Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äkta Kvitten bruna inuti  (läst 3832 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Äkta Kvitten bruna inuti
« skrivet: 29 okt-18 kl 12:46 »
Har skördat många kilo äppelkvitten (äkta kvitten) och tänkte göra kvittenmarmelad.
När jag delar dem är de ljusbruna inuti, ska det vara så? Har aldrig delat någon frukt innan, föregående år har jag bara lagt in dem som de är, för att sprida doften.
Anledningen att jag frågar är att marmeladen tydligen blir brun.
Någon som vet?

Huldis

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Äkta Kvitten bruna inuti
« Svar #1 skrivet: 29 okt-18 kl 20:59 »
Jag kokade kvittenmarmelad tidigare i veckan på frukter köpta i butik. Dessa var ljusa när man delade dem (som ett äpple ungefär) - men de blir fort bruna när man skalar dem. Marmeladen blir vackert roströd när den är klar. Har för mig att några av frukterna jag köpte förra året var lätt bruna när jag delade dem - men marmeladen blev lika god som vanligt, så jag tror inte det är någon fara att använda dina frukter. Man känner på lukten om de är dåliga.

 

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Äkta Kvitten bruna inuti
« Svar #2 skrivet: 30 okt-18 kl 20:54 »
Man ska helst skörda kvitten precis när de har blivit gula. Annars kan de lätt bli bruna. I o f s spelar det ingen stor roll. Om man kokar kvitten litet längre blir saften röd, om man kokar kortare tid inte. Jag har gjort gelé på syltsocker (kort koktid) = gul gelé och med vanligt socker (längre koktid) = rödare gelé. Att marmeladen blir brun har jag inte varit med om.
Ifall någon är intresserad så brukar jag ta vara på mina kvitten så här: Kokar hela kvitten och mosar sönder dem i kastrullen. Silar dem i duk och gör gelé på saften. Pillar ut kärnhus och skal, passerar och gör mos. Sen konserverar jag även skalade och klyftade kvitten. Skal och kärnhus fryser jag in tills jag har tid och kokar med vatten. Kan bli mera gelé eller vin. Man måste dock ha antipektinenzym om man gör vin av kvittenrester. Har varje år en massa kvittenfrukter på mitt lilla träd. Hoppas det varar, för det är en del problem med fläckar på blad och frukter om jag inte sprutar. Tyvärr, tyvärr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser