Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Serie på svt  (läst 9307 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Serie på svt
« Svar #40 skrivet: 27 feb-19 kl 13:03 »
Om man vill läsa på engelska finns den här boken, första i en serie om tre, som handlar om vad som kan hända när el, förbränningsmotorer och krut plötsligt slutar fungera.

Jag vet att det finns en del som t o m använder Zombie-attack som en intressant modell för hur samhället kan fungera vid kris, men jag har så svårt för krystade problem. Har man antagit en orimlig förklaring till att allt går åt helvete så kan man lika gärna sätta sin tro till att någon magisk lösning väntar runt knuten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Serie på svt
« Svar #41 skrivet: 27 feb-19 kl 13:36 »
...
Kom att tänka på den med tanke på städer som är uppbyggda med mycket folk och stort behov av intransporterade resurser. Vad gör man när maten är slut?
När barnen svälter är nog de flesta föräldrar beredda att överskrida en del av samhällets lagar (de överskrider lagar i liten skala i serien).
Alla affärer är beroende av transporter i stort sett dagligen oavsett om de är belägna i stad eller på små orter. Mataffärerna har inga jättelager.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Serie på svt
« Svar #42 skrivet: 27 feb-19 kl 14:09 »
Har sett alla avsnitten nu och det känns inte verklighetstroget.

Vad uppfattar du som inte verklighetstroget? Jag har själv bara sett det första avsnittet och i det tyckte jag att diskussionen om millimeterrättvisa när maten skulle fördelas gränsade till icke verklighetstroget. De flesta jag träffar tar hänsyn till att vi har olika behov av mat. Barn, gamla, tunna och människor med exempelvis diabetes har behov av kontinuerlig matpåfyllnad. Det verkar visserligen inte finnas med människor med de behoven i experimentet, så det var kanske därför den diskussionen blev som den blev.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Serie på svt
« Svar #43 skrivet: 27 feb-19 kl 14:21 »
Jag vet att det finns en del som t o m använder Zombie-attack som en intressant modell för hur samhället kan fungera vid kris, men jag har så svårt för krystade problem. Har man antagit en orimlig förklaring till att allt går åt helvete så kan man lika gärna sätta sin tro till att någon magisk lösning väntar runt knuten.

I böckerna är det naturligtvis viktigt vad som hänt, men det handlar inte om det utan om olika sätt att överleva. Odla eller plundra? Bygga om staden eller överge den? Äta alla förråd nu eller spara utsäde till våren?
Sen beror det ju på hur man ser på saker, det som är orimligt för mig kanske är norm för en annan. Jag skulle hellre skrapa plastfärgen av bodarna med naglarna än att titta på melodifestivalen helg efter helg men jag har inga problem att acceptera en inte helt förklarad teknisk lösning som ger upphov till en mycket spännande bokserie. Det finns till exempel de som inte kan se Sagan om ringen eftersom det inte finns alver i verkligheten. Men om man går med på att i den här berättelsen finns det alver, då har man flera timmar jättefin film att se fram emot.
Jag resonerar som så att vi är bara människor. Vi vet inte allt. Vi kommer bli lidande av ett oförklarat fenomen som slår ut elektriciteten även om vi inte vet varför det hände. Det kommer vi troligtvis inte att veta till en början ändå, eller hur? Om strömmen går under natten så kanske det tar några timmar innan vi fått veta vad som pågår men det kanske är kallt i huset redan.

Nåväl. Det är intressant sånt här. Det hade varit trevligt med en kram-smilis så det inte blir för mycket mothugg mot Drängen av det hela :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Serie på svt
« Svar #44 skrivet: 27 feb-19 kl 14:44 »
Vad uppfattar du som inte verklighetstroget? Jag har själv bara sett det första avsnittet och i det tyckte jag att diskussionen om millimeterrättvisa när maten skulle fördelas gränsade till icke verklighetstroget. De flesta jag träffar tar hänsyn till att vi har olika behov av mat. Barn, gamla, tunna och människor med exempelvis diabetes har behov av kontinuerlig matpåfyllnad. Det verkar visserligen inte finnas med människor med de behoven i experimentet, så det var kanske därför den diskussionen blev som den blev.

De var ute och gick och så såg man några kor ute på en åker. Jag skulle då gott dit och försökt få tag på ägaren om jag var utan mat.

De kan inte skita i det moderna huset eftersom de blir utan vatten. Hämta vatten ute och spola då.

På slutet går de iväg utan att veta vart de ska, efter vägen och ut i skogen och helt plötslig kommer de runt hörnet och hittar folk och hjälp.

Det var några saker.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Serie på svt
« Svar #45 skrivet: 27 feb-19 kl 16:33 »
De var ute och gick och så såg man några kor ute på en åker. Jag skulle då gott dit och försökt få tag på ägaren om jag var utan mat.

De kan inte skita i det moderna huset eftersom de blir utan vatten. Hämta vatten ute och spola då.

På slutet går de iväg utan att veta vart de ska, efter vägen och ut i skogen och helt plötslig kommer de runt hörnet och hittar folk och hjälp.

Det var några saker.
En människa som bott och levt i en storstad och/eller lägenhet vet kanske inte så mycket om toa och spolning etc Vatten att dricka är väl dessutom viktigare än vatten till att spola toa med? Om det varit svält i många veckor så hade en väl försökt kolla om korna hade mjölk i juvren och eventuellt även haft i åtanke att till slut slakta en ko. Men det är väl inte heller det första en vanlig medborgare tänker på, och slaktgrejer och kunskap om slakt är inte heller allmänt känt.
Anledningen till att de gav sig av var dels matbrist men även att de via radion fått reda på att det fanns "räddningsstationer" utplacerade och det var en sådan de hittade efter en del letande, troligen var den utplacerad av forskarna, innan deltagarna virrat bort sig helt, så att de skulle hitta dit trots ett de, tycker jag, gjorde fel som gick in i skogen i stället för att följa en allmän väg.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Serie på svt
« Svar #46 skrivet: 27 feb-19 kl 17:10 »
I böckerna är det naturligtvis viktigt vad som hänt, men det handlar inte om det utan om olika sätt att överleva. Odla eller plundra? Bygga om staden eller överge den? Äta alla förråd nu eller spara utsäde till våren?
Sen beror det ju på hur man ser på saker, det som är orimligt för mig kanske är norm för en annan. Jag skulle hellre skrapa plastfärgen av bodarna med naglarna än att titta på melodifestivalen helg efter helg men jag har inga problem att acceptera en inte helt förklarad teknisk lösning som ger upphov till en mycket spännande bokserie. Det finns till exempel de som inte kan se Sagan om ringen eftersom det inte finns alver i verkligheten. Men om man går med på att i den här berättelsen finns det alver, då har man flera timmar jättefin film att se fram emot.
Jag resonerar som så att vi är bara människor. Vi vet inte allt. Vi kommer bli lidande av ett oförklarat fenomen som slår ut elektriciteten även om vi inte vet varför det hände. Det kommer vi troligtvis inte att veta till en början ändå, eller hur? Om strömmen går under natten så kanske det tar några timmar innan vi fått veta vad som pågår men det kanske är kallt i huset redan.

Nåväl. Det är intressant sånt här. Det hade varit trevligt med en kram-smilis så det inte blir för mycket mothugg mot Drängen av det hela :)
Jo, jag sågar kanske en bok utan att ge den en chans, den kanske är mer logisk i resten av sidorna.

Jag har inga problem med sagor, men vill gärna ha logik. Jag köper utan problem att Hulken har enorma krafter eftersom det är själva idén, men inte att hans byxor håller eller att marken under hans fötter får bättre hållfasthet när han skuttar omkring.

Och i den här serien på SVT där konstigheter och bagateller blir problem (ungarna skrattade åt hur de betedde sig). Jag vill ha riktiga människor som möter på riktiga problem, för det är riktiga problem som vi kommer att få tampas med den dagen det händer. Inte om man tror att råttor skall springa över ansiktet om man har underslafen, eller att det är svårt att dela 7 bröd på 8 munnar...

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Serie på svt
« Svar #47 skrivet: 27 feb-19 kl 17:49 »
Den här teve-serien verkar väcka tankar som liknar science fiction och fantasy, men om jag har förstått serien rätt så ska det snarare vara reality. Jag ser fram emot att se fler avsnitt, det verkar som om de väcker tankar och då kan det vara sevärt.

Jag undrar hur väl jag själv är förberedd inför ett långvarigt strömavbrott. Värmen kan ordnas med ved, maten lagas med triangakök, gasol eller öppen eld (jag måste nog köpa sambons önskematredskap, en sådan där gryta som hängs över öppen eld på tre-ben), toaletten är ett icke så högteknologiskt dass, maten förvaras i jordkällare ...

Jag är hyfsat förberedd. Men jag mister all mat i frysen och kylen. Jordkällaren är dessvärre rätt så tom just nu, det krävs en förbättring. Ölen kan i alla fall kylas ned i den nedgrävda ölkylen, så sambon mår säkert gott i alla fall. Just nu använder vi frysväskor för att drickat inte ska förfrysa och den tekniken funkar bra även vid strömavbrott. Var sjutton är stearinljusen??? Tändstickorna??? Jag har mest påfyllnadständare ... hmmm ett och annat  behöver tänkas över.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Serie på svt
« Svar #48 skrivet: 27 feb-19 kl 18:15 »
Jag har sett två eller tre avsnitt,  men jag tycker inte om redigeringen.  Alltså, vad de tar med att visa.  Jättemycket om relationerna mellan deltagarna,  men väldigt lite om  problemlösningarna.  Kameran sveper över att vatten värms över några värmeljus,  men det framkommer inte alls hur snabbt de kom på idén och hur det funkade,  Det är sånt jag vill veta. 

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Serie på svt
« Svar #49 skrivet: 27 feb-19 kl 18:29 »
Jag funderar på om det är bra att ha höns om det blir strömavbrott. Det är mest bär- och fruktprodukter jag har i jordkällaren, så jag lär få stor proteinbrist om det blir ett långvarigt strömavbrott och då vore det bra med en hönsflock. Hur tänker ni som har höns? Hur drabbas de av ett strömavbrott? Är det fullt möjligt att ha höns helt utan el?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Serie på svt
« Svar #50 skrivet: 27 feb-19 kl 19:46 »
När jag var liten var det inte många som hade lampa eller värme i hönshuset. Så det borde gå bra utan el. Vad jag mins så hade man stora fönster där.
kretslopp

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Serie på svt
« Svar #51 skrivet: 27 feb-19 kl 19:50 »
Så här skriver en av deltagarna i tv-serien om hur det var i verkligheten:


http://aventyriblodet.se/vildmarksliv/krishantering-/nedsl%252525c3%252525a4ckt-land---bakom-kulisserna.html
Tant inte fru, om jag får be. :D

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Serie på svt
« Svar #52 skrivet: 27 feb-19 kl 20:28 »
Vi blev hårt drabbade under stormen Gudrun. När vi vaknade på morgonen hade den mesta skogen runtom oss blåst ned. Vi hade ingen el, ingen telefon. Inget vatten, över vår brunn låg flera stora träd. Vi hade hörselskydd med radio i. Mobilnätet fungerade inte. Det var strömlöst och dom flesta masterna var skadade. Det låg så mycket nedblåsta träd överallt så det var omöjligt att ta sig någon stans på fem dar. Vi fick klara oss med regnvatten, det som var till matlagning var kokat först. Vi hade ju tur för vi har vedspis och rotsaker. Det var som tur var milt fast det var mitti vintern.  Men andra hade det värre. Vi fick tillbaka elen efter 5 dar och vägen röjd efter 10 dar. Men andra här omkring fick inte el förrän efter 3 månader.

Jag har sett alla avsnitt och vet att det kan vara betydligt mer dramatiskt. Vi klarade oss bra men många här runt omkring hade det mycket värre.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Serie på svt
« Svar #53 skrivet: 02 mar-19 kl 17:45 »
Det svåraste var nog att vara utan både fast och mobil telefon. Inte veta hur nära och kära hade det. Sen var det ju också omöjligt att få hjälp om det skulle hända något, om det skulle börja brinna eller om någon skulle bli sjuk. Så läkemedel, och förband är viktigt att ha, dricksvatten och kokmöjligherter. Sen att stanna kvar på säker platts, att inte ge sig iväg på någon längre svårare utflykt.  Hörselskydden med radio var viktiga till vi fick fart på en transistorradio. Mat hade vi som tur var.
kretslopp

fyren

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
SV: Serie på svt
« Svar #54 skrivet: 03 mar-19 kl 12:04 »
Jag funderar på om det är bra att ha höns om det blir strömavbrott. Det är mest bär- och fruktprodukter jag har i jordkällaren, så jag lär få stor proteinbrist om det blir ett långvarigt strömavbrott och då vore det bra med en hönsflock. Hur tänker ni som har höns? Hur drabbas de av ett strömavbrott? Är det fullt möjligt att ha höns helt utan el?

Jag lever ständigt utan el både hos mig och djuren. Jag har både höns,gäss,ankor, kaniner, grisar,vaktlar och getter. Det här aldrig någonsin varit ett problem hos mig. Jag har inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara det.

Djuren klarar kyla bra så länge de får komma in under skydd vid mycket snöfall.

Absolut är höns en fin resurs vid kristider iom äggen. Jag skulle även ha några kaniner om jag skulle ha så få djur som möjligt. Kaninerna omvandlar fodret bra. Jag ger mina Gotlands bara hö och annat jag hittar ute. Så väldigt billiga i drift och kräver inte mycket. Lagom stora så man hinner äta upp dem innan de blir förstörda också.
« Senast ändrad: 03 mar-19 kl 13:16 av fyren »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Serie på svt
« Svar #55 skrivet: 03 mar-19 kl 14:28 »
Jag lever ständigt utan el både hos mig och djuren. Jag har både höns,gäss,ankor, kaniner, grisar,vaktlar och getter. Det här aldrig någonsin varit ett problem hos mig. Jag har inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara det.

Djuren klarar kyla bra så länge de får komma in under skydd vid mycket snöfall.

Absolut är höns en fin resurs vid kristider iom äggen. Jag skulle även ha några kaniner om jag skulle ha så få djur som möjligt. Kaninerna omvandlar fodret bra. Jag ger mina Gotlands bara hö och annat jag hittar ute. Så väldigt billiga i drift och kräver inte mycket. Lagom stora så man hinner äta upp dem innan de blir förstörda också.

Ja, om man har några höns och några kaniner så klarar man en långvarig kris mycket bättre. De djur som det räcker med att hålla få i vinterstam och ändå kunna få rejäl tillväxt under växtsäsongen är de bästa om man saknar riktig jordbruksutrustning som går att köra under långvarig kris.

De här "kriserna" som folk i såpaprogrammen utsätts för skulle ju bara tära på underhudsfettet ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser