Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybyggarliv i södra Lappland  (läst 7255 gånger)

chris_taiga

• Ångermanland
Nybyggarliv i södra Lappland
« skrivet: 05 mar-18 kl 13:24 »
Hej alla.
Jag vill vara så utförlig om denna idé som möjligt så jag hoppas ni orkar läsa allt jag skriver.

För några år sedan ledsnade jag på de leriga vintrarna, allt oväsen, folk i överflöd, nyfikna/avundsjuka grannar, trafik.. ja, listan kan göras lång.
Jag ruttnade även på de hutlösa markpriserna och var less på att arrendera min markplätt och be om lov för precis allt jag ville göra.
Jaha, vad ville jag göra då?
Den listan kan också göras lång, men högt upp på listan var att få bygga mig min egen bostad.
En bostad av timmer. Ett hederligt gammalt timmerhus i rundtimmer med torvtak.
Eller ja, snarare en stuga på 25-35m2 och inte ett "hus".
Hittills hade jag bott i en mongolisk yurta tillsammans med min sambo och 7 hundar.
Innan dess hade jag försökt driva ett kollektiv med självförsörjande ambitioner under 3 års tid.
Allt detta var i Uppland.

Tyvärr så blev inte detta kollektiv alls som jag hoppats på. Av många anledningar.
Dels låg det för nära en stor stad (Uppsala), dels fanns inga ekonomiska band eller satsningar i fastigheten från mina "hyresgäster"
Jag var även mycket yngre och grön på ämnet och mitt perspektiv var inte lika utvidgat som nu.
Innan man lever tillsammans med vitt skilda människor med totalt olika bakgrunder och erfarenheter kan det vara mycket svårt att över huvud taget ens föreställa sig hur annorlunda och olika vi alla är!
På gott och ont!

Sedan 2 år tillbaka äger jag och min sambo ett litet torp i Ångermanland nära faxälven.
Torpet ligger fint till, för sig självt en km bort från närmsta grannar. Vi är goda vänner med grannar och de är också inflyttade folk som lever självförsörjande till stor grad.
Vi har några hektar skog och runt om oss sträcker sig vida gamla trollskogar med bäckar och forsar.
Idylliskt. Åtminstone var det så fram till i höstas.

Skogsbolaget sca ska nu avverka i princip all skog runt oss och vår lilla fjällby och vi har inget att säga till om. Vi erbjöd oss att köpa futtiga 10 hektar för att få behålla något av det vi håller mest kärt men inte ens det får vi göra!
Vi har haft samråd och sca har gått med på att skydda små futtiga dungar, som pinnar i skiten av den ödeläggelse som väntas..

Så än en gång är jag LESS. Jävligt less faktiskt.
Vart ska vi få ta vägen för att slippa se denna förstörelse? Vart kan man skapa sin bubbla?
För ärligt talat orkar jag inte se detta längre...
Jag orkar inte engagera mig politiskt och vända papper eller delta i meningslösa demonstrationer...
Jag vill leva i en gemenskap som råder över vår
omgivning, jag vill kunna påverka produktion och struktur, jag vill få leva i naturen utan att vara livrädd för att den skall skövlas av storbolag närsomhelst..
Jag vill leva i ett mikrosamhälle där mitt ord väger lika tungt som min grannes.

Jag har en idé om gemenskap, gemensamt ägande där äkta potential för självförsörjning och vildmarksliv kan bli verklighet.

Nedan ska jag beskriva exakt det jag söker och huruvida man kan göra verklighet av detta eller ej.
Ni som känner igen er och som är seriöst intresserade av denna idé vill jag gärna inleda samtal med.

Med rödfjället i ryggen och längs stora blåsjöns östra stränder i södra Lappland finns en enorm fastighet till försäljning för en spottstyver.
Eller ja, en spottstyver om man är ett gäng.
Denna fastighet är nästan 200 hektar stor.
200 (!) hektar! Detta är 2 kvadratkilometer.
Virkesförrådet är ca 7000 skogskubik (produktiv skog, senvuxen gran, tall) och lite längre uppåt fastigheten dominerar fjällbjörken.
Genom fastigheten porlar fjällbäckar och små forsar.
Små fjällsjöar och vattendrag finns över allt i dessa trakter. Ett riktigt fiskeparadis.
Enorma områden för småviltsjakt men även älgjakt på den egna fastigheten.

Detta är äkta vildmark.
Jag drömmer om att leva på en sådan plats, där man kan leva till stor del av jakt och fiske men även odla enklare föda (potatis, rotfrukter, rovor och lök) samt hålla höns, kalkon, gäss, ankor... men även lite getter och kanske någon fjällko på skogsbete.
På detta vis vara i princip helt självförsörjande på mat. Jag har jobbat som djurskötare och lantbrukare under hela mitt tidigare liv, så jag vill påstå att jag kan en hel del om detta.

Hur ska man bo då?
Jo, det finns som sagt gott om timmer på denna fastighet. Timmerstugor, timmerkåtor, torvkåtor, yurtor & tipis för sommarboende bygga av eget timmer.
Jag har portabelt sågverk och flera motorsågar och verktyg.
Vill man ha el så får man ha solpanel på sommaren och ladda batterier med bensingenerator på vintern.
Snöskoter, hundspann eller skidor är ett måste för att ta sig någonstans på vintern. Närmsta vinteröppna väg ligger 10-15km bort.

Jag drömmer om en mindre gemenskap på mellan 10-15 människor som vill investera och leva i ett sådant projekt.
Vad jag lärt mig av tidigare gemenskaper är att det är viktigt att inte ha för snäva mål.
T.ex så vill jag inte kräva att alla investerare måste bo där året om. Dock vill jag instifta en boplikt så att inte någon bara är med och köper för jakten och fisket.
Den största anledningen till att jag vill köpa detta är för att jag vill leva i naturen, och AV naturen.
Vi lever i ett samhälle där man måste "äga" för att få nyttja. Jag är så less på att flytta runt, känner mig som en flykting från skogsbolagen.
Jag kan inte, jag vill inte leva i ett kalhygge. Jag kan inte finna lycka eller känna mig tillfredställd på en plats jag inte har någon makt att påverka.
Jag känner mig kraftigt regulerad och vill ha frihet.
På en plats som denna kan jag vara helt trygg med att det är Jag själv, tillsammans med kollektivet som bestämmer över hur skogen ska skötas, hur jakten ska bedrivas, hur vi producerar vår föda och hur vi sköter vår infrastruktur. Detta skulle innebära att leva i en riktig demokrati.
Allting behöver inte, "ska" inte skötas gemensamt, men för att ha en fungerande organisation krävs ett visst samarbete.
T.ex, vill man köpa all sin mat och bara odla lite potatis så ska man vara helt fri att göra det. Det finns många andra samarbeten än bara matproduktion. Detta är bara ett fåtal av ämnen som man som organisation och kollektiv får komma fram till tillsammans.

För att detta ska fungera skulle en rad bindande kontrakt behöva skrivas.
Mitt förslag är att skapa en så kallad "ekonomisk förening" som köper och äger fastigheten.
Vill man sälja sin del, så måste alla övriga investerare överensstämma till vem man faktiskt säljer till, eller gå med på att föreningen köper ut en.

Men pengar då?
På denna plats finns stora möjligheter att tjäna pengar utan att behöva söka anställning.
Stora Blåsjön och fjällvärlden runt om är ett Mekka för ekoturism. Ekoturism med guidade fjällturer, guidade kayakexpeditioner, norrsken-safari, eller bara hyra ut gästkåtor kunde generera en stor summa pengar till föreningen. Förmodligen mycket mer pengar än vad vi egentligen behöver.
Platsen ligger även bara några kilometer från norska gränsen så vill man jobba några månader om året i Norge och ägna resten av tiden åt att bygga upp byn så är det också en möjlighet.
Detta är bara några få idéer om alla möjligheter som kan utvecklas på denna plats.

Det viktigaste för att lyckas med ett projekt som detta är en god och seriös organisation.
Samt att det måste få ta tid. Rom byggdes inte på en dag...

Hur mycket skulle det kosta då??
Priset för denna fastighet är 1,3 miljoner kronor.
Är vi 10-15 personer som köper tillsammans blir det inte mer än ca 100.000kr per skalle.
Detta är då alltså ca 20 hektar per person. För 100.000kr! En smal investering för att köpa sig frihet.

Kan även tänka mig att köpa detta tillsammans med mycket färre personer, men då är det mer pengar som gäller.

Finns seriöst intresse för ett projekt som detta så föreslår jag träff och samtal.
Jag är övertygad om att många fler och skarpa idéer kan födas om detta samtal kan dras igång.
Fastigheten jag beskriver finns på blocket under "gårdar"

Hoppas vi hörs!

Minimalisten

• Småland
SV: Nybyggarliv i södra Lappland
« Svar #1 skrivet: 07 mar-18 kl 18:54 »
Hej!
Har själv gått i liknande tankar, men har ingen möjlighet att hosta upp ett par 100 000 bara så där. Tror att det är hela den ekonomiska biten som avskräcker de flesta, delvis för att det är stora summor samt att man i princip binder sig till kompletta främlingar. Jag kom på en idé som kanske kan lösa den biten, vet inte om det skulle funka i praktiken och hur detaljerna skulle se ut, men om man kanske kan få pengarna genom crowdfunding typ kickstarter. Finns många människor i världen som kan tänka sig att betala en liten summa för en idé om den säljs bra. På så vis kanske man kan skippa att ett få antal individer behöver investera enorma summor. Jag tänkte att man kanske kan sätta upp en minnestavla med stödjarnas namn, typ som man förr i tiden satte upp en staty på grundaren av en stad, man kanske även kan resa en runsten. Tänkte att så vida det inte blir för dyrt med en sådan sak kan det motivera folk att stödja idén, det blir liksom som en riktig och officiell by, en inspiration att en idé om ett alternativ levnad sätt kan bli en verklighet.

Sedan tänkte jag att i byn kunde man möjligtvis skaffa en egen valuta eller idka byteshandel. Det finns en massa olika folk som är intresserad av en sådan här by, en del är bra på bygga/smidje, andra del gillar att odla, hantverk, förädling o.sv. Man kanske kan komma fram till vilka "jobb" som kan tänkas behövas, vad meningen med byn är, och därutöver kolla fram vilka människor som kan passa in i den , innan man letar efter mark. Crowdfunding tror jag kan göra så att man kan vara mer selektiv så att det är rätt typ av människor, som kan passa tillsammans, istället för att begränsa det till de som har pengarna. Kan vara lättare att få folk vilja vara med i en sådan by om man vet att de andra invånarna inte är vilka som helst utan engagerade, solidariska individer som passar ihop. Samt att man inte behöver ekonomiskt binda sig utan mer bli erbjuden en möjlighet att få vara med om något större i ut byte mot att man arbetar för sitt eget leverne. Jag tänkte ju då att byn skulle vara helt självförsörjande med i princip allt.

Som sagt så var det en idé och jag vet inte hur allt det praktiska skulle vara, och om det ens är möjligt, men kanske något värt att undersöka, eller vad säger du?

chris_taiga

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-18 kl 23:09 »
Hej
Är man 10-15 personer så är det inte mer än drygt 100k per skalle.

Att en sådan summa avskräcker flera är positivt i min mening, då ett sånt här projekt kräver engagemang och beslutsamhet. 
Har man inga ekonomiska band eller har satsat någonting i ett projekt har man heller inget ansvar och kan gå och komma som man vill.
Det sista jag vill är att det ska komma dagdrivare och gå, börja på något projekt och sedan lämna någon halvfärdig skräphög efter sig.
Tro mig, jag har sett så många sådana exempel redan. Bara på platsen jag bor nu finns ett antal påbörjade och misslyckade "skräphögar" från tidigare boenden som förmodligen var planerade att bli någon typ av bostad.

Jag vill inte köpa en fastighet som denna för att bygga upp någon stor ekoby där alla ska samarbeta om precis allting. Det fungerar inte i de allra flesta fall, då de allra flesta människor blivit alldeles för individuellt formade av västvärldens kultur.
Det är mycket svårt, och rent naivt att tro att totalt främmande människor med vitt skilda bakgrunder, erfarenheter, och samhällsklasser ska kunna bygga upp en ekoby tillsammans mitt i vildmarken!
Något sådant skulle bara sluta i katastrof.

Det jag tänker mig är att folket som köper tillsammans bildar en förening för att försäkra delägare om att fastigheten blir kvar i dess ägo oavsett om någon väljer att flytta. Projektet ska inte stå och falla med ett visst antal ägare/medlemmar.
Man bestämmer tillsammans vad som är lämpligt att bygga och vilka ingrepp som är rimliga att göra på naturen.
Samarbeten som är rimliga kan tänkas vara att ta hand om större boskap på fastigheten, så som ett par fjällkor med dess kalvar, och getter med dess killingar.
Mindre nyttodjur som höns och kaniner kan ju med fördel hållas per hushåll eller ifall man hellre vill samarbeta så kan man göra det.
Likadant gäller med odlande.
Jakt och fiske känns också bättre att hållas individuellt i den mån att man trivs med det. Jag ser inte framför mig någon by där man måste leva jägar och samlar-samhälle, där man måste titulera och kategorisera sig som samlare, odlare, jägare, byggare osv.
Detta är inte realistiskt. Särskilt inte om man inte har någon som helst erfarenhet av detta.
Det jag söker är folk som är fullt medvetna om vad det skulle innebära att flytta ut i "vildmarken" och att bygga sig ett liv där. Inte att skapa ett helt samhälle!
Exemplen på inkomst som jag drog i annonsen var bara inspiration och argument för att man fortfarande kan tjäna pengar och leva där ute.

En investering på 100.000kr är som sagt en smal summa för denna frihet.

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

chris_taiga

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 07 mar-18 kl 23:16 »
Att tillägga, vill man ha folk som gäster på obestämd tid ser jag inget fel med det.
Finns säkert folk som vill lära sig eller hjälpa till med att timra en stuga, eller som bara vill prova på livet och erfarenheten.
Jag ser inga hinder mot att folk som skulle vilja flytta dit också skulle få göra det, men det krävs till en början en grupp/förening människor som kan gå ihop och köpa stället. Allt annat utvecklande får ju självklart bestämmas demokratiskt efter det.
Men till en början tänker jag mer att man bör se fastigheten som ett tillfälle och en resurs, där man kan skapa sig ett Nybyggarliv, långt från plast-samhället, förstörelse och smog..
En plats i det rena, fria och oförstörda.
Att "nybygga" är inte bara att flytta någonstans och bygga en stuga i sitt anletes svett. Det är att bygga om hela sitt liv!

chris_taiga

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 07 mar-18 kl 23:18 »
Några bilder från fastigheten

Postat med Alternativ.nu´s app

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #5 skrivet: 21 mar-18 kl 07:52 »
Detta låter väldigt intressant, själv har jag försökt grunda kollektiv på liknande grund men med en gård på 6 hektar som utgångspunkt, vilket är för lite för en större grupp människor.

Jag har bott här nu i över fem år och har hunnit med en del timmerbyggen, odlingar och har skaffat höns och bin, men det känns som om detta projekt har blivit en återvändsgränd.

Nya möjligheter med mer folk och mark och ett gemensamt ägande av marken låter som en bra utgångspunkt.
En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

Kulkuri

• Lappland
    • Sagan om Västikulla
« Svar #6 skrivet: 21 mar-18 kl 08:28 »

Att en sådan summa avskräcker flera är positivt i min mening, då ett sånt här projekt kräver engagemang och beslutsamhet. 
Har man inga ekonomiska band eller har satsat någonting i ett projekt har man heller inget ansvar och kan gå och komma som man vill.
Det sista jag vill är att det ska komma dagdrivare och gå, börja på något projekt och sedan lämna någon halvfärdig skräphög efter sig.
Tro mig, jag har sett så många sådana exempel redan. Bara på platsen jag bor nu finns ett antal påbörjade och misslyckade "skräphögar" från tidigare boenden som förmodligen var planerade att bli någon typ av bostad.

Jag har upplevt liknande, en insats kan vara fördelaktig för att få folk som vill satsa, utan insats är det alldeles för lätt för en del att lämna andra i skiten när det blir tufft.

Gemensamt ägande är ju också en bra drivkraft.
En gemenskap bildas så fort folk befrias från sina individuella tvångströjor och beslutar sig för att förlita sig på varandra och mäta sin styrka mot verkligheten.

chris_taiga

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-18 kl 10:36 »
Jag har upplevt liknande, en insats kan vara fördelaktig för att få folk som vill satsa, utan insats är det alldeles för lätt för en del att lämna andra i skiten när det blir tufft.

Gemensamt ägande är ju också en bra drivkraft.

Hej!
Såg precis att du hade svarat här med!

Jag tror att gemensamt ägande är nyckeln till ett fungerande projekt.
Gemensamt ägande inger en helt annan arbetsmoral och vilja.

Om människor vill komma dit och hjälpa till med diverse projekt och inspireras av ett sådant leverne ser jag inga problem med det. Dessa människor ser jag mer som gäster och behöver inte/kan inte förvänta mig något av dom.
På så vis behöver man inte göra sig beroende av dom och blir således inte så besviken när dom drar vidare.

Människor vi köper tillsammans med förväntas flytta dit och skapa sitt liv där. När vi inleder ett samarbete förväntas medlemmar att fullfölja och dra sitt strå till stacken. Det ställs ju självklart större krav på oss som då isåfall skulle äga marken tillsammans.
Dessa samarbeten osv bestäms ju demokratiskt inom gruppen och man är med på det man vill.

T.ex så kanske "Anna" och "Kalle" lever i skilda hushåll men vill ha Jämtlandsfår tillsammans, medan jag och Tomas inte alls är intresserade av det.
Ja, så ska inte det vara några hinder.
Jag och Tomas kanske istället vill ha några grisar och dela på den arbetsbördan för att kunna äta fläsk under vintern, medan övriga inte alls är intresserade.
Tomas och jag kanske väljer att åka bort en vecka för att fiska, och då kan Anna och Kalle hjälpa oss se efter våra grisar.
Samt att dom också kan förvänta sig att vi ser efter deras får när dom är borta.
Vad jag tänker är att alla samarbeten "måste" inte inkludera alla bosatta.
Andra boskap man har året om och odling av baskost som rotfrukter och rovor, lök och kål är dock något som jag ser som självklara gemesamma arbetsområden. Samt att bygga lagerutrymmen för mat, slå osv.

Dessa saker måste vi ju komma överens om tillsammans, och det allra bästa är ju såklart om man kan samarbeta med det mesta men det viktigaste är att kunna ha en tydlig dialog och att man kan vara rak och ärlig.

Jag tror på samarbete med olika arbetsområden och cirkulerande scheman med dagliga arbetsuppgifter.
På så vis kan en god organisation skapas, och det är själva kärnan i ett fungerande företag.
Det är av allra högsta vikt att saker som dessa fungerar när man jobbar med levande ting.

Någon som känner till liknande sidor som alternativ fast mer internationella?
Jag kan tro att det finns många människor som drömmer om detta nämligen!
Är svårt att nå ut bara!

Postat med Alternativ.nu´s app

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 22 mar-18 kl 13:40 »
Tja,

Det här väcker intresse men ska bli ännu mer intressant om du kan förklara hur ägande förhållandet ska gå till rent juridiskt. Fastigheten kräver troligen att man ska söka förvärvstillstånd då krävs adress, namn eventuella bolagsbildning och allt det där byråkratiska oklarheter som klarheter. Vilka som ska göra vad och hur, när man väl ha införskaffat fastigheten är ett mindre problem därför att alla som vill investera ca 100 lakan frivilligt tillsammans med okända människor ska normalt vara kloka förnuftiga människor men just därför är det viktigt att det juridiska underlaget ser solklart ut.
Allt negativt och ont som har hänt i mitt liv har jag orsakat mig själv medan allt gott och positivt har bara kommit av sig själv.

chris_taiga

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 22 mar-18 kl 14:35 »
Hej
Är man icke boende i Strömsunds kommun så måste man söka förvärvstillstånd. Det kostar inte särskilt mycket just här, likadant för juridisk person.
Jag vill skapa en ekonomisk förening tillsammans med medköpare som då isåfall skall äga fastigheten.
Regler och bindande kontrakt inom föreningen kan skötas inom gruppen och kontrolleras av jurist så att alla kan känna sig trygga.
Jag är inte riktigt 100% hur allt detta pappersvändande går till men det kan vi ta reda på inför köp.
Jag håller med dig om att detta är en viktig fråga, och jag vill att alla som vill vara med på det här ska känna sig 100% trygga i sin investering.
Jag har skrivit privat med kulkuri och han föreslår att vi som är seriöst intresserade och har det ekonomiska underlaget kan träffas och diskutera hur detta ska gå till. Våra mål och drömmar osv.
Tyvärr dröjer det innan snön smälter. Hade varit allra bäst om vi kunde ta en tripp dit tillsammans och känna av platsen.
Möjligt att det går att ta skidorna dit i april om det är fin skare.
Kul att lite folk börjar visa seriöst intresse!
Keep talking

chris_taiga

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 22 mar-18 kl 14:52 »
Går det att odla där?
Ja, men man får skapa förutsättningarna.
Här är en artikel om en dam som bor i zon 7 på gränsen till 8 som lyckas odla det mesta i sin trädgård.

https://sarabackmo.se/agneta-odlar-nastan-allt-i-zon-7/

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
« Svar #11 skrivet: 22 mar-18 kl 16:54 »
https://api.lrfkonsult.se/EstateFiles/MDE4OHwwMDAwMDAwNTMwNnw2Nw/MDE4OHwwMDAwMDEyMzUyNXw5Ng...pdf

Om den här är fastigheten du menar är jag ganska tveksam om att hela affären stannar vid ca 1.3 mille. Vänligen missförstå mig inte! vill heller inte ge ett negativt inslag för det hela innan man ens börjar gå nån vart men bara en reaiistisk gissning.
1. detta är ett utgångspris 2.Risk för att stora bolag ska kanske också lägga bud 3. Stämpelskatt och allt kring kostnader gör det dyrare vid slutet av affären.

Sedan är det bra att veta på "normalt" språk vad denna skogsbrukplanen egentligen innebär. Det finns många sakkunniga här i forumet, vi få se om någon har tid med det.
Allt negativt och ont som har hänt i mitt liv har jag orsakat mig själv medan allt gott och positivt har bara kommit av sig själv.

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 22 mar-18 kl 17:07 »
Ett möjligt problem är att det kan vara svårt, eller omöjligt, för juridiska personer att köpa. Vet inte hur det är med ekonomiska föreningar men AB/HB får oftast inte köpa. Ett annat problem med just ekonomisk förening är att man kan få in oönskade medlemmar https://lagen.nu/1987:667#K3 och det kan inte begränsas hur som helst.

Det är inte lätt...

Man kan kanske köpa marken tillsammans utan ekonomisk förening?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 mar-18 kl 17:19 »
F.ö. var skogsbruksplanen lite tråkig läsning. Väldigt glest, 100% E2-skog, 50 m3/ha med stammar som mestadels är under 20 cm i diameter. Inget att bygga hus av direkt. Känns nog inte så mycket "skog" där. Massa gamla underutvecklade granar på mark med dålig bördighet. Skogsvärdet är nog inte speciellt stort men trivs man där och har andra önskemål än skogsodling så kan det kanske vara något.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

chris_taiga

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 22 mar-18 kl 17:59 »
Ja att gå ihop och köpa tillsammans är inte mig emot. Man kan ju skriva inofficiella kontrakt som är lika bindande? Skogsbolag är nog inte särkilt intresserade av att köpa denna fastighet och den har dessutom varit ute för försäljning i över 200 dagar utan bud.

Att skogen inte är så värst produktiv ser jag inte som några problem.
Tanken är ju inte att producera skog och sälja! Snarare att använda själv. 6700m3 räcker nog ganska bra till ett 10-tal personer....
vill man bygga timmerhus ska helst stockarna vara minst 25cm i diameter och det finns nog tillräckligt med sådana träd på fastigheten för att tillgodose våra behov.

Det är en vacker plats med bra jakt och fiske och vildmark så långt ögat kan nå.
Sen att det inte är någon högproduktiv skogsfastighet är oviktigt i min mening.
Som jag skriver i originalposten är jag allra mest intresserad att flytta dit för att slippa se min omgivning skövlas.
Jag vill inte ta mer än vi behöver.
Skogen som finns på denna plats duger utmärkt till mina ändamål.

Skulle skogen vara mer produktiv skulle vi snacka helt andra priser!
Fastigheten säljs ju inte heller som en skogsfastighet, utan snarare för "rekreation"

olivia.k

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 05 apr-18 kl 09:33 »
Var det jag som skulle köpa själv hade jag hellre köpt fastigheten nedan, för då får man ju några timmerhus också.
Båda dessa fastigheter verkar ju ligga på fjället så det finns inget att avverka, och att bygga hus själv är säkert dyrt. Då är det bättre med en fastighet som har byggnader redan.
Hade jag inte redan ägt så många fastigheter hade jag varit sugen på denna:

https://www.lrfkonsult.se/varatjanster/fastighetsformedling?objectid=MDE4OHwwMDAwMDAwNzk0MXw1OA..

docswood

• -
« Svar #17 skrivet: 05 apr-18 kl 23:58 »
Mm, fröet till idén är god. Jag följer med intresse..

DarkMori

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 08 apr-18 kl 07:34 »
Hej, tycker också detta verkar intressant, dock så undrade jag om det i såna fall skulle finans en möjlighet för att vissa personer skulle kunna "hyrköpa" in sig - då man är som jag tex sjukpensionär så har man varken dessa klumpsummor eller får lån. Speciellt om man är född med sin diagnos, så är det svårt att ens komma in i samhället, få förståelse, få utbildning, jobb osv. utan att bli utanför, då myndigheterna och samhället ytterst sällan har empati och förståelse - utan hela tiden vill anpassa "oss" att följa normen, tyvärr. Allt som gäller funktionshindrade/nedsätta i olika diagnoser är att man säger sig skall anpassa samhället så man kan leva normalt men det blir aldrig så i verkligheten, utan man försöker få den med diagnos att passa in istället och detta funkar inte för alla, varken att alla vill eller kan utan många vill bara vara den dom är och få vara ifred! Att då få möjligheten till en utbildning eller jobb kan bli svårt, om man inte passar in i mallen av normen så man kan göra som alla andra, finns ingenstans och ingenting där man bara får vara den man är och utgå ifrån sina styrkor och det man själv mäktar med.

Därför skulle ett gemensamt självförsörjande leverne och boende var perfekt så sett. Och även kanske i närheten av en folkhögskola där man kan få lära sig och utbilda sig i sin egna takt och utifrån sina egna förmågor. Tänker som Skattungebyn heter det va? En slags premakultur och skola...Där man hjälper varann - genom att dom som kanske inte har enorma summor pengar kan hyrköpa, delta, hjälpa till, med sånt man klara av - mäktar med. Om det vore möjligt alltså?

Kan man öppna egen folkhögskola inom just självförsörjande? Läste någonstans nyligen att regeringen/riksdagen önskade att dagens unga skulle få lära sig mera kring just sånt, då dom flesta barn inte ens vet vars mjölken deras kommer ifrån, kan inget om vår svenska kultur osv.

https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/2018/mar/27/fler-unga-borde-komma-i-kontakt-med-kultur-i-skolan/

Kanske man kunde ha ett kollektivt - gemensamt boende, självförsörjande och satsa på en skola där också, för att lära ut? Skapande skola - kreativt och utbilda, odla, djurskötsel, hugga ved, bygga - ja allt det innebär och samtidigt svensk kultur - bevara den!

Bara mina tankar som gammal och sjukpensionär - för här i landet har vi tappat bort att unga och gamla bor ihop och lär av varann, hjälper varann och tar vara på varandra!
Är en kreativ, återbrukande, minimalist mor på 50+ och sjukpensionär, har en vuxen dotter hemma (inom autism) Vi SÖKER permanent boende gårdshus/stuga i Västerbotten/Norrbotten med wc/dusch inomhus. Möjlighet att odla, ha hund (djur) nära stad/by-affär/sjukvård/badhus-buss möjlighet (inget körkort)

DarkMori

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 08 apr-18 kl 08:02 »
Var det jag som skulle köpa själv hade jag hellre köpt fastigheten nedan, för då får man ju några timmerhus också.
Båda dessa fastigheter verkar ju ligga på fjället så det finns inget att avverka, och att bygga hus själv är säkert dyrt. Då är det bättre med en fastighet som har byggnader redan.
Hade jag inte redan ägt så många fastigheter hade jag varit sugen på denna:

https://www.lrfkonsult.se/varatjanster/fastighetsformedling?objectid=MDE4OHwwMDAwMDAwNzk0MXw1OA..

Där var det vackert, verkligen...och kanske man kunde finna något sådant - en gammal camping med färdiga stugor eller liknande? För då kunde mina tankar också funka, att man kunde delta och flytta in genom hyrköp i gemenskapen!

Mycket vackert ställe du länkat till...
Är en kreativ, återbrukande, minimalist mor på 50+ och sjukpensionär, har en vuxen dotter hemma (inom autism) Vi SÖKER permanent boende gårdshus/stuga i Västerbotten/Norrbotten med wc/dusch inomhus. Möjlighet att odla, ha hund (djur) nära stad/by-affär/sjukvård/badhus-buss möjlighet (inget körkort)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser