Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur numrerar ni samhällena?  (läst 1184 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
Hur numrerar ni samhällena?
« skrivet: 28 apr-18 kl 08:56 »
Stod i bigården och funderade på hur jag egentligen borde numrera samhällena.
Om jag från samhälle 1 gör en avläggare med drottningcell tycker jag det är självklart att ge det nya nr 2 (i exemplet har jag bara ett samhälle från början). Men om jag gör en avläggare från 1 där drottningen följer med, blir avläggaren då nr 1 - dvs 1 byter kupa och därmed plats i bigården?
Hur gör ni - är det drottning eller kupa som numreras? I båda fallen blir det snårigt att följa noteringarna i kupkortet. Eller?

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur numrerar ni samhällena?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-18 kl 09:20 »
I min biodling är det Drottningens identitet som är kupans identitet. Byts Drottningen ut får således kupan en ny identitet. Väldigt praktiskt då alla information förs in i Bidatabasen tex.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 4 användare (2 dolda)
Radar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser