nu eller vänta?

Slutsiffra gäller inte släp. Besikta när du känner för det och den går i 2 år, så är det i alla fall på mina släpar och husvagnar.

Men om den är en -68 eller äldre så är den nog besiktningsbefriad om den uppfyller vissa krav, med när den senast var besiktigad.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/veteranfordon/

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #24 skrivet: 08 apr-18 kl 19:19 »
Slutsiffra gäller inte släp. Besikta när du känner för det och den går i 2 år, så är det i alla fall på mina släpar och husvagnar.

Men om den är en -68 eller äldre så är den nog besiktningsbefriad om den uppfyller vissa krav, med när den senast var besiktigad.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/veteranfordon/

tack för svar, det är en 1982, då ska jag rulla in och besikta så fort som möjlig,jag gjorde nämligen en tabbe för nåt år sen, en bil som hade 9 och jag besiktade för "tidigt" så besiktningen gällde bara några månader, snopet var det  :)

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #25 skrivet: 18 maj-18 kl 18:17 »
Hej,
Är det möjligtvis någon som har en bromsad axel liggandes?
750 Kg, bifogar bilder och infästnings mått.
min kärra blev nyligen underkänd pga ingen fjädring Stel axel...
Eller vad bilbesiktningen nu skrev...
Har väl rostat ihop  :o ::).
Har testat att bryta upp den...
men ikke sa nicke. :o
Vet att det finns olika patent som Sverige axeln att skruva ihop det med...
Tänka att slippa det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #26 skrivet: 18 maj-18 kl 23:26 »
Vad är det för fabrikat på den axel som ska bytas?  TSV-nummer?  4- eller 5-bultade fälgar?  Gummifjädrad eller torsionsfjädrad? Stötdämpare eller inte?

Om det är en gummifjädrad axel och ståldelarna (axelrör, länkarmar mm) är i bra skick, så kan man kosta på renovering av den. Det finns firmor som har möjlighet att dra isär gummifjädrade axlar och byta gummielement i dem. Det kan löna sig att kosta på det om det är svårt att få tag i en ny passande axel, eller om den gamla axeln är av lite bättre kvalitet än vanligt (t ex om länkarmarna är smidda, inte hopsvetsade av fyrkantrör och plåt).

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #27 skrivet: 19 maj-18 kl 06:32 »
Tack för ditt svar Torbjörn :)
IM-SLÄPET 700, Modellkod: IT5308 Total Bredd,axel mm: 1790
4 bultat, torsionsfjädrad med stötdämpare och länkarmarna är smidda.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #28 skrivet: 19 maj-18 kl 09:22 »
Det känns som om den axeln kan vara värd att kosta på en renovering även om man får betala för jobbet.
Men det är inte släpvagnens utan axelns fabrikat och typbeteckning som är intressant i det här sammanhanget. I släpvagnsbranschen brukar man använda TSV-numret som står på dragets typskylt för att identifiera reservdelar till axel, bromsar och draganordning (det fungerar dock inte utanför Sverige, om man ska handla delar från Tyskland är t ex de svenska TSV-numren helt okända där).

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #29 skrivet: 19 maj-18 kl 09:34 »
Tack för ditt svar Torbjörn!
Ska forska vidare gällande TSV-numret,
men utbytes axel är ännu intressant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #30 skrivet: 19 maj-18 kl 09:47 »
Går det inte att få liv i gummina genom att trycka in olja i axeln? Fick det tipset från en verkstad när jag hade fått en dubbelaxlad släpa mobbad av bilprovningen.

Sedan lägga på last och köra på dålig väg.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #31 skrivet: 19 maj-18 kl 09:51 »
Bra tänkt, även jag har det rådet......
Gummit är sannolikt stelt, samt att det finns fysiska hinder i form av rost.
Testade med olja och fet överlast.
Dessvärre ingen framgång :o


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #32 skrivet: 19 maj-18 kl 10:58 »
Gummit mjuknar av oljan om den kommer åt överallt (jag fyllde på flera gånger), men är det rost som svällt upp och lagt sig i vägen så fungerar det nog inte. Otur, här var det bara gummit som stelnat lite mycket i bilprovningens smak. Vad de lägger sig i...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #33 skrivet: 19 maj-18 kl 14:53 »
Längre upp i tråden står det ju att den här axeln är torsionsfjädrad och inte gummifjädrad ... ?

Det är inte självklart att allt hårdnat gummi mjuknar av olja. Om gummit i sig är oförändrat men har hårdnat för att mjukgörarna har avdunstat, så kan det kanske gå att mjuka upp igen (men man ska nog ha mycket tur om det ska bli någotsånär bra resultat). Om det däremot har skett mindre lyckade kemiska reaktioner i gummit under årens lopp, så är det mindre sannolikt att det går att återställa.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #34 skrivet: 19 maj-18 kl 19:29 »
Om ni nu leker med olja, så vet jag en som la vagnen på sidan och hällde på tunn olja och lät det rinna nedåt, samt att han lät solen lysa på den.
När det blev blött nertill, så välte han ner den och det funkade efter att han kört med lass en stund.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #35 skrivet: 18 aug-18 kl 06:44 »
Hej alla.;)
Tack för alla tips :).
Det är lite OT men för att ge alla hjälpsamma feedback.
Så löste jag mitt dilemma, såhär:

1- välte släpet.
2-skar upp 1 cm spår i mitten av den yttre axeln, det lät "fjoooooiiiiiink" när jag öppnade den, fullt av rost.
OBS skär inte för djupt med vinkelslipen, gå bara igenom den yttre axeln.
3-kollade axel, gummit, det såg bra ut efter okular besiktning .
-viktigt att den inre axeln inte är för angripen av rost då den naturligtvis kan brytas ,krafsade  rent spåret från rost, i med diskmedel och högtryckstvätt, det skummade ordentligt  8)
bröt lite med spettet så det fick röra sig, krafsade lite till.
4-letade upp lämpligt plattjärn, ca 5 mm tjockt, spände ihop kittet med skruvtvingar av modell större och mätte axelns yttre mått
så den stämde överallt.
5-tog det väldigt vackert när jag svetsade, en punkt i taget samt kylde med tryckluft för att inte gummit skulle deformeras alt antändas.skapade 5 sömmar ca 3-4 cm långa med samma avstånd.
6- tätade resten med kaross kitt, målade och svart underredes massa.
7-Nu får det rulla i 2 år till  ;)
8- Men nu behöver jag en kiropraktiker istället :o 8) ,
-det tog illa illa i ryggen när jag svepte släpet för hand, man bli int yngre... :o
Totalt ca 2 dagars jobb inklusive kaffepauser  8)
Hälften av tiden går åt att plocka fram det man behöver,
 samt att svetsningen tog en stund för att det inte skulle bli för varmt.





« Senast ändrad: 18 aug-18 kl 10:45 av Silverhammer »

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #36 skrivet: 18 aug-18 kl 07:50 »
Har du bilder på "operationen"?

Postat med Alternativ.nu´s app


Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #37 skrivet: 18 aug-18 kl 09:40 »
Nope sorry.
Tog inga bilder....
Man får visualisera texten 8)
Men ska göra det vid nästa tillfälle då det finns en sida kvar att öppna.
Lovar då att presentera teknikerotik ;)

 

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Bygga om bromsat släp till obromsat
« Svar #38 skrivet: 18 aug-18 kl 10:36 »
Någon som gjort något liknande men mer omfattande, här finns lite bilder.
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=102609&start=32


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser