Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handpump bredvid borrad brunn  (läst 7577 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Handpump bredvid borrad brunn
« skrivet: 30 jan-18 kl 08:39 »
Hej!
Här kommer ett trevande inlägg där jag kommer att avslöja hur mycket jag inte vet. Vill gärna få infallsvinklar på detta så jag vet lite vad som väntar och vad jag ska fråga om när jag kontaktar någon som kan komma och titta på det. Har en borrad brunn (vet ej hur många meter) med vatten in i huset. Men kanske två meter från den borrade brunnen står "nederdelen" av en gammal handpump kvar på sin ursprungsplats. Nu undrar jag om man kan återfå en fungerande handpump av gammal modell där? Jag skulle gärna ha tillgång till vatten när/om elen lägger av tex.
Hur påverkad kan den gamla brunnen vara av den nya borrade vad gäller vattennivå?
Risker för dagvatten? Andra saker/risker jag bör tänka på? Kostar det mer än det smakar att krångla med detta?
Levde med handpump under första delen av mitt liv och jag lever ju än ;)


Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #1 skrivet: 30 jan-18 kl 11:13 »
Vet du hur långt ner under markytan grundvattnets nivå befinner sig?
Finns det en grävd brunn i användbart skick under handpumpen och har du i så fall tagit av locket och kollat hur det ser ut där nere?
Vet du varför man en gång i tiden har valt att borra en brunn istället för att ta vatten till vattenledning från den gamla grävda brunnen? Finns kanske någon som var med på den tiden och som går att fråga ut om saken?

Beträffande data för den borrade brunnen, så kolla om den finns med i brunnsarkivet hos SGU, i så fall kan man hitta en del data där.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #2 skrivet: 30 jan-18 kl 11:21 »
Förutom att luska i brunnsarkivet och med grannar så skulle jag skruva loss och dra upp pumpen för att se hur den ser ut. Nederdelen kan ju vara alltifrån helt upprostad till endast i behov av lite putsning. Och så passa på att loda brunnen. Brunnen kan vara borrad eller grävd.

Brukar vara bra att vara två, helst tre när man drar upp gamla pumpar. Och att ha två stycken stora rörtänger.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #3 skrivet: 30 jan-18 kl 11:33 »
Tack för svar! Häftigt med brunnsarkiv!! Men tyvärr fanns inget alls utmärkt på kartan för gården..
Är nu på jobbet men ska se om jag ens kan ta mig en titt i pumpbrunnen. Den har iallafall inget lock som ligger ovanpå utan är liksom "jämn med marken" och så står nedersta delen av pumpen kvar.
En fråga till: i borrade brunnen kan jag se vattnet-men det behöver inte vara samma som grundvattennivåerna? Antar att i borrade röret så står vattnet kanske högre än grundvattnet?
Mannen som bodde i huset är tyvärr ur tiden, kanske finns det en annan gubbe (som håller koll på allt) jag kan fråga..

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #4 skrivet: 30 jan-18 kl 11:37 »
Förutom att luska i brunnsarkivet och med grannar så skulle jag skruva loss och dra upp pumpen för att se hur den ser ut. Nederdelen kan ju vara alltifrån helt upprostad till endast i behov av lite putsning. Och så passa på att loda brunnen. Brunnen kan vara borrad eller grävd.

Brukar vara bra att vara två, helst tre när man drar upp gamla pumpar. Och att ha två stycken stora rörtänger.
Tack för svar! OM jag får loss bultarna eller vad det är.. och vi lyckas få loss pumpen, följer då hela röret under med eller hur ser det ut?
Om brunnen är grävd, betyder det att det finns risk för helt annan (sämre) vattenkvalitet än med borrad brunn?
100 frågor.. men man lär sig på vägen!!

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #5 skrivet: 30 jan-18 kl 11:46 »
Oftast är det grundvattennivån du ser i borrhålet om du inte tagit vatten på ett tag, men om det är en grävd brunn (den gamla alltså) så kan det stå högre i den. Men det kan vara en borrad brunn det med, fastän då förmodligen lite smalare hål och så inte så djup.

Pumpen har ett rör som går ner till själva pumpkammaren där kolven sitter som trycker upp vattnet när du vickar på handtaget. Från handtaget går det en stång inne i röret ned till kolven. Allt sitter ihop, så man lyfter en sektion åt gången och skruvar isär. Tungt...

Grävd brunn kan vara både sämre och bättre när det gäller kvaliteten på vattnet. Bakterier är oftast det de är sämre på.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #6 skrivet: 30 jan-18 kl 12:42 »
Hur svårt är det att koppla på en begagnad pump? MÅSTE man ta upp allt?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #7 skrivet: 30 jan-18 kl 15:02 »
Man bör åtminstone lyfta upp allt för besiktning och se till så att bottenventilen fungerar, ev bottensil är hel och ren osv, innan man tar sakerna i bruk igen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #8 skrivet: 30 jan-18 kl 16:17 »
Hur svårt är det att koppla på en begagnad pump? MÅSTE man ta upp allt?

Postat med Alternativ.nu´s app


Du kan klara dig med att bara plocka upp halva.
Men, det är inte alls mycket extra jobb att ta upp hela konstruktionen och ge den en rejäl service.
Det betalar sig mångfalt gentemot jobbet.

Framförallt så behöver du hjälp av folk helst ha gjort det innan eller är duktiga problemlösare.
För det kan vara ett hyfsat långt rör som skall upp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #9 skrivet: 30 jan-18 kl 18:50 »
Tack alla! Känns som att jag fått lite mer kött på benen och fått lite grepp om vad som väntar "där nere". Och (kunnig) hjälp behöver jag definitivt! Det får nog bli ett projekt för framtiden när de mest akuta bränderna släckts på detta "nya" ställe..

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #10 skrivet: 31 jan-18 kl 08:05 »
Du skriver att det bara är den nedre delen av pumpen som är direkt på marken, är du säker på att det inte finns något brunnslock? Jag tänker att det var väldigt länge sedan som denna brunn gjordes å med gräsklipp och en massa förmultnade löv så kanske det finns ett brunnslock kanske 5-10 cm ner under markytan, har du kollat det?
Det kan även vara så att det "bara" är en rörspetsbrunn dvs ett rör med en ordentlig spets i gjutjärn och massor av små hål som man har slagit ner direkt i marken och är det på det viset det ser ut så är det ett riktigt TUUUUNGT jobb att få upp ur marken men som vi alla vet så är ingenting omöjlgt

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #11 skrivet: 31 jan-18 kl 19:33 »
Imorgon (när det inte är kolmörkt, spöregn och snålblåst) ska jag gå ut och titta efter lite bättre! Blir mer och mer nyfiken på det efter era förklaringar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #12 skrivet: 01 feb-18 kl 10:05 »
Så här ser det ut (om det går att se). Blir inte klok på vad det är för lock, sprucket är det iallafall och jag hittar inget "system" i kanterna, dvs det är inte fyrkantigt eller runt vad jag kan se.. känns lite mer hipp som happ. Pumpdelen är lös och jag känner att röret är kvar under, jag tycker mig höra lite skvalp när jag bråkar med röret.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #13 skrivet: 01 feb-18 kl 10:18 »
det kan vara både grävd brunn, nerslaget rör eller en gammal borra.
Ta bort allt material som ligger på plattan och gräv runt omkring för att få ett hum.
Behandla det som en grävd brunn rent säkerhetsmässigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #14 skrivet: 01 feb-18 kl 12:03 »
Ja det känns som att på de där sprickorna behöver jag inte stå och hoppa iallafall!! kan de ojämna kanterna tyda på att man har cementerat på plats kring pumpen?
Ska gräva men tror det får vänta tills det är pumpens tur på den digra listan. Får varna ungen först tror jag..

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #15 skrivet: 01 feb-18 kl 13:25 »
Skulle gissa på att det är en borrad brunn, men det är inte fel att ta det säkra före det osäkra.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #16 skrivet: 01 feb-18 kl 19:28 »
Skulle gissa på att det är en borrad brunn, men det är inte fel att ta det säkra före det osäkra.

Locket där jag växte upp såg exact lika dant ut.   Stora sprickor kors och tvärs.
Men det var säkert då far min jobbade som betongare i ungdomen och var den som gjöt det med massvis av armering. En del var visst tom rostfritt minns jag.
Det var en grävd brunn som sedermera blev en djupborra ner till en underjordisk vattenström.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #17 skrivet: 02 feb-18 kl 06:52 »
Ok! Jag undrar om inte min barndomsbrunn kanske också var gjord så, minns inget "lock" där heller..
Inser att jag inte kan titta ner i brunnen/få bort "locket" förrän pumpen är borta. Och så verkar det behövas flera pers för att få bort "locket" med, det är rätt stort!
Kan väl inte få reda på om brunnen är borrad eller grävd innan jag kan se ner i den.
Men jag fick nu ett minne av att det är sagt att det förr fanns en brunn i skogen en bit ifrån, om det är så, då borde kanske pumpbrunnen inte vara grävd. Att borra är väl mer modernt (fast det beror förstås på när brunnen är gjord).

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #18 skrivet: 02 feb-18 kl 09:33 »
Grunda, smala borrhål har funnits ett tag. Du kan nog lyfta pumpfoten med allt som hänger i den några decimeter rakt upp så du kan kika ner och se hur det ser ut. En stark person eller någon lyftanordning behövs.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #19 skrivet: 02 feb-18 kl 13:31 »
För att titta ner kanske det funkar att lyfta med två st domkraft på motsatt sida av varandra.
Hur lång är en sektion ungefär, dvs hur långt behöver man lyfta rakt upp när eländet ska upp?
Och sen då.. tänk om man tappar röret ner i brunnen när (om man lyckas) man kopplar isär sektionerna

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 9 användare (1 dolda)
magtob, xaelanar, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, javill, Evangeline, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser