Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Hälsingland Husrum finnes mot handräckning  (läst 748 gånger)

Riskan

• Södermanland
Hälsingland Husrum finnes mot handräckning
« skrivet: 22 mar-18 kl 10:43 »
Hej!

Jag gjorde slag i saken och köpte en gård i Hälsingland. Mamma tänkte flytta upp hon med och hyra övervåningen av mig, men hon hade otur i jobbsökandet och fick sedan en fin löneförhöjning i sin hemstad, så hon stannar kvar där ett år till i alla fall.

Det är synd att min övervåning ska stå tom i ett år, samtidigt som jag tror att det inte saknas folk som kan vara intresserade. Den här gården har inte drivts som gård på ett tag, så jag tänker sätta igång i år med en grönsaksodling och köpa in lite djur, och sedan utveckla allt eftersom. Det är självhushåll, ekologiskt, långsiktigt, småskaligt som gäller. Jag vill kunna bli så självförsörjande som möjligt, på mejeriprodukter, kött, grönsaker och ved. Övervåningen består av två rum och en hall, och det ena rummet har en diskbänk med rinnande vatten ifall man vill laga mat där uppe. På nedervåningen bor jag, och där finns storkök och badrum.

Det jag behöver hjälp med i år är lite allt möjligt. Fönstren ska målas om och ett oinrett rum på övervåningen ska få innerväggar och tapeter och annat. Framför huset vill jag anlägga en skogsträdgård, och jag behöver snickra ihop kaninburar, hönsgård och fixa till lite i ladugården. Det finns stor frihet att välja vad man vill handräcka med - snickerier, hushållsarbete, trädgårdsarbete, eller så delar vi jämnt på alla uppgifter.

Jag är 29 år gammal tjej och har jobbat på gård tidigare, men inser att två blir roligare än en, och det vore dessutom tråkigt om övervåningen stod tom. Jag är lite lagom social och väldigt lugn. Här i Ljusdals kommun har vi ett fint gäng med småskaliga bönder som träffas regelbundet, och god sammanhållning.

Angående hyra och sådant är jag hemskt osäker. Det vore bra om min inneboende kunde skjuta till lite pengar för gemensamma utgifter som el, bredband och pellets, och lite till mat nu innan odlingssäsongen börjar. Sedan hoppas jag att vi kommer att kunna odla all den mat vi behöver!

Låter det här intressant? Hör i så fall av dig via PM. Kom gärna med dina tankar om vad du vill och kan hjälpa till med, så kan vi säkert ordna något.

/Alexandra

Lindfors

• Västergötland
SV: Husrum finnes mot handräckning
« Svar #1 skrivet: 12 jun-18 kl 09:44 »
Om erbjudandet finns kvar, så har du mitt intresse...Mats

Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser