Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Vad är detta på mina tomater?  (läst 2240 gånger)

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
Vad är detta på mina tomater?
« skrivet: 26 feb-18 kl 15:13 »
Hej!

Någon som kan hjälpa mig identifiera vad det här är/beror på? Kan det vara magnesiumbrist?

Vänligen
« Senast ändrad: 26 feb-18 kl 15:34 av jordtradition »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-18 kl 11:15 »
Är det bara på de äldsta bladen eller ser du samma längre upp?

Mvh
Magnus

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-18 kl 21:53 »
Är det bara på de äldsta bladen eller ser du samma längre upp?

Mvh
Magnus

Det är på några få äldre blad än så länge:)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-18 kl 22:46 »
Jag antar att du planterat i jord av god kvalitet. Det första som brukar ta slut är kvävet. Symptomen skulle kunna vara kvävebrist. Jag skulle plantera om i större kruka och ge Epson salt för säkerhets skull.

Nästa år skulle jag tipsa om att inte ha så bråttom. Det räcker gott att så i början till mitten av mars till tidig april om du inte har uppvärmt växthus.

Mvh
Magnus

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #4 skrivet: 28 feb-18 kl 13:11 »
Symptomen tyder på magnesiumbrist. Viktigt med balanserad gödsling, t.ex. kan för mycket kalium eller dålig rotaktivitet orsaka problem med magnesiumupptaget. Man kan pröva att tillföra Epsomsalt (magnesiumsulfat).

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-18 kl 14:36 »
...
Nästa år skulle jag tipsa om att inte ha så bråttom. Det räcker gott att så i början till mitten av mars till tidig april om du inte har uppvärmt växthus.

Mvh
Magnus

Hur ska man blir bli först om man inte har bråttom.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #6 skrivet: 28 feb-18 kl 16:44 »
Hur ska man blir bli först om man inte har bråttom.

Man blir inte först om man inte har uppvärmt växthus. Man odlar bara plantor med dålig kvalité.

Mvh
Magnus

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-18 kl 11:20 »
Hej! Tack för bra svar allihopa. :)
Jag ska plantera om tomaterna och har börjat gödselvattna och nu är dom kanonfina. Detta är alltså en väldigt tidig plantering för test. jag har dessutom inglasad uppvärmd balkong i söderläge där tomaterna står obekymrat. Tomaterna är en storvuxen sort med lång utvecklingstid. mina övriga tomater för friland osv sår jag i början på mars.

vänligen

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #8 skrivet: 02 mar-18 kl 12:36 »
Man blir inte först om man inte har uppvärmt växthus. Man odlar bara plantor med dålig kvalité.

Mvh
Magnus

Vad är skillnaden på uppvärmt växthus och bra fönster i söderläge och kompletterande belysning.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad är detta på mina tomater?
« Svar #9 skrivet: 02 mar-18 kl 19:30 »
Vad är skillnaden på uppvärmt växthus och bra fönster i söderläge och kompletterande belysning.

Tomater älskar värme. Självklart är det ingen principiell skilnad på växthus och söderfönster. Dock det bli lite för lite ljus i förhållande till värme i ett hem tidigt på våren som resulterar i långa gängliga plantor. Om man kompletterar med tillräckligt med artificiell belysning så är det ju ännu bättre än växthus för tidig skörd.

Men det visste du väl redan :)

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 4 användare
ärt, xaelanar, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser