Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fem frågor om Kalk avhärdare?  (läst 8159 gånger)

macki_1989

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
fem frågor om Kalk avhärdare?
« skrivet: 25 jan-18 kl 09:20 »
Hej!

Jag är bonde i norra Uppsala, och som ni vet så är vattnetshårdhetsgrad väldigt hög runt 8. Jag använder inte så mycket vatten, ungefär 200 liter om dagen för hushållet (endast räknat nu)
Nu har jag några frågor:

1. Om man köper en kalk avhärdare, vilken är den bästa som ni skulle rekommendera mig köpa?

2. kan man installera själv sådana kalk avhärdare, eller måste man ringa en vvs-man?

3. hur mycket brukar en bra kalk avhärdare kosta?

4. kan man styra själv vattnetshårdhetsgrad sedan när allt är installerat eller går all hårdhetsgrad till 0 dH??

5. hur smakar vattnet sedan när man har installerat den? salt eller mycket godare än förr?

Tack

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-18 kl 09:38 »
Kalkfilter för att avhärda så lite vatten per dag är stapelvara. Ingen tillverkare kan misslyckas. (8°dH i uppland låter ju som relativt mjukt, är det fel enhet eller skrivfel för 18 eller 28°dH?)

Du klarar av att montera själv, ledning in-ut, en slang till avloppet och en slang till skydd mot översvämning. Ev elanslutning brukar vara transformator med vanlig stickpropp.

Beroende på hur automatisk regenereringen med salt skall vara, pris 6000-20000 kr. Mitt filter kopplar automatiskt mellan två tuber styrt av flödesmätare. 16000 kr.

Du kan sätta in en trevägschunt som blandar i valfri mängd råvatten på utgående ledning, men varför?. Behöver du inte avhärdat, tex till en utomhusslang kan du sätta en förgrening före filtret.

Vattnet smakar inte salt (klorid) men får ibland en 'skarp' smak. Kalk är gott. Jag har kopplat råvatten till kökets kallvattenkran, där jag tar dricksvatten. Kaffe blir dock godare på avhärdat vatten, kalk hindrar att kaffet väts av vattnet.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-18 kl 10:17 »
Min avhärdare har en blandskruv så man kan ställa hur mycket kalk som ska slinka igenom.
8 låter dock inte så hårt

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #3 skrivet: 25 jan-18 kl 10:32 »
Kalk är gott.

Så fel man kan ha.
Hos pappa är det kalk i vattnet och jag tycker det smakar fan, så jag brukar ta med mig vatten från min kalkfria kallkälla.
Men jag får väll försöka lära mig att pappas vatten är gott då

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-18 kl 10:43 »
Så fel man kan ha.
Hos pappa är det kalk i vattnet och jag tycker det smakar fan, så jag brukar ta med mig vatten från min kalkfria kallkälla.
Men jag får väll försöka lära mig att pappas vatten är gott då

Helt säker på att kalket är boven?

Jag har mycket kalk i vattnet och gillar de jag har. Både renat och utan rening.
Fick du inte ett glas sist ???

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #5 skrivet: 25 jan-18 kl 11:13 »
Helt säker på att kalket är boven?

Jag har mycket kalk i vattnet och gillar de jag har. Både renat och utan rening.
Fick du inte ett glas sist ???

Jo, men det var utblandat med något.

Det är kommunalt vatten som är testat och enda felet var kalk.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #6 skrivet: 25 jan-18 kl 11:52 »

Vattnet smakar inte salt (klorid) men får ibland en 'skarp' smak. Kalk är gott. Jag har kopplat råvatten till kökets kallvattenkran, där jag tar dricksvatten. Kaffe blir dock godare på avhärdat vatten, kalk hindrar att kaffet väts av vattnet.

Beror nog på vad det är för avhärdare hur den ändrar smaken, men är den bra så smakar vattnet bara mindre. Om man dricker avjonat vatten på lab där det är bra anläggningar så gör avsaknaden av smak att det inte blir lika gott som ett naturligt vatten.

Jag tror inte heller att det är just kalken som gör den stora skillnaden i smak där det kalkrika vattnet smakar illa, utan att det finns något mer. Men man vet inte med smaklökarna...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #7 skrivet: 25 jan-18 kl 12:06 »
Det är inte bara kalk (kalciumkarbonat eller kalciumsulfat, gips) som kan göra att vattnet anses hårt, det kan lika väl vara magnesiumkarbonat.
Och beroende på vilken av de här tre föreningarna som är huvudskyldig till hårdheten, så kan det krävas olika metoder för att bli av med den.
Avhärdning är en hel vetenskap (se t ex http://runeberg.org/tektid/1932k/0019.html ), och tyvärr finns det alltför många bondfångare som ser chansen att via pseudovetenskap tjäna grova pengar på att göra geschäft med kunder i behov av vattenrening.

Jag kan nämna att vattnet vid min stuga, från djupborrad brunn, tidigare var synnerligen illasmakande pga järn, mangan och svavelväte.  Dessutom är det ganska hårt. Efter att ha satt in ett vattenfilter som huvudsakligen är tänkt att ta hand om järnet men också tar det mesta av mangan och svavelväte samt sänker hårdheten obetydligt, så tycker jag att vattnet är utmärkt (så länge man inte dricker direkt ur kranen, då märks fortfarande lite svavelvätesmak), det går bra att brygga kaffe på det också. Vissa andra (kemikunniga) personer tycker dock att det "smakar tvål" och skyller på att det verkar alkaliskt, pH-värdet kan vara i högsta laget.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #8 skrivet: 25 jan-18 kl 13:57 »
Ett vanligt jonbytarfilter ("saltfilter") tar både calcium och magnesium. I de trakter macki refererar till är det vanligt med mycket hårt, i första hand kalhaltigt vatten. Vi får väl förutsätta att trådstartaren vet själv vad som är aktuellt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #9 skrivet: 25 jan-18 kl 14:21 »
Om man absolut inte vill gynna någon vattenfilternasare, så skulle man kanske kunna ta vara på avhärdningsutrustningen (jonbytare med backspolning) från en skrotad diskmaskin. Tänk dock på att de sakerna nästan obönhörligen fryser sönder om diskmaskinsvraket har utsatts för frost, ska man ta vara på skrotade vitvaror ska man göra det på sommaren.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #10 skrivet: 25 jan-18 kl 15:09 »
Jonbytarna i gamla diskmaskiner är i 102% av fallen döda pga att de gått för länge utan salt. Filtermassan är ohjälpligt förstörd.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #11 skrivet: 26 jan-18 kl 09:42 »
Vi hade 15-18 dH (beroende på vattenprov) på gråden vi köpte. Stora (i-Landsproblem enligt många) problem med sunkig och hård tvätt, tvål och schampoo som inte löddrade samt vid städning (såg rent ut i cirka 5 minuter tills vattnet torkat).
Installerade ett filter av den större modellen med volymbestämd backspolning/regenerering vilket rekommenderades starkt av installatören. Deras billigare filter går med tidur och backspolade efter 7 dagar oavsett om vattnet använts eller inte. Backspolningen drar runt 300-400 liter så ett avlopp/golvbrunn som kan ta hand om detta behövs.
Vårt filter har ställts in baserat på vårt vattenprov och backspolar efter cirka 1,6 kbm volym. Lagt oss med justerskruven på 2 dH (prov-kit ingick och vi testar lite då och då).
Installerat och klart gick detta på 22500 kronor. 6 st 25 kg säckar salt ingick och på 6 månader har vi konsumerat 4 av dem.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #12 skrivet: 27 jan-18 kl 08:35 »
Såg att du inte fått så många direkta svar på dina fem frågor så här kommer mina svar på dina frågor.
DISCLAIMER: jag inte har någon kontakt med något av företagen annats än som helt vanliga kund.

Vattenprovet från gården i Roslagen innan installation visade:
pH 7,3 ; hårdhet 15 ; Ca 96 mg/l ; Mg 5,9 mg/l
Järn och mangan mycket låga värden.
ALcontrol gjorde vattenprovet som vi skickade till Callidus för offert. När vi sedan beställde ställde Callidus in filtrets parametrar enligt det vattenprovet.

1. Om man köper en kalk avhärdare, vilken är den bästa som ni skulle rekommendera mig köpa?
Vi letade runt på web-sidor och ringde till några leverantörer. Fastnade till slut för en Callidus NF 13 Commander. Callidus har funnits länge på marknaden och var duktiga i pre-sales fasen med snabba och utförliga svar på mail och telefon. De rekommenderade direkt "Commander" tillägget för volymkontrollerad backspolning när de hörde om vår lilla förbrukning (två i hushållet).

2. kan man installera själv sådana kalk avhärdare, eller måste man ringa en vvs-man?
Vi försökte (far är i rörbranschen) men Callidus använder enbart godkända återförsäljare. Vi kunde med andra ord inte få tag i ett filter själva. Vill inte hänga ut installatören, men det var en del strul där initialt. Själva installationen gick dock snabbt och smidigt. Filtret har en by-pass funktion så man kan välja att köra vatten utan behandling.

3. hur mycket brukar en bra kalk avhärdare kosta?
Vi betalade 22500 kronor (efter ROT)

4. kan man styra själv vattnetshårdhetsgrad sedan när allt är installerat eller går all hårdhetsgrad till 0 dH??
Ja, det sitter en liten skruv på filtret. De rekommenderar att man siktar på 1-2 °dH. Vi testar med medföljande test-kit varannan månad.

5. hur smakar vattnet sedan när man har installerat den? salt eller mycket godare än förr?
Kaffe och te - mycket godare och man slipper flytande avlagringar i koppen och kannan. All matlagning förenklades också. Vi har rostfria kastruller och ett potatis- eller äggkok gjorde att kastrullerna såg förfärliga ut. Disk, tvätt och städ har allt blivit mycket bättre. Dusch, WC och handfat är mycket lättare att hålla rent.
Trots att vi först körde med salt i diskmaskinen så var det kvar en hinna av "sand" på all disk.
Smakmässigt så vet jag inte om jag inbillar mig, men ibland tycker jag att jag känner en lättare sälta i smaken. Enligt Callidus är det vikitgt att man håller lösningen i filtrets salttank ordenligt mättad. Detta innebär att salttabletterna är över vattennivån i tanken. Vid de tillfällen jag känt en lättare sälta har det mycket riktigt varit låg nivå av salttabletter och fyllt på. Vet inte om det är fantomsmärtor.

PM:a om du vill ha mer detaljer.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #13 skrivet: 28 jan-18 kl 20:46 »
Såg att du inte fått så många direkta svar på dina fem frågor så här kommer mina svar på dina frågor.
DISCLAIMER: jag inte har någon kontakt med något av företagen annats än som helt vanliga kund.

Vattenprovet från gården i Roslagen innan installation visade:
pH 7,3 ; hårdhet 15 ; Ca 96 mg/l ; Mg 5,9 mg/l
Järn och mangan mycket låga värden.
ALcontrol gjorde vattenprovet som vi skickade till Callidus för offert. När vi sedan beställde ställde Callidus in filtrets parametrar enligt det vattenprovet.
Vi letade runt på web-sidor och ringde till några leverantörer. Fastnade till slut för en Callidus NF 13 Commander. Callidus har funnits länge på marknaden och var duktiga i pre-sales fasen med snabba och utförliga svar på mail och telefon. De rekommenderade direkt "Commander" tillägget för volymkontrollerad backspolning när de hörde om vår lilla förbrukning (två i hushållet).
Vi försökte (far är i rörbranschen) men Callidus använder enbart godkända återförsäljare. Vi kunde med andra ord inte få tag i ett filter själva. Vill inte hänga ut installatören, men det var en del strul där initialt. Själva installationen gick dock snabbt och smidigt. Filtret har en by-pass funktion så man kan välja att köra vatten utan behandling.
Vi betalade 22500 kronor (efter ROT)
Ja, det sitter en liten skruv på filtret. De rekommenderar att man siktar på 1-2 °dH. Vi testar med medföljande test-kit varannan månad.
Kaffe och te - mycket godare och man slipper flytande avlagringar i koppen och kannan. All matlagning förenklades också. Vi har rostfria kastruller och ett potatis- eller äggkok gjorde att kastrullerna såg förfärliga ut. Disk, tvätt och städ har allt blivit mycket bättre. Dusch, WC och handfat är mycket lättare att hålla rent.
Trots att vi först körde med salt i diskmaskinen så var det kvar en hinna av "sand" på all disk.
Smakmässigt så vet jag inte om jag inbillar mig, men ibland tycker jag att jag känner en lättare sälta i smaken. Enligt Callidus är det vikitgt att man håller lösningen i filtrets salttank ordenligt mättad. Detta innebär att salttabletterna är över vattennivån i tanken. Vid de tillfällen jag känt en lättare sälta har det mycket riktigt varit låg nivå av salttabletter och fyllt på. Vet inte om det är fantomsmärtor.

PM:a om du vill ha mer detaljer.
En sak att tänka på om man installerar själv är att backspolningen inte bör ledas till avloppet (om man inte har kommunalt), avloppet mår varken bra av de höga flödena eller saltet. Många avlopp har storknat av detta, = dyrt.
Kanske allmänt känt men värt att nämnas: hårt vatten och kalk är inte ohälsosamt, snarare tvärtom hävdar vissa forskare. Det är bara av maskiner och kaklade väggar som blir glada.

Postat med Alternativ.nu´s app


msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #14 skrivet: 28 jan-18 kl 20:53 »
En sak att tänka på om man installerar själv är att backspolningen inte bör ledas till avloppet (om man inte har kommunalt), avloppet mår varken bra av de höga flödena eller saltet. Många avlopp har storknat av detta, = dyrt.

Intressant att höra och jag håller till viss del med. Dock undrar jag om detta är applicerbart på gamla trekammarbrunnar med infiltration från 50-talet. Allt salt man häller i salt-tanken skall ju förr eller senare den vägen vandra i alla fall om man så säger. Vid backspolningen är det ju dessutom enbart runt 30 L saltlösning som töms ut (dvs tanken där saltet löses upp töms och fylls på med nytt vatten). Resterande vatten är ju bara direkt från brunn, genom uppsamlingsfiltren och till avloppet, ungefär som att tömma ett badkar fast under 70 minuter m.a.o.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #15 skrivet: 30 jan-18 kl 07:33 »
Intressant att höra och jag håller till viss del med. Dock undrar jag om detta är applicerbart på gamla trekammarbrunnar med infiltration från 50-talet. Allt salt man häller i salt-tanken skall ju förr eller senare den vägen vandra i alla fall om man så säger. Vid backspolningen är det ju dessutom enbart runt 30 L saltlösning som töms ut (dvs tanken där saltet löses upp töms och fylls på med nytt vatten). Resterande vatten är ju bara direkt från brunn, genom uppsamlingsfiltren och till avloppet, ungefär som att tömma ett badkar fast under 70 minuter m.a.o.
Jo, du kan nog ha rätt i att de äldsta infiltrationsanläggningarna ofta är mindre känsliga. De är väl ofta mer dräneringsanläggningar egentligen, med grus snarare än sand. Mindre mikrobiologi och därför mindre känsliga (och sämre på att rena). Antagligen är minireningsverk känsligast.
Men att allt salt ska den vägen vandra förstår jag inte? Det man brukar rekommendera för backspolningen är avledning till t. Ex. dränering, eller bara ut på backen/stenkista. Det är ju ingen stor miljöfara med saltet, bara en onödig belastning på avloppet.

Postat med Alternativ.nu´s app


msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #16 skrivet: 30 jan-18 kl 07:50 »
Men att allt salt ska den vägen vandra förstår jag inte?
Om man inte tvättar bilen eller vattnar blommorna kommer ju till slut allt salt man har laddat filtret med att gå genom någon kran och ned i avloppet, det var det jag menade. Visserligen är det ju inte 100% NaCl som kommer ut utan det är ju jonbyte som sker

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: fem frågor om Kalk avhärdare?
« Svar #17 skrivet: 30 jan-18 kl 11:10 »
En sak att tänka på om man installerar själv är att backspolningen inte bör ledas till avloppet (om man inte har kommunalt), avloppet mår varken bra av de höga flödena eller saltet. Många avlopp har storknat av detta, = dyrt.
Kanske allmänt känt men värt att nämnas: hårt vatten och kalk är inte ohälsosamt, snarare tvärtom hävdar vissa forskare. Det är bara av maskiner och kaklade väggar som blir glada.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kan knappast vara något problem. Typiskt är att ett filter med automatik backspolar när det har passerat t ex 2 m3 vatten genom det. Låt oss säga att det då går ut 5 liter salt i avloppet, det blir en salthalt på 0,25 % räknat på den totala mängden. Det finns ställen där man får finna sig i att vattnet direkt från brunnen har salthalter i den storleksordningen, och detta är inget problem för avloppet på de orterna.

Man bör ju också tänka på att trekammarbrunnen vanligtvis rymmer flera kubikmeter, och om det blir en tillfällig saltchock på inkommande vatten till den så kommer det att jämna ut sig innan vattnet når infiltrationen.

Må vara att hårt vatten kanske inte är ohälsosamt, men alla slags tvålar, tvättmedel, rengöringsmedel och diskmedel fungerar sämre i hårt vatten, man måste dosera onödigt mycket av dem och får ett sämre rengöringsresultat. Vissa sorter fungerar inte alls i hårt vatten om man inte tar till särskilda omständliga försiktighetsåtgärder. Dessutom går det dåligt att brygga eller koka kaffe på hårt vatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser