Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elfel VW Jetta diesel -88  (läst 6688 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
Elfel VW Jetta diesel -88
« skrivet: 19 mar-18 kl 19:40 »
Oljetrycks lampa och helljuslampa lyser när halvljuset är på.
Vid helljus slocknar dom om instrumentsbelysningen är på fullt, men om den är på mini, så slocknar bara helljuslampan.
Om jag vrider på tändningen slocknar instrumentbelysningen.

Kabeln till oljetrycksgivaren var lös, men ingen skillnad om den sätts fast.

Övriga kontrollampor funkar som dom ska och instrumentbelysninge funkar som den ska på allt utom mätartavlan.
All annan el fungerar utom att det är glapp i blinkersspaken till vänster ibland.

Antar att det är nå strul i mätarhuset, men någon som vet mer exakt vad det är?

Jannedansk

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #1 skrivet: 19 mar-18 kl 21:36 »
Oljetrycks lampa och helljuslampa lyser när halvljuset är på.
Vid helljus slocknar dom om instrumentsbelysningen är på fullt, men om den är på mini, så slocknar bara helljuslampan.
Om jag vrider på tändningen slocknar instrumentbelysningen.

Kabeln till oljetrycksgivaren var lös, men ingen skillnad om den sätts fast.

Övriga kontrollampor funkar som dom ska och instrumentbelysninge funkar som den ska på allt utom mätartavlan.
All annan el fungerar utom att det är glapp i blinkersspaken till vänster ibland.

Antar att det är nå strul i mätarhuset, men någon som vet mer exakt vad det är?

Ett vanligt fel på golf/jetta är att det roster hål under gummilisten till vinrutan där droppar vatten in i säkringsboxen som sitter vänster sida det kan bliva många lustiga elfel


Postat med Alternativ.nu´s app

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #2 skrivet: 19 mar-18 kl 21:49 »
Ett vanligt fel på golf/jetta är att det roster hål under gummilisten till vinrutan där droppar vatten in i säkringsboxen som sitter vänster sida det kan bliva många lustiga elfel
Postat med Alternativ.nu´s app


Ska kolla, men är tveksam.
Den har stått inomhus ett år, jag köpte den av ett dödsbo

torbjorn

  • Inlägg: 9844
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #3 skrivet: 19 mar-18 kl 22:16 »
Dålig kontakt i anslutningen till instrumentblocket är vanligt.

Glapp, varmgång och konstigheter i ljusomkopplaren - det lönar sig att sätta dit mellanreläer så att den inte belastas med hela strålkastarlampornas ström. Ljusomkopplaren är olika beroende på om bilen har halvljusautomatik från fabrik eller inte, och det kan bli märkliga fenomen om man byter den och sätter dit fel sort.  Alla svensksålda Jetta har halvljusautomatik, men privatimporterade har oftast inte det.

När det gäller elcentralen så kan det förekomma varmgång i de mångpoliga kontakterna på baksidan av den.  Det har också förekommit glapp och dålig kontakt inne i elcentralen, men jag tror det var mer vanligt på Golf/Jetta I än på II.

Tänk på att det finns dubbla oljetryckskontakter - vanligtvis en på oljefilterhållaren och en på toppen. I instrumentblocket sitter en varvtalskännande krets som kopplar in den ena eller den andra beroende på motorvarvtalet. Detta för att man ska få en tidig varning om motorn tappar oljetrycket under körning, men ändå slippa blinkande oljetryckslampa på tomgång då motorn är varm.

Se också upp med jordflätan till batteriet. Den är ansluten mellan batteriet och en jordpunkt på växellådan, mitt på den sitter en kabelsko som är jordad i karossen under batterihyllan. Om denna lossnar eller får dålig kontakt, men båda ändarna fortfarande har bra förbindelse, så kan det bli märkliga fel. På bensinare brukar t ex den skärmade kabeln till lambdasonden brinna av.

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #4 skrivet: 09 apr-18 kl 19:36 »
Allt började fungera, när jag kört ett tag med den.

Men nu går tempmätaren högt och varningslampan blinkar, utan att motorn känns för varm.
Pappa hade en golf -93 och den blev likadan helt plötsligt.

Är det nån VW sjuka eller har vi bara otur?

Ett svart får

  • Inlägg: 7375
    • Bohuslän
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #5 skrivet: 09 apr-18 kl 20:04 »
Allt började fungera, när jag kört ett tag med den.

Men nu går tempmätaren högt och varningslampan blinkar, utan att motorn känns för varm.
Pappa hade en golf -93 och den blev likadan helt plötsligt.

Är det nån VW sjuka eller har vi bara otur?
Vad berodde det på i golfen?

torbjorn

  • Inlägg: 9844
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #6 skrivet: 09 apr-18 kl 20:45 »
Att tempmätaren visar för högt kan bero på spänningsfall i jordflätan mellan motor och kaross. Det gör att motorn (som ju tempgivaren är jordad i) kan bli någon volt negativ i förhållande till "kaross-jord" som instrumentblocket är jordat i.  Ett sätt att felsöka detta är att kolla om tempmätaren visar mer fel om man slår på stora elförbrukare eller slutar visa fel om man ser till att generatorn inte kan ladda (t ex lossar D+ innan man startar motorn, och ser till att inte rusa upp den i så högt varv att självmagnetiseringen räcker för att generatorn ska komma igång).
Jag har inte varit med om detta fel på någon VW vad jag minns, men däremot på flera Saab 99/900 och en Mercedes kompakt.

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #7 skrivet: 09 apr-18 kl 20:58 »
Vad berodde det på i golfen?

Ingen aning, han gav fan i det och körde tills den skulle skrotas.

Blir så jävla less på mig själv som ids hålla på med alla möjliga skitbilar, som bara krånglar och har skumma fel.
Det enda som är bra med Jetta dieseln är att den är skattefri och drar 0,5 liter/milen med släp.

Men snart brinner det i skallen på mig och då jag tar fram och skruvar ihop nån gammal 60-tals Mercedes.
Tidigare har jag bara haft såna och aldrig haft nå problem.

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #8 skrivet: 09 apr-18 kl 21:08 »
Att tempmätaren visar för högt kan bero på spänningsfall i jordflätan mellan motor och kaross. Det gör att motorn (som ju tempgivaren är jordad i) kan bli någon volt negativ i förhållande till "kaross-jord" som instrumentblocket är jordat i.  Ett sätt att felsöka detta är att kolla om tempmätaren visar mer fel om man slår på stora elförbrukare eller slutar visa fel om man ser till att generatorn inte kan ladda (t ex lossar D+ innan man startar motorn, och ser till att inte rusa upp den i så högt varv att självmagnetiseringen räcker för att generatorn ska komma igång).
Jag har inte varit med om detta fel på någon VW vad jag minns, men däremot på flera Saab 99/900 och en Mercedes kompakt.

Ska kolla jorden, men det är ingen skillnad om jag har fläkt och helljus, med extraljus på.

Istället för att ta lös D+, kan man inte skära av kilremmen?
Ska ändå byta den.
Du hade otur med Mercedesen, de brukar inte krångla och ännu bättre om man har en äldre än -74, tror det var då elektrisk kom, tidigare var det en fast tråd av nå slag mellan toppen och mätaren och då såg man exakt temperatur.
När termostaten öppnade, såg man det direkt på mätaren

docswood

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #9 skrivet: 09 apr-18 kl 21:28 »
Ett försiktigt råd/tips i stundens hetta.. Har för mig att det sitter en jordpunkt under spolarvätskebehållaren som ger upp tidigt och kan orsaka alla möjliga konstiga elfel. Om du gått igenom alla jordpunkterna och dom ger bra kontakt satsar jag på andra plats att det är diodfel i blinkersspaken. Tredje platsen får du fråga om o fall det behövs. Lycka till

Jannedansk

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #10 skrivet: 09 apr-18 kl 22:15 »
Testa en startkabel mellan  minus på batteriet o direkt på motorblocket då ser du om det är jordfel


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

docswood

  • Inlägg: 25
    • -
Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #11 skrivet: 09 apr-18 kl 22:25 »
Mm, det hjälper för att felsöka tex startmotorn eller förvärmningen, alltså det som sitter endast på motorn (som bara har en pluskabel ansluten och därmed använder sig av jord mellan motorblock och chassi. Det är olika jordpunkter till olika förbrukare, därför flertalet jordpunkter på en bil.
« Senast ändrad: 10 apr-18 kl 01:02 av docswood »

torbjorn

  • Inlägg: 9844
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #12 skrivet: 09 apr-18 kl 22:33 »

Istället för att ta lös D+, kan man inte skära av kilremmen?
Ska ändå byta den.

Jo, ska den ändå loss så går det lika bra att stoppa generatorn på det sättet. Det är väl inget annat viktigt som drivs av samma rem som generatorn på den där?

Jannedansk

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #13 skrivet: 10 apr-18 kl 11:56 »
Generator oljetryckskontakt tempmätar MF är jordat i motor om du tar en oljetryckkomtakt hållar den i handen så visar den inget utslag på mätartavlan
Sitter flera olika mätare till temp olje på en sådan bil


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #14 skrivet: 10 apr-18 kl 18:47 »
Generator oljetryckskontakt tempmätar MF är jordat i motor om du tar en oljetryckkomtakt hållar den i handen så visar den inget utslag på mätartavlan
Sitter flera olika mätare till temp olje på en sådan bil


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Fattar inte vad du menar, är ingen mätare till oljetrycket utan bara lampa/diod
Finns inte en massa mätare på den här, bara för temp och tank.

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #15 skrivet: 10 apr-18 kl 18:51 »
Ett försiktigt råd/tips i stundens hetta.. Har för mig att det sitter en jordpunkt under spolarvätskebehållaren som ger upp tidigt och kan orsaka alla möjliga konstiga elfel. Om du gått igenom alla jordpunkterna och dom ger bra kontakt satsar jag på andra plats att det är diodfel i blinkersspaken. Tredje platsen får du fråga om o fall det behövs. Lycka till

Jordpunkten under spolar behållaren, såg hel ut när jag hade lös växellådan, men ska kolla riktigt, när jag tar mig in i garaget.

Vad då för diod i blinkersspaken?
Varför skulle det sitta sådana där?

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #16 skrivet: 10 apr-18 kl 18:59 »
Uppdaterar problemet, nu när jag kört ett tag med den.

1. Tank och temp visar rätt, när oljetryckslampan inte funkar och helljuslampan glöder på halvljus, samt klockan går inte.

2. Tank och temp visar för mycket, när lamporna och klockan funkar.

Det växlar mellan 1 och 2 lite då och då, ibland tar det en kvart och ibland nån timme mellan växlingarna.
Påverkas inte av vibrationer och skakningar.

Ett svart får

  • Inlägg: 7375
    • Bohuslän
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #17 skrivet: 10 apr-18 kl 19:21 »
Kolla även efter dålig kontakt i kretskortet bak instrumenthuset. Dels spruckna lödningar, dels glapp i kablar och kontaktdon.

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #18 skrivet: 10 apr-18 kl 19:29 »
Kolla även efter dålig kontakt i kretskortet bak instrumenthuset. Dels spruckna lödningar, dels glapp i kablar och kontaktdon.

Jo, jag misstänker att det kan vara något där och ska kolla, när jag får in den i garaget.

torbjorn

  • Inlägg: 9844
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #19 skrivet: 10 apr-18 kl 20:33 »
Jag har ett instrumentblock från en Golf II eller Jetta II liggande, om det behöver plockas delar.

Det finns en spänningsregulatorkrets, trebent sak som det förmodligen står TCA700 eller något liknande på, som sitter på kretskortet.
Om kablarna är så långa att man kan ha instrumentblocket inkopplat i bilen och ändå komma åt att mäta på kretskortet, så kan du kolla följande: mittpinnen ska vara jordad, alltså 0 V mot chassijord.  Batterispänning på den ena ytterpinnen, så gott som exakt 10 V på den andra ytterpinnen.

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #20 skrivet: 10 apr-18 kl 20:36 »
Jag har ett instrumentblock från en Golf II eller Jetta II liggande, om det behöver plockas delar.

Det finns en spänningsregulatorkrets, trebent sak som det förmodligen står TCA700 eller något liknande på, som sitter på kretskortet.
Om kablarna är så långa att man kan ha instrumentblocket inkopplat i bilen och ändå komma åt att mäta på kretskortet, så kan du kolla följande: mittpinnen ska vara jordad, alltså 0 V mot chassijord.  Batterispänning på den ena ytterpinnen, så gott som exakt 10 V på den andra ytterpinnen.

Va bra ska kolla, när jag får in den i garaget.
Är det besvärligt att få lös den ur instrumentbrädan?

torbjorn

  • Inlägg: 9844
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #21 skrivet: 10 apr-18 kl 21:38 »
Har för mig att det är ganska enkelt. Plastramen runt instrumentblock, knappar mm ska bort först, och jag har för mig att man måste börja med att ta ut bilstereo och ev lossa värmereglagen. När väl ramen är borta sitter instrumentblocket med två skruvar, och så finns det ju en hastighetsmätarvajer som ska lossas.

Jannedansk

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #22 skrivet: 10 apr-18 kl 21:49 »
Fattar inte vad du menar, är ingen mätare till oljetrycket utan bara lampa/diod
Finns inte en massa mätare på den här, bara för temp och tank.

Oljetrycklampan lyser innan oljetrycket har byggts upp pga den jordar lampan nye trycket är uppe så bryts jorden o lampan släkts


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 9844
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #23 skrivet: 10 apr-18 kl 22:22 »
Oljetrycklampan lyser innan oljetrycket har byggts upp pga den jordar lampan nye trycket är uppe så bryts jorden o lampan släkts


Postat med Alternativ.nu´s app


Nja, det gäller "normala" bilar, alltså inte VW och Audi från 80-talet.  Där finns två oljetryckkontakter. Den ena bryter vid stigande tryck och är kopplad precis som du beskriver, den kanske bryter vid 0,3 bar eller något sånt.  Men det finns en till oljetryckkontakt som sluter vid stigande tryck (1-1,5 bar kan jag tänka mig). Den är kopplad till lampan via ett varvtalskännande relä (ibland en separat enhet som ser ut som ett blinkrelä och sitter bland andra reläer i elcentralen, ibland ett kretskort inbyggt i instrumentblocket, bakom klockan eller varvräknaren). Så länge motorn går på låg tomgång så påverkar den andra oljetryckkontakten inget alls, men vid högre varvtal börjar lampan blinka om den andra oljetryckkontakten bryter. På en del modeller finns även en summer som det börjar låta om då.
Om det finns dubbla oljetryckkontakter och om relät sitter separat eller i instrumentblocket, brukar synas tydligt på bilens elschema.

Silverhammer

  • Inlägg: 42
    • Skåne
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #24 skrivet: 18 maj-18 kl 18:21 »
Hej,
Tändningslåset brukar brinna/smälta på dessa kärror... :o
Vanligt på Audi Vw
Har bytt ett x-antal.

torbjorn

  • Inlägg: 9844
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #25 skrivet: 18 maj-18 kl 23:20 »
Hej,
Tändningslåset brukar brinna/smälta på dessa kärror... :o
Vanligt på Audi Vw
Har bytt ett x-antal.

Förvisso, inte bara på VW utan på de flesta 70- och 80-talsbilar som använder tändningslås från tyska leverantörer, hör det till att tändningslåset ska bytas minst en gång under bilens livslängd.  I all synnerhet alla Opel från 80-talet samt Volvo 740. Mercedes och tyska Ford verkar dock klara sig bättre än andra. Det brukar vara klokt att koppla in mellanreläer för att avlasta tändningslåset från höga strömmar. På Golf/Jetta II tror jag det redan finns från fabrik för kontakt "X" (tillbehör som matas via tändningen) men däremot inte för "15" (tändningsström som ligger på även i startläge men inte i tillbehörsläge) samt "50" (manöver till startmotorn).

MEN: jag har mycket svårt att se att de felsymptom som beskrivs i denna tråd skulle kunna orsakas av ett fel i tändningslåset.

Silverhammer

  • Inlägg: 42
    • Skåne
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #26 skrivet: 19 maj-18 kl 06:47 »
Startar med att nämna TACK TORBJÖRN!
För alla- fantastiska -outstandig fakta späckade tekniska inlägg du har gjort!
Med stort engagemang och kunnighet enooooooormt värdefullt!!
KEEP UP THE GOODY WORK!

Man ska aldrig utsluta något när det gäller elfel,
det finns inget i denna världen som kan lura en så mycket ....;)
Personligen är jag är ganska road av det 8)
Gåtor som miss marpel, midsummer, beck kan slänga sig i väggen.
Ganska enkelt att kontrollera tändningslåset, jag brukar starta där.
Även bilar in på 90-2000 lider av dessa symtom utan att definiera specifika
modeller ofta orsakat av strömrusning som du nämner Torbjörn.
Andra heta tips är att kolla alla jordinfästningarna.
som redan upptaget i tråden.....
Som en gammal Dansk kollega brukade säga jag jobbade med för tusen år sedan känns det som nu.
Citat:
Strömmen finner vajjen o:) (vägen) vet inte hur det stavas så ursäkta alla danska vänner 8)

Hoppas att vi får feedback av ensamhet, om han hittar felet?
 eller bilen förpassas helt sonika till återvinningen utan åtgärd :o
« Senast ändrad: 19 maj-18 kl 07:11 av Silverhammer »

ensamhet

  • Inlägg: 2733
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #27 skrivet: 19 maj-18 kl 07:51 »
Det mesta har lagat sig själv, efter att jag kört ett tag.

Jag gissar på dålig kontakt någonstans, men ska kolla framöver när jag får tid.

Det är ju bara oljetrycket som är viktigt och så länge det funkar är jag nöjd


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser