Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En väl fungerande ekoby med självhushåll - vision  (läst 1982 gånger)

JohannaMaria

En väl fungerande ekoby med självhushåll - vision
« skrivet: 02 feb-18 kl 21:13 »
Jag tänker mej att vi kunde gå ihop ett gäng som vill samma sak med olika kvaliteter och kunskaper.
Sen köper vi ett större stycke mark - behöver inte bli så dyrt om den inte är bebyggd och vi är några stycken.
Någon är kanske duktig med timmer och kan hjälpa oss att bygga upp den lilla byn, en annan är kunnig i vilka växter vi kan samla, en tredje jagar och fiskar osv osv
När vi är klara ser jag för mej en fin liten by med några gårdar för odling och djurhållning, några hus där hantverkare bor och arbetar, naturligtvis en pub där vi umgås efter avslutat dagsverke.
Vi har en egen skola.
Vi byter inte tid och lajvar utan lever i den tid vi gör med den skillnaden att ingenting vi gör bidrar till klimatproblemet, utan vi hittar tillsammans en helt hållbar livsstil så i praktiken kommer det att se ut som en historisk by utan att vi själva behöver göra annat än att välja bort det naturfrämmande.
Vi behöver inte bli superbästisar, alla har sitt eget men vi skapar en fin sammanhållning, vi umgås, hjälper varandra och är goda vänner.

Är jag ute och cyklar eller skulle det fungera?

Postat med Alternativ.nu´s app

tropfrog

• Västergötland
SV: En väl fungerande ekoby med självhushåll - vision
« Svar #1 skrivet: 02 feb-18 kl 21:47 »
Jag gillar tanken och idén. Dessvärre är det alldeles för många som försökt men misslyckats. Jag vill ändå tro att det går, jag vill att det skall gå. Utmaningen är att hitta rätt grupp, både gällande sociala, personliga och professionella egenskaper. Tyvärr är de flesta med rätt egenskaper upptagna med annat.

Mvh
Magnus

JohannaMaria

« Svar #2 skrivet: 02 feb-18 kl 22:41 »
Jag vill också att det ska gå! Ja då är vi redan två... Du är händelsevis inte bra på att bygga hus?
Nej skämt åtsido, men det är klart att det måste gå!

Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Grow2Tall

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-18 kl 22:32 »
Hallå där!

Här är två som är grymt intresserade av samma sak! Jag är utbildad trähantverkare och håller på med en hel del odling på fritiden, har även en utbildning inom sportfiske/turism. Fästmön har ett stort intresse inom keramik och drömmer om en egen verkstad i framtiden. Hon vill även jobba som bildlärare på en mindre skola.
Att få vara med i ett ekoby projekt är nog den ultimata drömmen för oss båda. ;D

Vi 28 och 23 år gamla.

PS. Mitt största intresse är nog dock att lära sig om nyttiga växter vi har i vår natur ;)
« Senast ändrad: 03 feb-18 kl 22:46 av Grow2Tall »

Visionaryrealist

« Svar #4 skrivet: 03 feb-18 kl 23:07 »
Efter att för nästan tjugo år sen varit med om ett litet kollektivbygge skulle jag säga att det helt klart är värt försöket. Däremot måste man nog vara ytterst ödmjuk i sin tro på vad man kommer hamna i framtiden.

Min erfarenhet är att vara tydlig med krav men samtidigt inte fastna i alltför strikta eller snäva idéer.  Mycket viktigare att man delar en respekt för varandras olikheter och en allmän gemensamgrund idé än att alla skall vara t.ex veganer.

JohannaMaria

« Svar #5 skrivet: 04 feb-18 kl 14:28 »
Hallå där!

Här är två som är grymt intresserade av samma sak! Jag är utbildad trähantverkare och håller på med en hel del odling på fritiden, har även en utbildning inom sportfiske/turism. Fästmön har ett stort intresse inom keramik och drömmer om en egen verkstad i framtiden. Hon vill även jobba som bildlärare på en mindre skola.
Att få vara med i ett ekoby projekt är nog den ultimata drömmen för oss båda. ;D

Vi 28 och 23 år gamla.

PS. Mitt största intresse är nog dock att lära sig om nyttiga växter vi har i vår natur ;)

Underbart! Vad roligt!
Ja men då är vi iaf två "familjer".
Vart i landet finns ni?

JohannaMaria

« Svar #6 skrivet: 04 feb-18 kl 14:31 »
Efter att för nästan tjugo år sen varit med om ett litet kollektivbygge skulle jag säga att det helt klart är värt försöket. Däremot måste man nog vara ytterst ödmjuk i sin tro på vad man kommer hamna i framtiden.

Min erfarenhet är att vara tydlig med krav men samtidigt inte fastna i alltför strikta eller snäva idéer.  Mycket viktigare att man delar en respekt för varandras olikheter och en allmän gemensamgrund idé än att alla skall vara t.ex veganer.

Jag håller med, att sträva efter att alla ska vara precis likadana eller superbästisar med varandra hela tiden funkar säkerligen inte.
Men med respekt och god vilja kommer man långt. Det viktiga är, som jag ser det, att vi strävar mot ungefär samma mål.

Grow2Tall

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 04 feb-18 kl 17:46 »
Underbart! Vad roligt!
Ja men då är vi iaf två "familjer".
Vart i landet finns ni?

Vi siktar på dalarna då vi bådar har våra studier där, plus att det är så fin natur runt om och mycket trevliga människor att göra sig bekantskap med. :)

Grow2Tall

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-18 kl 18:43 »
Kan tipsa om att det finns många fina fäbodsområden här i dalarna som står tomma och väntar på nya människor. ;)

JohannaMaria

« Svar #9 skrivet: 05 feb-18 kl 20:36 »
Ok vad bra! Någon särskild i åtanke?

Grow2Tall

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 06 feb-18 kl 23:09 »
Fäbodar finns det gott om i dalarna och det är som sagt många som står tomma. Om man besöker öppna fäbodar på somrarna så kan man prata direkt med dem drivande på plats. Brukar alltid finnas någon på plats som driver ett litet säsongsarbete av något slag för att lära ut lite historia till besökande. Sök på nätet så hittar man massor av info om levande fäbodar. man kan skapa sig ett väldigt stort nätverk på riktigt kort tid!

JohannaMaria

« Svar #11 skrivet: 07 feb-18 kl 07:59 »
Bra! Ni som är på plats däruppe kan väl nätverka lite? Jag hänger på er när ni hittar nåt bra!

Matilda_h

• Småland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-18 kl 17:01 »
Hej! Vi är Matilda (24år) och Felix (28år). Låter som en fantastisk idé och det är precis vad vi drömmer om. Vi har gått en kurs i självhushållning i Dalarna och det är helt klart ett bra ställe med många fördelar men för oss spelar det inte så stor roll, vi trivs också i södra delarna av Sverige där vi bor nu (det går ju att odla lite mer här men ja som sagt många fördelar med att bo längre norr ut också). Vi skulle gärna vilja timra, odla, ha djur och viktigast av allt, göra detta tillsammans med andra som delar liknande vision om ett friare liv. Vi bor just nu i Småland där vi hyr en gård. Det hade varit helt underbart att bygga upp en liten by tillsammans så vi är helt klart intresserade av att diskutera mera! För oss är det viktigt att alla inte behöver ha samma politiska åsikter, samma religion, samma kost osv. Utan att vi alla in känna oss fria och ändå kunna samarbeta och hjälpas åt.

husbygård

• Livet är härligt på rätt sätt..
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 26 feb-18 kl 11:40 »
Vad roligt en tanke som vi har grubblat på länge....vet inte bara hur de ska gå till kan inte tänka ut de själv,men vi är helt klart intresserade av ett hållbart levene,har tänkt att de är kanske två familjer som funkar bra ihop som är drivande och att man tar in familjer som man tror skulle funka för att få en stabil plattform,alla passar inte in men många vill vilket funkar ibland dock inte alltid...finns massor att prata om de här och önskar de går att komma igång med något..hur håller man kontakt så här i början av ett projekt?Vi kör...Thomas med famij.

Runesmith

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 04 mar-18 kl 16:57 »
How far along is this?  We are Anthony (English) and Linda (Danish) and we want to move somewhere this Summer, would love to be part of a real project.
Anthony Hilbert
www.runesmith.co.uk

JohannaMaria

« Svar #15 skrivet: 19 mar-18 kl 18:19 »
Ja, nästa steg måste ju vara att dra ihop en träff!
Vi har precis fått hyra en gård i Östergötland som vi flyttar till i sommar... Där kommer det kunna finnas plats att bygga om och när vi får och kan köpa loss den. Men innan dess är det ju markägaren som bestämmer.
Vart finns ni idag?
Vi finns i Örebro maj ut, sen utanför Ödeshög.

stef

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 29 apr-18 kl 13:00 »
hej johanna och alla andra
kan ett varmare land med odling året runt och alla möjliga frukt träd inkl subtropiska avovado /mango
vara av intresse ?........ titta på
http://www.stefannovellinoportugal.cybersite.nu/

Visionaryrealist

« Svar #17 skrivet: 29 apr-18 kl 13:24 »
hej johanna och alla andra
kan ett varmare land med odling året runt och alla möjliga frukt träd inkl subtropiska avovado /mango
vara av intresse ?........ titta på
http://www.stefannovellinoportugal.cybersite.nu/
Glöm inte att nämna att projektet följer verkar följa antroposifiska värderingar. Frågan är ju isåfall hur långt. Ingen parfym är ju en sak. Men får man ta en öl och grilla en hamburgare om man var sugen på det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser