Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mulltrum med dålig lukt och flugor.  (läst 3224 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
mulltrum med dålig lukt och flugor.
« skrivet: 12 apr-18 kl 20:26 »
Vi har ett rellativt nytt multrum (3 år) dimentionerat för 4 pers. Vi har problem med flugor till och från. Sen luktar det riktigt illa ibland. Vi har en sån som inte separerar, där kiss silas genom bajs och papper och hamnar i en tank i botten.

Flugorna. Vad kan jag göra åt det? Får en kännsla att de kommer när det blir obalans i toan.

Lukten. Känns som de också har med obalans....

Ströar med kutterspån när jag tycker det behövs och nör jag vält "tornet".

Kan det vara så att kutterspånet gör att det blir för surt? Ströa med något annat?

Är för övrigt mycket nöjd med toan men det skulle kunna va bättre.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: mulltrum med dålig lukt och flugor.
« Svar #1 skrivet: 12 apr-18 kl 21:12 »
Finns det ingen fläkt som kan vädra ut lukten? Luktar alltid mer när urin blandas med och blöter fekalierna, kanske sätta en urinseparerande insats i toan? http://www.mullis.se/mullis.se/Urinseparering.html
Har Separetter och där brukar jag strö med vanlig billig blomjord, ibland med kattsand i pelletsform, typ ToaLätt och om det kommit urin eller vatten bland fekalierna så är torvströ bra.
Flugor är svårt, jag brukar täcka Separetterna med typ badlakan (det är bara att vika dem bakåt innan en använder toan) så att flugorna hindras att komma ner till fekalierna, en enda fluga gör rätt många nya. Funderar på att göra överdrag med resår runt för att sätta över locken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: mulltrum med dålig lukt och flugor.
« Svar #2 skrivet: 12 apr-18 kl 21:37 »
Det finns en fläkt som går igång när en tänder lampan i badrummet. Ganska kraftig fläkt. Den är påkopplad på ett gammalt luftningsrör som hörde till vattentoan när den fanns. Så det borde vara ett bra självdrag tycker jag. Men den går plant 1,5 meter innan det går upp. Men då är det ca 9 meter "skorsten". Har funderat på att sätta en sån där snurrande kula uppe på luftningsröret för att öka draget.

Har hört att folk har nät eller liknande mot flugor. Kanske kan ta undan det då en har gäster. Blir det inte lite sunkigt menar jag.

blomjord kanske är bättre strö? Tror du kutterspånet gör miljön för sur?

Denna är ju gjord för att de ska blandas....hmmmm. hade dock inte varit så svårt att bygga om den till separerande.

Bra med lite input!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: mulltrum med dålig lukt och flugor.
« Svar #3 skrivet: 12 apr-18 kl 23:00 »
Vid släktens sommarstuga finns det en Mulltrumma, installerad omkring 1980, den var helt odräglig från början när det gällde lukt och flugor. Inte förrän det sattes dit en fläkt på ventilationen, som är ständigt igång då stugan är bebodd, så blev det bra.
Fläkten är en gammal 230 V-driven 5" datorfläkt inskarvad mellan ventilationsrören. Den kan köras på antingen halv eller full fart. Halvfart räcker oftast, full fart kan man eventuellt behöva ta till när det är som varmast under rötmånaden. Eller för att vädra ur snabbt sedan fläkten har varit avstängd.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: mulltrum med dålig lukt och flugor.
« Svar #4 skrivet: 13 apr-18 kl 08:07 »
Man stöar genast vid varje besök med något snustorrt material, så har man ett luktfritt dass.

Själv använder jag det jag hittar runt en myrstack. - Och torka er med gräs eller mossa, det blir bättre nedbrytning än med papper.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: mulltrum med dålig lukt och flugor.
« Svar #5 skrivet: 13 apr-18 kl 08:41 »
Mitt multrum (stavas med ett l) har varit i permanent drift sedan 1990, åretruntboende familj 4 (numera 2) pers.

Se till att fläkten går kontinuerligt, dygnet runt. 
Ströa ordentligt, spån eller torvströ funkar bra. En näve om dagen per person, typ.Se till att mata högen med potatissskal och grönsaksblast - inget system för halvfabrikatätare...

Luftrören till/från lådan har jag efter korrosionsangrepp bytt till plast. (edit: med plast menar jag rör av PE/PP,)
« Senast ändrad: 13 apr-18 kl 10:06 av Anders G. »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: mulltrum med dålig lukt och flugor.
« Svar #6 skrivet: 13 apr-18 kl 09:34 »
Jag kan nämna att innan fläktinstallationen till Mulltrumman (den modellen stavas alltså på det sättet), så gjordes det många försök med olika slags strö, kalk, grönsaksavfall mm, utan att det blev nämnvärt bättre. En urinseparering "Dass-Isak" provades också, jag tror inte den gav någon förbättring att tala om, i varje fall höll plastslangar och -delar i den inte alls för miljön utan blev spröda och föll sönder efter några år.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: mulltrum med dålig lukt och flugor.
« Svar #7 skrivet: 13 apr-18 kl 10:01 »
Jag tror inte det blir lågt PH av att du strör med kutterspån. Min erfarenhet av kompost och mulltoalett är  att det går åt mycket kutterspån och att det är ett bra strö. Om det ändå vill bli för blöt kan du använda tidningspapper som du trycker ned i soppan. För att hålla igång vanlig hushållskompost fungerar hästskit utmärkt. Det kan kanske vara ett råd till dej.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser