Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Friganism  (läst 2887 gånger)

Yarrah

• Skåne
Friganism
« skrivet: 28 feb-18 kl 18:53 »
Det är väl en smula OT, men vill kolla om det finns några fler som går in för freegan/icke-konsumtion utan att bo på landet och odla? Jag tänker på dumpstring, second hand-inköp, delekonomi o.s.v., har levt så i lång tid utan att lyckas få med någon av mina kompisar. Det skulle vara kul att ha kontakt med likasinnade och dela erfarenheter, beroende på avstånd online eller IRL, skriv gärna.

tropfrog

• Västergötland
SV: Friganism
« Svar #1 skrivet: 28 feb-18 kl 19:13 »
Ett nytt utryck jag inte hört innan.

Jag bor i stan. Försöker vara medveten kring min konsumtion. Köper gärna begagnat. Äter vegetarisk åtminstone några dagar i veckan. Försöker att hålla mig till säsongens mat. Odlar en del själv. Bygger och renoverar själv.

Men har ju familj och jobb. Bilen är nödvändigt, men är miljöklassad. Fru och barn tycker om att shoppa, men är alltid på när vi skall tillverka något själv. Och de grejorna verkar de uppskatta mest av allt.

Inte så extremt här kanske, men på jobbet känns det som att jag är från en annan planet.

Mvh
Magnus

mattias_33

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 01 mar-18 kl 16:23 »
Har inte hört ordet förr heller. Här kallas det bara att vara snål.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-18 kl 16:33 »
Läste nu på Wikipedia. Nä, det är inte jag. Långt kvar....

Mvh
Magnus

FrökenGrön

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-18 kl 20:22 »
Jag känner absolut igen mig!

Hade aldrig hört begreppet "friganism" förut men efter att ha kollat på Wikipedia jag med, kändes det verkligen som jag. Eller, åtminstone som jag skulle vilja vara...

Jag försöker verkligen hoppa av konsumtionskarusellen och minimera mitt ekologiska fotavtryck. Vågar mig förstås inte på att tex länsa soptunnor/containrar (men har funderat på det, hehe, står knappt ut av tanken på hur mycket arbete- och energi som går till spillo när så mycket mat/saker slängs bort utan att komma till nytta...)

Tror att man kan få ett rikare liv, om man lever av mindre...
(och då menar jag inte i ekonomisk mening)

Svart

• Västergötland
    • Min butik på Etsy.com
« Svar #5 skrivet: 02 mar-18 kl 11:33 »
Folk slänger så många bra saker... Den enes sopor är guld för den andre. Och visst gör det ont att gå förbi ett bygge och se vad de har slängt i metallåtervinningen, jag skulle kunna smida i åratal på en sån.
Jag skulle nog kalla mig återbrukare eller möjligtvis sakletare. Eller "med förhöjt intresse för användbart järnskrot" kanske :)

Mecka

• Nyligen flyttat från storstadsområde till glesbygd
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-18 kl 12:38 »
Jag lever halvtid i storstad och resten i glesbygd. På landet odlar jag en hel del och i stan har jag kolonilott och odlar ännu mer. I stan har är jag med och driver en gratisbutik, dit folk kommer och lämnar saker, kläder, mindre möbler osv och hämtar det som de vill ha. Allt arbete är ideellt. Butiken (gratis hyra från bostadsbolaget) får också in leveranser av dumpstrad mat som delas ut. Det är en snabb omsättning på hyresgäster i det här området, så soprummen är ofta fulla av användbara prylar. Många lämnar allt och bara drar. Eftersom vi finns i ett socioekonomiskt "svagt" förortsområde är det stor efterfrågan på precis allting. Vi har bara hållit på ett halvår men ryktet sprider sig och vi har inga problem med att få in prylar, trots konkurrens från loppisar i närheten. Gratis är godast! Märkligt nog lyser männen, i alla åldrar, med sin frånvaro! Det är vi gamla kärringar som jobbar på, bär, packar upp och lastar. De duktigaste dumpstrarna är två kvinnor, 75+!  Det är snudd på omöjligt att få yngre att avsätta tid för stå i butiken, så därför är det öppet bara 2 ggr i veckan, totalt 5 timmar. Men för mig är det här en livsstil som är tillfredsställande på många plan. Önskar att idén med gratisbutik kunde sprida sig ännu mer! :)

Sjaunja

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 02 mar-18 kl 17:14 »
Vad coolt med proffsdumpstrande tanter😃👍🏼

Yarrah

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 mar-18 kl 16:43 »
Har inte hört ordet förr heller. Här kallas det bara att vara snål.

Du tycker att man ar "snål" for att man inte vill bidra till att mat och andra varor transporteras med båt ioch lastbil och ger en massa utslapp? I sådana fall ar val hela det har forumet till for "snåla" personer.

The Pink SuperSheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 03 mar-18 kl 19:10 »
Jag är i högsta grad också en sådan snåljåp, smålänning som en ä dessutom...  ;D
(Sedan jagar vi fortfarande björn med morakniv här uppe...  ;D )

Nå, men jag håller helt med om att fler borde stå upp och protestera mot slit och släng mentaliteten som svinar ned miljön.

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Rassemouse

• -
« Svar #10 skrivet: 03 mar-18 kl 19:33 »
Jag och min fru dumpstrade mycket en period när vi bodde i en stad och inte hade barn. Blev svårare att cykla runt halva stan sent på kvällen när vi hade fått barn. Men när vi dumpstrade som mest så hade vi en mat kostnad per månad på ca 1200kr tillsammans. Då inräknat godis, läsk, äta ute osv.
Dumpstrade även en del möbler och liknande från soprummen runt om kring lägenheten.
Kläder och liknande köper vi sällan och när vi gör det försöker vi köpa kvalitetsgrejer och/eller second hand.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 maj-18 kl 20:15 »
Kanske vore intressant lära sig mer om. Vart hittar man ert nätverk?
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

Yarrah

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 maj-18 kl 21:31 »

Det finns nog inte riktigt ett "nätverk" om man ser över hela Sverige. De brukar nog bilda grupper pa Facebook för varje stad där folk kommer i kontakt och evt. gar och "dumpstrar" tillsammans. Det är i Trollhättan som du bor?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 maj-18 kl 17:12 »

Det finns en grupp på fejsbok som heter Frivillig enkelhet.
Har emellanåt sett en del sådana personer yttra sig där.

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter farm
« Svar #14 skrivet: 24 maj-18 kl 09:24 »
Intressant, lite väl kanske för mig just nu. Men jag tänker mig enkelhet, skänkes prylar till renovering av torpet samt strypta utgifter överlag. Har som målbild att klara mig på att lönearbete ihop en bit över 100000 per år. Vad lever ni på per år som gått all in i detta?
http://sayerbyr.wordpress.com - En mark med knappt körbar tillfart, en stuga utan el och vatten på traditionellt sätt. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 2km till närmaste hus och 900 meter från något som kan kallas väg. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdommar.

Yarrah

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 29 maj-18 kl 16:11 »
Intressant, lite väl kanske för mig just nu. Men jag tänker mig enkelhet, skänkes prylar till renovering av torpet samt strypta utgifter överlag. Har som målbild att klara mig på att lönearbete ihop en bit över 100000 per år. Vad lever ni på per år som gått all in i detta?

Svårt att säga, det beror på hur mycket man reser, betalar i hyra m.m.. Men om man kollar bara på mat så får jag det för under 500:- i månaden, dumpstrar det andra

Dela detta:

* Inloggade just nu

59 gäster, 1 användare
Chmag

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser