Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Knacka" packning  (läst 610 gånger)

Herr Kantarell

  • Inlägg: 171
    • Blekinge
"Knacka" packning
« skrivet: 17 feb-18 kl 18:05 »
hur gör ni?
vad använder ni för "märkfärg"? Fett kanske?
berätta hur ni gör

Skogsvilde

  • Inlägg: 10717
  • Raka puckar!
    • -
SV: "Knacka" packning
« Svar #1 skrivet: 17 feb-18 kl 18:53 »
Jaglägger den nya packningen på objektet och knackar sedan runt med en plasthammare.  På så sätt tar man fram alla konturer.
Sedan tar jag en skalpell och renskär.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

torbjorn

  • Inlägg: 9642
    • Medelpad
SV: "Knacka" packning
« Svar #2 skrivet: 17 feb-18 kl 22:47 »
Och man kan få prova sig fram när det gäller arbetsmetoder, beroende på vilken slags packningsmaterial det är osv.
Om det är en tunn packning av kortfibrigt, "sprött" material, och objektet har skarpa kanter och är av hårt material (t ex gjutjärn), så behöver man knappt skära ut någonting efter att ha knackat.
Men vid avrundade kanter (t ex ett objekt av pressad stålplåt) och en tjock seg packning kan det vara bra att ha någon slags märkfärg, man får välja den efter vad som finns tillgängligt och vad som kan tänkas fästa på aktuellt packningsmaterial.

Herr Kantarell

  • Inlägg: 171
    • Blekinge
SV: "Knacka" packning
« Svar #3 skrivet: 18 feb-18 kl 20:30 »
Funderar på vilken färg som skulle funka bäst

Postat med Alternativ.nu´s app


Herr Kantarell

  • Inlägg: 171
    • Blekinge
SV: "Knacka" packning
« Svar #4 skrivet: 19 feb-18 kl 09:17 »
Så nu har jag knackat mina packningar, det gick bra, jag bara la materialet ovanpå och knackade,godset var av gjutjärn och vasst så det gick finemang

Postat med Alternativ.nu´s app


Luffsen

  • Inlägg: 516
    • -
SV: "Knacka" packning
« Svar #5 skrivet: 19 feb-18 kl 21:56 »
Jaha... Knacka packning...

Efter att ha läst tråden så har jag fått en genomgång av hur man gör.

Men... VARFÖR knackar man packning?

Är det när man tillverkar egna såna, eller är det bra i största allmänhet att göra så?

Aldrig hört talas om att man knackar packning, så jag blev nyfiken....

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Inlägg: 9642
    • Medelpad
SV: "Knacka" packning
« Svar #6 skrivet: 19 feb-18 kl 22:46 »
Att knacka packning är helt enkelt ett sätt att överföra tätningsytans mått och form till det ark med packningsmaterial som man ska skära ut den nya packningen ur.
Om man köper färdigstansade packningar så behöver man inte ens fundera på att knacka.
Och knackningen är ju betydligt enklare än att försöka rita eller kalkera av en komplicerad form.

Luffsen

  • Inlägg: 516
    • -
SV: "Knacka" packning
« Svar #7 skrivet: 21 feb-18 kl 22:52 »
Ahaa...

DÅ förstår jag.

Funkar inte om man har aluminiumplåt va?

Tänkte att om jag knackar en sådan blir det kanske bucklor och ojämnheter som sällan brukar vara en förbättring av packningar...

Hur som helst, nu har jag lärt mig nåt nytt igen, nåt som man har nytta av att veta.

Tack för svaret.  :)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Inlägg: 9642
    • Medelpad
SV: "Knacka" packning
« Svar #8 skrivet: 22 feb-18 kl 10:14 »
Om du ska göra en packning av aluminiumplåt, så ta först ett papper och knacka så du får konturerna överförda till det. Lägg sedan papperet på aluminiumplåten och rista.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser