Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018  (läst 10234 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« skrivet: 15 mar-18 kl 11:24 »
Nu är det 2018 och även i år kommer MSB att arrangera en krisberedskapsvecka. https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Krisberedskap/MSBs-krisberedskapsvecka/

andtol

  • Gäst
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #1 skrivet: 15 mar-18 kl 19:45 »
Bra info!


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #2 skrivet: 15 mar-18 kl 20:27 »
På många håll kommer folk från diverse frivilligorganisationer att stå och kampanja utanför livsmedelsaffärer.

Visst skulle det vara nyttigt för många med lite mer drastiska kampanjmetoder, men jag misstänker att den bekväme Medelsvensson skulle knorra lite för högljutt i så fall.

Skogsola

  • Gäst
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #3 skrivet: 16 mar-18 kl 08:13 »
 Med all säkerhet eftersom att jag fick en varning efter att ha föreslagit en mera seriös krisberedskapsvecka.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #4 skrivet: 16 mar-18 kl 08:46 »
Med all säkerhet eftersom att jag fick en varning efter att ha föreslagit en mera seriös krisberedskapsvecka.


Antar att det var om att stänga av något en vecka?
Fick du varning för det?

Skogsola

  • Gäst
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #5 skrivet: 16 mar-18 kl 08:56 »
Japp!  ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #6 skrivet: 16 mar-18 kl 08:59 »
Japp!  ;D

Åh fan, hur gick det till?

Skogsola

  • Gäst
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #7 skrivet: 16 mar-18 kl 09:23 »
 Fråga inte mig.  ;D Men det finns en Fb grupp där sådana här frågor kan diskuteras  med mindre censur.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #8 skrivet: 16 mar-18 kl 09:48 »
Fråga inte mig.  ;D Men det finns en Fb grupp där sådana här frågor kan diskuteras  med mindre censur.

Skulle vara intressant att veta hur den/dom som inte klarade av det du skrev kommer att klara av en kris?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #9 skrivet: 16 mar-18 kl 09:55 »
Känns inte som att krisveckan ligger på en årstid när man tänker på kris. I början av juni är allt lätt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #10 skrivet: 16 mar-18 kl 10:15 »
Känns inte som att krisveckan ligger på en årstid när man tänker på kris. I början av juni är allt lätt.
Tänkte det samma....
Fjäderfän och kaniner

Skogsola

  • Gäst
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #11 skrivet: 16 mar-18 kl 10:21 »
 Man kan ju börja träna i juni. Med en uppföljning i januari.

Skogsola

  • Gäst
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #12 skrivet: 16 mar-18 kl 10:27 »
Skulle vara intressant att veta hur den/dom som inte klarade av det du skrev kommer att klara av en kris?

Antagligen inte alls. Men krisberedskap handlar inte om att preppa med vapen och konserver som några fanatiker gör utan mera på att vara mentalt förberedd på att allting en dag inte fungerar som vi är vana.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #13 skrivet: 16 mar-18 kl 10:30 »
Antagligen inte alls. Men krisberedskap handlar inte om att preppa med vapen och konserver som några fanatiker gör utan mera på att vara mentalt förberedd på att allting en dag inte fungerar som vi är vana.

Ja men då är jag förberedd.
Skiter i det mesta som händer runtomkring.
Är det snökaos går jag inte ut.
Blir det strömavbrott, funkar huset ändå.
Har mat så det räcker ett tag.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #14 skrivet: 16 mar-18 kl 11:25 »
Ja, som frun brukar säga, här blir det ingen skillnad ;D

Men det blir det. Det största blir nog att vi är för få som faktiskt klarar oss hyfsat bra i en större kris, så det kan bli trångt. Men ensamhet behöver inte vara ensam längre, se det positiva i eländet ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #15 skrivet: 16 mar-18 kl 11:29 »
Ja, som frun brukar säga, här blir det ingen skillnad ;D

Men det blir det. Det största blir nog att vi är för få som faktiskt klarar oss hyfsat bra i en större kris, så det kan bli trångt. Men ensamhet behöver inte vara ensam längre, se det positiva i eländet ;D

Behöver nog inte bekymra mig om trängsel i händelse av en kris, skulle tro att de flesta grottar i hop sig i södern i tron att det är bättre, som vanligt ändå.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #16 skrivet: 02 jun-18 kl 15:49 »
Information för att öka folks medvetenhet är alltid bra. Att öva med skarpt läge är väldigt dumt då det kan leda till panik och därigenom skador på person och egendom.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #17 skrivet: 02 jun-18 kl 16:08 »
Frugan hade redan kastat utskicket när jag kom hem. Hon undrade  vad vi skulle med den till . Vi klarar oss betydligt längre än dom skriver och vi hade tydligen allt utom radio. (Men där hade hon fel har ju två par radiolurar)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


andtol

  • Gäst
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #18 skrivet: 13 jun-18 kl 17:05 »
Frugan hade redan kastat utskicket när jag kom hem. Hon undrade  vad vi skulle med den till . Vi klarar oss betydligt längre än dom skriver och vi hade tydligen allt utom radio. (Men där hade hon fel har ju två par radiolurar)

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Jo. Vi klarar oss bra om vi kan bo kvar. Även om vi blir 3-4 ggr så många i huset.

Mem vad händer om Oskarshamns kärnkraftverk sprängs och hela Småland blir obeboerligt? Var ska vi ta vägen då?

Flytta till ensamhet mitt i vintern?

Eller om Forsmark sprängs och halva Norrland blir förgiftat. Som var nära att hända 2006.

Broschyren handlar ju inte om att vardagen ska fortsätta som den är nu utan att den ändras radikalt.

VS

  • Gäst
SV: Krisberedskapsveckan 28 maj - 3 juni 2018
« Svar #19 skrivet: 14 jun-18 kl 19:10 »
Jo. Vi klarar oss bra om vi kan bo kvar. Även om vi blir 3-4 ggr så många i huset.

Mem vad händer om Oskarshamns kärnkraftverk sprängs och hela Småland blir obeboerligt? Var ska vi ta vägen då?

Flytta till ensamhet mitt i vintern?

Eller om Forsmark sprängs och halva Norrland blir förgiftat. Som var nära att hända 2006.

Broschyren handlar ju inte om att vardagen ska fortsätta som den är nu utan att den ändras radikalt.

Den är en av dem två saker som vi inte kan rå på vad gäller krisberedskap! När man läser krisplan som den här
 https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/globalassets/beredskap/stralsakerhetsmyndighetens-krisplan-for-radiologiska-handelser. förstår man att det är så gott som kört för oss vid ett sådant scenario.

Den andra är i och för sig lite mildare, gäller också bara de som är i behov av medicin eller daglig medicinering exempelvis dyalis.
Hundra procent självförsörjande och oberoende av samhället kan man bli men när man tänker på läkarvård skapas en helt annan dilemma.   

Edit: Det är en intern pdf dokument på 42 sidor som går att läsa på  https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se
av nån anledning funkar inte länken ovan.
« Senast ändrad: 14 jun-18 kl 19:25 av VS »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser